قانون ۲۰ درصد گوگل چیست و چرا باید در استارتاپ خود از آن استفاده کنید؟

مجازیستگوگل که یکی از بزرگترین کمپانی‌های جهان است از یک قانون یا عادت ساده استفاده می‌کند و اگر یک کسب و کار کوچک یا بزرگ یا استارتاپ را مدیریت می‌کنید، باید این ایده را بکار بگیرید.
این کمپانی آلفابت یا مادر شرکت گوگل است که از یک عادت به نام «۲۰ درصد زمان» استفاده می‌کند. بسیاری از افراد در زندگی حرفه‌ای خود از این قانون بهره می‌برند و اگر تا به امروز چنین کاری را انجام نداده‌اید، باید آن را مدنظر قرار دهید.
این قانون بسیار ساده است: شما، تیم یا یک کمپانی باید زمان کار خود را تقسیم کرده و حداقل ۲۰ درصد آن را برای پروژه‌هایی درنظر بگیرید که بلافاصله به بهره‌وری نمی‌رسند اما باعث خلق فرصت‌های جدیدی در ادامه مسیر می‌شوند.
بنیانگذاران گوگل، «لری پیج» و «سرگی برین» در سال ۲۰۰۴ و پیش از عرضه اولیه سهام این کمپانی اعلام کرده بودند: «ما از کارکنان خود می‌خواهیم علاوه بر پروژه‌های عادی، ۲۰ درصد زمان خود را صرف پروژه‌هایی کنند که در تصور آن‌ها بیشترین سود را به گوگل می‌رسانند. چنین رویکردی موجب افزایش خلاقیت می‌شود و اکثر پیشرفت‌های قابل توجه ما از این روش بدست آمده‌اند.»
از میان پیشرفت‌ها و دستاوردهای گوگل با این رویکرد می‌توان به گوگل نیوز در سال ۲۰۰۲، AdSense در سال ۲۰۰۳ و جیمیل در سال ۲۰۰۴ اشاره کرد.
حالا که نزدیک به ۲۰ سال از چنین گفته‌ای می‌گذرد و گوگل تبدیل به یکی از بزرگترین کمپانی‌های جهان شده، همچنان شاهد استفاده از آن هستیم. از محصولات جدیدی که به علت این قانون خلق شده‌اند می‌توان به «Cardboard» و «Wear OS» اشاره کرد که هردو در سال ۲۰۱۴ معرفی شدند. در این میان برخی مهندسان از آن به نام قانون ۱۲۰ درصد زمان یاد می‌کنند که به معنای ۲۰ درصد زمان اضافه برای پروژه‌های عادی است.
در حال حاضر موضوع مورد اهمیت زنده ماندن یک قانون در شرکتی تریلیون دلاری نیست، چرا که بسیاری از ما شرکت‌های بسیار کوچکتر یا تیم‌ها را رهبری می‌کنیم. در حقیقت ما در جایگاهی قرار داریم که گوگل ۲۰ سال پیش در آن حضور داشت و به همین علت باید از چنین ایده‌ای استفاده کنیم.
در این مدت زمان می‌توانید به فرصت‌های جدید فکر کنید یا مهارت‌های جدید یاد بگیرید که البته شاید در آینده نزدیک و به سرعت برایتان فایده‌ای نداشته باشد. برای مثال می‌توانید سیستم یا فرایند جدیدی را امتحان کنید یا در یک کنفرانس حضور پیدا کنید.
بهتر است به سراغ پروژه‌ای بروید که هم اکنون در حال کار روی آن هستید اما از آینده آن یا سود مالی اطمینان ندارید، با این وجود موارد جدیدی را یاد می‌گیرید. می‌توانید به سراغ مواردی بروید که ارتباط چندانی با شغل شما نیز ندارند.
در نهایت به یاد داشته باشید که اگر پروژه‌های جدید به سرانجا نرسیدند نیز مشکلی وجود ندارد چرا که از آن‌ها موارد جدیدی را یاد می‌گیرید. بنابراین سعی کنید ۸۰ درصد تایم خود را برای پروژه‌های اصلی صرف کنید و ۲۰ درصد را به پروژه‌های آینده یا خودتان اختصاص دهید.
/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول