اولین مرکز نوآوری رسانه کشور معرفی شد

مجازیست«۱۱ آبان» در مراسمی آنلاین، مدیران موسسه همشهری و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با معرفی مرکز نوآوری رسانه، درباره ضرورت ایجاد این مرکز در فضای رسانه‌ای کشور، امکانات مرکز و توانمندی‌های آن صحبت کردند.

عباس زارعی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران:

  • صنعت، دانشگاه و دولت سه ضلع اصلی توسعه در دنیای امروز است که در کنار آنها رسانه و جامعه، حلقه‌های تکمیل‌کننده این اضلاع هستند. بر اساس این اضلاع و حلقه‌ها، مرکز نوآوری رسانه همشهری قرار است بستری برای حمایت از ایده‌ها و کسب‌وکار‌های حوزه رسانه باشد.
  • دانشگاه تهران با هدف پیشبرد برنامه‌های استراتژیک خود، در اطراف دانشگاه یک ناحیه جدیدی با عنوان «شهر دانش» را در نظر گرفته که این منطقه جمع‌کننده تمام عناصری است که برای توسعه لازم است.
  • صنعت، دانشگاه و دولت سه ضلع اصلی توسعه در دنیای امروز است که در کنار آن‌ها رسانه و جامعه، حلقه‌های تکمیل‌کننده این اضلاع هستند.
  • دانشگاه در مرکزیت این ناحیه قرار دارد، دولت و حکومت در نقش پشتیبان این ناحیه خواهند بود، بخش صنعت نیز به این مجموعه ورود خواهد کرد. موسسه همشهری به عنوان بخشی از صنعت رسانه در شهردانش شروع به کار خواهد کرد.
  • مرکز نوآوری همشهری از تمام مزایا، منابع و امکاناتی که در دانشگاه تهران است استفاده خواهد کرد. همچنین علاوه بر این مرکز، تمام مراکز نوآوری که در شبکه فناوری دانشگاه تهران قرار گیرد از این شرایط یکسان بهره خواهد برد.
  • در مرکز نوآوری همشهری، به فناوری‌هایی نظیر بزرگ داده یا بیگ‌دیتا، مجازی‌سازی، سیستم‌های ابری، امنیت شبکه و تکنولوژی‌های جدید حوزه چاپ توجه ویژه‌ای خواهد شد.

اهمیت تحول دیجیتال در بقای رسانه‌های چاپی

در ادامه مراسم ابوالحسن ریاضی، مدیرعامل موسسه همشهری:

  • روزنامه همشهری در حال‌حاضر بزرگ‌ترین موسسه رسانه مکتوب کشور است. براساس اظهارت او این موسسه رسانه‌ای نزدیک به ۲ ه‍زار میلیارد تومان دارایی دارد و سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان گردش مالی فعلی آن است.
  • در سال‌های اخیر روزنامه‌هایی از بین رفته‌اند که پیشینه‌ای نزدیک به یک قرن داشته‌اند. هر مجموعه‌ای که نتواند خود را با شرایط فعلی جامعه سازگار کند محکوم به حذف است. روزنامه همشهری نیز برای بقا باید خود را با این تکنولوژی‌ها و شرایط جدید همراه و همگام کند. ما با یک جبر تاریخی و الزام تصمیم‌گیری روبه‌رو هستیم. ما ناچار به انتخابیم و مرکز نوآوری همشهری با همین فرض شروع به کار می‌‌کند.
  • در حال حاضر، حوزه‌هایی که بخش درآمدی همشهری را تامین می‌کنند، مورد علاقه همشهری خواهند بود.  به هیچ وجه از ظرفیت‌های حوزه‌های درآمدزا به‌صورت کامل استفاده نمی‌شود و به همین دلیل فرآیند‌ها مستلزم تغییرو تحول است.
  • هر مجموعه‌ای که نتواند خود را با شرایط فعلی جامعه سازگار کند محکوم به حذف است.
  • بخش تولید و فروش محتوا بخش قدیمی و مورد علاقه مجموعه است که درحال حاضر امکان بهره‌گیری از آن را ندارند. به‌عنوان نمونه به آژانس عکس مجموعه همشهری اشاره می کنم که بیش از ۲/۵ میلیون عکس طبقه‌بندی شده دارد اما امکان استفاده تجاری مناسب از آن وجود ندارد.
  • انطباق بین محتوای موجود و پردازش آن با هدف جذب مخاطبان جدید، موضوعی است که از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های مرکز نوآوری رسانه انتظار داریم.
  • در حال حاضر یک رسانه کلاسیک به اسم روزنامه وجود دارد که ظرفیت‌های جدیدی بر اساس ارزیابی‌های ما در این بخش وجود دارد که فقط در بستر‌های جدید دیجیتال امکان فعال‌سازی آن وجود دارد.

مرکز نوآوری یا کافه نادری رسانه

درادامه این مراسم ابوالفضل غلام‌رضایی، معاون دیجیتال موسسه همشهری:

  • از مرکز نوآوری فناوری رسانه همشهری به عنوان شعبه تخصصی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می توان یاد کرد.
  • هدف نهایی موسسه همشهری از ایجاد این مرکز را تداوم، پایداری و سودآوری مجموعه از طریق همکاری راهبردی با هسته‌ها و شرکت‌های نوآور است.
  • مرکز نوآوری فناوری رسانه همشهری قرار است جایی شبیه به کافه نادری مدرن رسانه‌ای باشد که مملو از حضور نخبگان حوزه رسانه است.
  • این مجموعه هیچ محدودیتی برای فعالیت تیم‌ها قائل نیست؛ اما از منظر اجرایی کسب‌وکار و همچنین منابع مصوب همشهری، به برخی از حوزه‌ها علاقه بیشتری دارد که عبارت‌اند از: «فناوری‌های شناختی، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، پردازش زبان و تصویر، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، فناوری‌های چاپ، توزیع داده‌ها و بزرگ داده‌ها.»
  • مرکز نوآوری فناوری رسانه همشهری جایی شبیه به کافه نادری مدرن رسانه‌ای و مملو از حضور نخبگان حوزه رسانه است.
  • از نظر حوزه کسب‌وکار‌ی نیز، حوزه تبلیغات و بازاریابی به خصوص بازاریابی دیجیتال، حوزه خبر، آگهی‌ها، پخش آنلاین، پادکست‌ها، پیام‌رسان‌ها، محتوای چند رسانه‌ای و توزیع فیزیکی، جذابیت‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری‌های آینده موسسه همشهری خواهد داشت‌.

همچنین میثم یوسفی، معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران:

  • پذیرش فعلی مرکز نوآوری رسانه، از شرکت‌های نوپا یا به اصطلاح در حال رشد و شرکت‌های ساختاریافته یا در مرحله پسارشد است. همچنین تیم‌ها و شرکت‌های علاقه‌مند می‌توانند از فردا «۱۲ آبان» با مراجعه به قسمت فراخوان‌ها در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اقدام به ثبت‌نام کنند.

حمایت مرکز نوآوری پارک از مرکز نوآوری رسانه

در پایان این رویداد آنلاین، فاطمه صداقت‌فر، معاون مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران:

  •   با کمک مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم‌ و فناوری دانشگاه تهران، ایده‌‌ها قرار است در ۴ مرحله پیش از رشد، رشد، پسا رشد و در نهایت مرحله توسعه به کسب و کار تبدیل شوند.
  • مرکز نوآوری رسانه، آزمایشگاهی نوظهور برای تحقیق، یادگیری، طراحی انسانی، نمونه‌سازی و کارآفرینی به منظور اتصال رسانه‌های نوظهور و فناوری‌های نوین است.
  •  برنامه حمایتی جامعی با نام جهش نیز وجود دارد که برای حمایت از تیم‌های دارای ایده که سطح فناوری بین ۱ تا ۶ دارند طراحی شده و در این برنامه قرار است از تیم‌هایی با ایده‌های زودبازده و دارای امکان رشد سریع حمایت شود.

این مرکز با ۴ برنامه حمایتی با نام‌های برنامه بذر، بستری برای مطرح کردن چالش‌های موجود، برنامه جوانه، بستری برای ترویج کارآفرینی و نوآوری در افراد مستعد، برنامه رویش، بستری برای تیم‌های دارای ایده بازارپسند و برنامه شکوفایی، بستری برای حمایت از تیم‌های کاری دارای ایده تثبیت شده طراحی کرده که در آن‌ها به حمایت‌ از تیم‌ها و شرکت‌های مرکز نوآوری رسانه خواهند پرداخت.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول