جلوی تقلب در تلوبیون را گرفتیم

مجازیست-مسعود مطلبی پور از مهندس های تلوبیون بیشتر از ۷سال است با این مجموعه همراه شده. او در بخش فرانت اند این سایت فعالیت می کند، قسمتی که درواقع همه در اولین برخورد با این سایت با آن روبه رو می شوند.

در گپی که با مطلبی پور داشتیم، کمی جزئی تر از تعریف فرانت اند پرسیدیم، سوالی که او در پاسخ به آن گفت:

  • فرات اند همان محیط کاربری است که کاربر با آن در تماس است و در قالب وب سایت با آن مواجه می شود.

در ادامه کامل این گفت و گو را می خوانید.

 تلوبیون فضای کاربری ساده ای دارد که کار کردن با آن را برای هر کسی تا حدی ممکن کرده است. چه روندی در این سال ها طی شده تا به چنین قالبی دست پیدا کنید و چه مواردی را برای طراحی و ارائه این فضا در نظر گرفته اید؟

از زمانی که کار طراحی را شروع کردیم تا امروز که به پختگی و قالب جدیدی که می بینید، رسیده ایم؛ تقریبا دو سه مرحله اصلاح و تغییر داشته ایم. این تغییرات هم براساس نیاز کاربر اتفاق می افتاد؛ یعنی سعی کردیم تا تجربه کاربری را از آنها جمع کنیم و آیتم هایی که او بیشتر نیاز دارد و به دنبالش است را در این قالب بگنجانیم و ارائه دهیم. مثلا برخی به دنبال آرشیو بودند و گروهی هم پخش زنده را می خواستند. در واقع براساس این تجربه ها و تحقیقاتی که در نظرسنجی ها جمع آوری کرده ایم، به طراحی که امروز هست، رسیده ایم. طرحی که مجموع تجربه های چندساله ماست.

 یکی از موضوعاتی که در مورد چنین مجموعه هایی مطرح است، بحث آمار و تعداد بازدیدهایی است که از بخش های مختلف یک سایت می شود. جریانی که در مورد تلوبیون ارقام جالب توجهی درباره هر برنامه و تعداد این بازدیدها وجود دارد. در این باره برخی ها می گویند گاهی پیش می آید که گروهی به عمد با مشاهده چندباره یک برنامه، میزان بازدید آن را نسبت به بقیه افزایش می دهند، موضوعی که باعث می شود تا آن کار گاهی عنوان پربازدیدترین اثر را به خودش بگیرد. از روند کسب این آمار و چگونگی ثبت این موضوع می گویید؟

مدتی است که ما این روند را تغییر داده ایم. آمار بازدید ما به این صورت است که اگر کاربری چندبار صفحه را بارگذاری کند، آمار آن بالا نمی رود مگر آن که پنج دقیقه یک بار این کار را انجام دهد، ولی تا قبل از آن پنج دقیقه هرچه رفرش کنند، چنین اتفاقی نمی افتد و ما این مشکل را برطرف کرده ایم.

 علاوه بر سایت، تلوبیون از طریق تلفن های همراه هم قابل مشاهده است، اما همیشه در این فضا مشکلاتی برای دانلود برنامه های ایرانی به خصوص برای بعضی از کاربران وجود دارد، برای این بخش هم فکری کرده اید؟

بله، در حال حاضر ما برای کسانی که آیفون یا اندروید دارند، اما نمی خواهند اپ را دانلود کنند، ورژن پیشرو را ارائه کردیم تا بتوانند بدون نیاز به دانلود برنامه به سایت دسترسی پیدا کنند. چراکه گاهی همان طور که گفتید برای دانلود این اپ ها مشکلاتی وجود دارد، اتفاقی که در کاربران آی او اس بیشتر دیده می شود. به همین دلیل چنین ورژنی را برای این کاربران درنظر گرفته ایم.

 شما سال هاست که در این مجموعه حضور دارید، سایتی که به هر حال آمار جالب توجهی از بازدید را به خودش اختصاص داده است. از حس خودتان و روندی که در این مدت برای رسیدن به چنین فضایی طی کرده اید، بگویید.

من چون حدود هفت سال است که اینجا هستم، می توانم بگویم که این فضا را گروهی و با چند تا از بچه های قدیمی که اینجا هستند، ایجاد کردیم. فضای خوب این طور نیست که وجود داشته باشد بلکه به وجود آوردنی است. در اینجا هم به رغم تمام استرس هایی که وجود دارد، ما همیشه سعی کرده ایم تا فضای دوستانه، آرام و شادی داشته باشیم که بتوانیم در کنار هم از کار کردن لذت ببریم. در کنار اینها ما همیشه در تلاش بودیم تا همراه با تکنولوژی پیش برویم. چراکه هستند شرکت ها و مراکزی که بستر خوبی دارند، اما به شکلی قدیمی شده اند. اتفاقی که مطلوب نیست به همین دلیل مدام این به روز رسانی را در بخش های مختلفی که داریم، لحاظ می کنیم.

 پس می توان گفت که به واسطه به روز شدن است که توانستید.

در اینجا می شود گفت که اعتماد به نیروهای جوان و مایی که سن مان کمتر بود و تجربه ای نداشتیم، باعث شد تا خودمان باعث رشد خودمان شویم و در ادامه مجموعه را هم ارتقاء دهیم. در بخش خروجی هم سعی کردیم تا ایده های خوب و تکنولوژی به روز داشته باشیم اما در اصل حس اعتمادی که وجود داشت، باعث شد تا به این شکل پیش برویم.

برگ برنده ای به نام «پخش زنده»

مازیار منوچهری یکی دیگر از مسوولان این مجموعه است که اگر بخواهیم به طور جزئی تر بگوییم، در بخش بک اند فعالیت می کند. به گفته او که حدود هفت سال است در تلوبیون حضور دارد، سرویس دادن به اپلیکیشن و وب سایت قسمتی از سمتی است که او آن را به عهده گرفته است:

  • این بخش قسمت های مختلفی دارد، از پخش زنده شبکه ها گرفته تا آرشیو، توزیع فایل های آرشیو روی سرورها و…

این که تلوبیون از هفت سال پیش تا امروز چه روندی را در طراحی و ارائه درپیش گرفته تا به نقطه ای که امروز می بینیم، برسد؟ 

زمانی که ما شروع کردیم می خواستیم بازار را بشناسیم و بدانیم که باید فعالیت مان را به چه سمتی سوق دهیم. بیشتر تمرکز اولیه ما روی کاربران خارج از کشور بود تا آنها بتوانند به تولیدات صدا و سیما از طریق زنده یا آرشیوی دسترسی داشته باشند. اوایل با شبکه های محدود و حدود ده شبکه شروع به کار کردیم و بعد کم کم به آرشیوها اضافه کردیم و شبکه های دیگر را هم گذاشتیم تا جایی که امروز حدود ۶۰ شبکه را به صورت زنده پوشش می دهیم و ۲۹ شبکه هم آرشیو. در ادامه کم کم این فضا توسعه پیدا کرد و به یکی از پربازدیدترین ها تبدیل شدیم.

شکل گرفتن این فضا طبیعتا به برنامه ریزی که از قبل تبیین شده باشد، نیاز دارد. برنامه ای که در طول زمان به روز شود و بتواند مخاطبانش را در هر مقطعی جلب و نیازهایش را تامین کند. این که تلوبیونی ها از زمان تاسیس این مجموعه چقدر به فکر توسعه چنین فضایی بودند و پیش بینی این اندازه مخاطب را کرده بودند

واقعیت این است که در ابتدا که کارمان را شروع کردیم، انتظار چنین استقبالی را نداشتیم. اما در ادامه در بعضی زمان ها مثل وقتی که فوتبال پخش می شد، آنقدر بازدید داشتیم که از نظر سخت افزاری و نرم افزاری با مشکل روبه رو می شدیم. بعد از این هر بار ما سعی می کردیم تا این موانع را برطرف کنیم و هرچه کیفیت سرویس مان را بهتر می کردیم، تعداد کاربر بیشتری جذب می شد. حتی اوایل اولویت مان را به اندازه پخش زنده روی آرشیوها هم گذاشته بودیم، اما در ادامه متوجه شدیم کاربری که به خاطر لایو سراغ ما می آید، اگر در ارائه با کیفیتی که انتظار دارد، روبه رو شود؛ مشتری آرشیو ماهم خواهد شد. به همین خاطر تا سال پنجم در تلوبیون اولویت مان پخش زنده بود بعد که کیفیت این بخش بالاتر رفت، در کنار آن آرشیو سرویس مان را هم معرفی کردیم و مردم متوجه شدند که می توانند به این بخش هم به صورت رایگان دسترسی داشته باشند.

چگونگی تامین هزینه این سایت به چه شکل است؟

 ما بیشتر به شکل تعاملی کار می کنیم، چون وقتی مصرف ترافیکی از عددی بالاتر باشد، به نفع دیتاسنترها است. به همین خاطر آنها حاضرند برای سرویس هایی که چنین مصرفی دارند، سرورهای رایگان ارائه دهند. همچنین از آنجایی که درصد بالایی از ترافیک مصرفی ما داخلی است، این تعامل با اپراتورهای داخلی هم وجود دارد و هزینه ای از ما دریافت نمی کنند.

تجربه حضور در چنین فضایی هم آخرین موضوعی بود که منوچهری با اشاره به آن خاطرنشان کرد: از آنجایی که ابتدا ما به صورت استارتاپی شروع کردیم، برای همه ما این پروژه جالب و آموزنده بود. اما به طور کلی برای تلوبیون ما سعی کردیم تا ابزارهای روز دنیا استفاده کنیم و همیشه هم در حال ارتقای سرویس مان بودیم و هیچ وقت با وجود همه سختی هایی که هست، احساس محدودیتی نکردیم. چراکه با وجود عدم دسترسی به بعضی شبکه ها با دانش فنی که در مجموعه به وجود آمد، سعی کردیم همه آنها را بومی سازی کنیم و کارمان را به شکلی پیش ببریم.

جنگ با تحریم
علی جوادی، مسوول دواپس تلوبیون:
  • اگر بخواهم جزئی تر از این بخش (دواپس) بگوییم، می شود گفت که من در قسمت زیرساخت تلوبیون هستم. توسعه زیرساخت در خط مقدم مواجهه کاربران با سایت هم از وظایف تیم ماست.
  • در زمینه ارتقا یک ارتقای سخت افزاری داریم که باید سرویس تامین شود و امکان پردازشی و پهنای باند هم افزایش پیداکند، بخشی که جزو قسمت های اصلی کار ماست. اما توسعه سرور به تنهایی کار را پیش نمی برد و باید ساختار درستی هم در این زمینه وجود داشته باشد.
  • در لایه های بعدی ما با برنامه نویسان و طراحان نرم افزار در ارتباط هستیم که بتوانند اطلاعات و ایده های تازه را روی سایت بیاورند. به طور کلی در این فضا ما به خاطر تحریم ها با مشکلاتی مواجهیم. در این حوزه هم به لحاظ مالی  و هم به جهت تحریم ها در مضیقه امکانات سخت افزاری هستیم.
  • این موضوع ما را در مواردی مثل لایه شبکه، لایه سرور و… خیلی محدود می کند. به خاطر همین اولین رویکردمان این است که با همین امکانات موجود بهترین نتیجه را داشته باشیم، پس مجبوریم از همه توانمندی سرورهای مان به صورت کامل استفاده کنیم.
آمار قابل استناد
  • برخی می گویند گاهی برنامه سازان و عوامل آنها چندین بار روی برنامه خود در سایت کلیک می کنند تا آمار بازدید آن بالا برود. طبق روش آماری جدید، مبنا ادامه پیدا کردن دیدن برنامه است و با رفرش کردن ایجاد نمی شود. یعنی ما وقتی یک بازدید را اضافه می کنیم که کاربر واقعا آن برنامه، سریال یا… را دیده باشد.
  • در واقع شاید بتوان گفت این برنامه چقدر درخواست داشته و چند بار باز شده است، اما آمار دقیق و قابل استناد دیدن واقعی یک ویدئو طبق همین سیستم جدید آماری به دست می آید که کارهای بخشی از آن انجام شده است و در برنامه های لایو استفاده می شود. برای بخش آرشیو هم داریم این کار را درست می کنیم.
توفان تماشا
  • خدا را شکر از نظر بازدیدکننده و تعداد کاربر چیزی کم نداریم. برای مثال وقتی فوتبال پخش می شود خدا خدا می کنیم بینندگان خانه و پای تلویزیون باشند، از آنجا مسابقه را دنبال کنند و به سایت نیایند. واقعا گاهی در ۱۰ یا ۱۵ دقیقه اول فوتبال های زنده، توفان بازدیدکنندگان به پا می شود، برای همین وقتی تعداد کاربران حدودا ثابت می شود یا حتی به سایت های مشابه مراجعه می کنند، پس با افزایش ظرفیت ها، آمار بیش از این هم می تواند باشد و به اندازه کافی کاربر داریم.
  • در بخش آرشیو هم همین گونه است و آماری که از آنها داریم، گاهی برای خودمان هم تعجب آور است. چه در بخش آرشیو و چه در بخش لایو بعضی اوقات، یکسری انتخاب های کاربران باورم نمی شود.
  • مثلا سریالی که ۱۰ بار پخش شده است، بازدید زیادی می گیرد و باعث تعجب مان می شود. ما بیشتر نظاره گر این رفتار هستیم و سعی داریم برای جذب کاربر بیشتر، از امکان جست وجوی گوگل، دیده شدن در گوگل و ارائه سرویس خوب استفاده کنیم.
  • برنامه های زیادی برای آینده داریم، هر چقدر زیرساخت های شبکه موبایل و اینترنت توسعه پیدا کند مردم بیشتر برنامه ها را می بینند. در حوزه فنی که من آگاهم برنامه مان برای آینده بسیار بزرگ و وسیع است و معتقدیم کاربران بیشتر و بیشتر به این سمت کشیده می شوند.
  • باید آمادگی مان را بیشتر کنیم و به همین دلیل برنامه جانداری را تهیه کردیم که در وضعیت تحریم ها بتوانیم کار را توسعه دهیم. چند مرحله برای بارگذاری و آشیو کردن برنامه ها وجود دارد.
  • گاهی مسائل سخت افزاری باعث می شود، آرشیو کردن عقب بیفتد. اپراتورها هم در این زمینه اهمیت دارند و باید به لحاظ زمانی فرصت آرشیو کردن را داشته باشند. به خاطر برخی از این محدودیت ها گاهی آپلود کردن برنامه ها روی سایت با تاخیر مواجه می شود.
این تیم جوان!
فاطمه عودباشی:
  • شاید برایتان جالب باشد که بدانید تیم محتوای تلوبیون چند نفر هستند و چه کارهایی انجام می دهند. مسلما این سایت هم مثل دیگر سایت ها برای بقایش تلاش می کند و می خواهد تعداد کاربران خودش را افزایش بدهد. به همین دلیل از ۱۳ مرداد نیروهای جدید به تلوبیون تزریق شد تا نفس تازه به این سایت دمیده شود و بتواند کاربران بیشتری را به جمع خانواده اش اضافه کند.
  • براین اساس تیم جدید به عنوان تیم تولید محتوا و کلیپ، فعالیت شان را از مرداد آغاز کرده اند و تا الان کلیپ های جذابی ساخته اند که مورد توجه کاربران هم قرار گرفته است. شاید برای تان غیرقابل باور هم باشد. اما این تیم جدید نزدیک به ۱۴ هزار کلیپ جذاب ساخته است.
تعامل تلوبیون با ایران کالا

طبیعی است که تلوبیون به دنبال پیشرفت در ساختار هم هست و نمی خواهد حالت سکون داشته باشد. به همین دلیل در کنار دیگر فعالیت هایش، بخش های زیادی هم اضافه کرده است. یکی از این بخش هایی که می توان به آن اشاره کرد، اضافه شدن پخش زنده ۶ شبکه به تلوبیون که مرتبط با ویژه برنامه های محرم بوده است. این شبکه های شامل اربعین، هیات ریحانه النبی، مکتب الزهرا، هیات روضه العباس، هیات میثاق با شهدا و شمس. حتما برایتان جالب است که پخش زنده شبکه ایران کالا هم به تلوبیون اضافه شده است.

رشد کاربران چه می گوید؟

گرفتن آمار در هر حوزه ای جذابیت های خودش را دارد. میانگین کل کاربران در نیمه اول سال ۹۹ نسبت به نیمه دوم سال ۹۸ رشد ۸ درصدی داشته است. همچنین افزایش ۱۳ درصدی میانگین کاربران اپ در نیمه اول سال ۹۹ نسبت به نیمه دوم سال ۹۸ و افزایش ۳۶ درصدی این شاخص در در نیمه اول سال ۹۹ نسبت به نیمه اول سال ۹۸ هم به چشم می خورد.

همچنین با رشد ۱۷ درصدی مجموع ترافیک در نیمه اول سال ۹۹ نسبت به نیمه دوم سال ۹۸، رشد ۲۵ درصدی این شاخص در نیمه اول سال ۹۹ نسبت به نیمه اول سال دیده می شود.

سکوی رکوردداران

انسان ناخودآگاه به دنبال رکوردزنی است، حتی گاهی برای دادن انگیزه به خودمان دل مان می خواهد رکورد خودمان هم را بزنیم. بنابراین واژه رکورد بسیار برای مان آشنا است. البته این اتفاق هم بارها برای تلوبیون افتاده است. آخرین رکوردها هم مربوط به ۱۲ مهر است که رویداد ورزشی بازی پرسپولیس در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد و در این بازی رکورد بسیاری از شاخص ها شکسته شد که به آن اشاره شده است.

چند هزار کلیک

اگر از شما این سوال پرسیده شود که آخرین نسخه اپلیکیشن اندروید تلوبیون چند هزار کلیک خورده است، چه پاسخی می دهید؟

بهتر است بدانید جدول پخش برنامه های شبکه ها در آخرین نسخه اپلیکیشن اندروید تلوبیون (۳.۳) اضافه شد و در تاریخ ۳۰ شهریور در کافه بازار و گوگل پلی منتشر شده است. این نسخه در حال حاضر دارای ۲.۲ میلیون کاربر است.

همچنین جدول پخش برنامه ها به وب سایت تلوبیون اضافه شده است. جدول پخش برنامه ها تا به حال ۵۰۰ هزار کلیک داشته است. همچنین اپلیکیشن اندروید تلوبیون از ۳۰ مرداد در استور چارخونه منتشر شده است و تا به حال ۱۶ هزار نصب فعال دارد. همچنین اپلیکیشن اندروید از ۳۱ شهریور در استور مایکت قرار گرفته شده و بیش از ۱۹۸ هزار نصب فعال دارد.

دیده شده های پربازدید

در بین تولیدات مختلف به ترتیب «افسانه جومونگ» ، «عصر جدید» و «پایتخت» قرار دارند. همچنین سریال های «افسانه جومونگ»، «پایتخت ۶» و «بچه مهندس» پربازدیدترین های این بخش هستند.  علاوه بر این ها برنامه های «عصر جدید»، «دورهمی» و «چهل تیکه» در گروه پربازدیدهای برنامه های گروه سرگرمی قرار دارند. در حوزه اخبار هم به ترتیب «اخبار نیمروزی»، «اخبار ورزشی ساعت ۱۲/۴۵ و ۱۸/۴۵» جزو پربازدیدها هستند. «فوتبال برتر» و «گل ها و لحظات حساس» پربازدیدهای ورزشی در تلوبیون هستند.

/جام جم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول