اگر تغییر نکنیم تغییرمان می‌دهند

مجازیست بین‌الملل– گزارش بی‌بی‌سی فارسی از اجلاس جهانی وب حاکی است در این اجلاسیه، گری واینرچوک، کارآفرین خوش‌صحبت آمریکایی و بلیک چندلی، معاون کنونی تیک‌تاک و مدیر سابق فیس‌بوک به بحث و تبادل نظر درباره رسانه‌های اجتماعی جدید و مخصوصا تیک‌تاک پرداخته اند.
تصور این موضوع آسان است که همه این پلتفرم‌های بزرگ رسانه اجتماعی به شدت در حال رقابت با یکدیگر هستند اما در واقع رقبای واقعی و تهدیدهای آنها فراتر از این موضوعات است.
بلیک چندلی، معاون کنونی تیک‌تاک و مدیر سابق فیس‌بوک، از صحبت در مورد جنگ فعلی تیک‌تاک برای بقا در آمریکا امتناع کرد:

  • این شرکت «هر روز با دولت فعلی»، که هنوز تحت هدایت دونالد ترامپ است، گفتگو می‌کند.
  • ۴دسامبر، این رئیس‌جمهور ترامپ بود که اوایل سال جاری اولتیماتوم شدیدی به شرکت ByteDance به عنوان مالک تیک‌تاک صادر کرد: اجازه دهید تیک‌تاک توسط یک شرکت آمریکایی خریداری شود یا با ممنوعیت فعالیت مواجه می‌شوید. مهلت مقرر جهت انجام این کار تمدید شده و اکنون بسیار نزدیک است.
  • اما حتی اگر سیاست به همین روال پیش برود، مردم بخت و اقبال بیشتری به تیک‌تاک نشان داده‌اند. ویژگی جدید «چرخ و فلک» اینستاگرام (زیرمجموعه فیس‌بوک)، که در ماه آگوست راه‌اندازی شد، به طرز غیرمنتظره‌ای از فرمول برنده‌ی تیک‌تاک برای نمایش ویدیوی کوتاه پیروی می‌کند، دقیقاً مانند ویژگی استوری اینستاگرام که از اسنپ چت الگوبرداری کرده است.

با این حال اعضای شبکه‌های اجتماعی به نظر می‌رسد وفادارتر از آنچه که حتی خود فکر کنند باشند، پلتفرم‌های قدیمی‌تر حتی با وجود برخی رسوایی‌ها همچنان فعالیت می‌کنند.

 گری واینرچوک، کارآفرین آمریکایی:

  • اینستاگرام قدیمی است. با وجود آنکه تازه تولد ۱۰ سالگی اش را پشت سر گذاشته است.
  • اسنپ‌چت که در سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرده، اکنون کم‌رنگ‌تر شده است. لینکدین که از ارسال ۲۰۰۳ فعالیت خود را آغاز کرده، به مدت یک دهه خود را به عنوان یک ابزار معرفی نموده و سپس به یک شبکه اجتماعی تبدیل شد. به نظر من هیچ حرکت، فعالیت و پیشرفتی صورت نگرفته است.

براساس این گزارش، چنین بحث‌هایی، باعث ایجاد نگرانی در بخش نظرات این پنل مجازی شد، زیرا برخی از ۲۰۰۰ نفر شرکت کننده حاضر در این پنل بحث کردند که آیا اسنپ‌چت واقعاً از محافل ما ناپدید شده است. با این وجود، در مقایسه، تیک‌تاک که در سال ۲۰۱۶ شروع به فعالیت کرده نسبت به سایر پلتفرم‌ها جدیدترین است.

آیا ۱۰ سال دیگر هنوز در مورد تیک‌تاک صحبت خواهیم کرد؟ پیام واضح است، برای زنده ماندن باید تکامل یافت.

بلیک چندلی، معاون کنونی تیک‌تاک و مدیر سابق فیس‌بوک،:

  • اگر خود را تغییر ندهید، شما را تغییر می‌دهند.
  • ما به طور مداوم در تلاشیم تا بفهمیم که چگونه خود را تغییر دهیم و متحول کنیم.

به هر حال، در سیلیکون ولی وقتی صحبت از تغییر و تحول به میان می‌آید، منظور ابداع مجدد است (همچنین می تواند به معنای شکوفایی یک صنعت از قبل تاسیس شده باشد، به عنوان مثال می‌توان به اپلیکیشن‌های درخواست اینترنتی خودرو و تاکسی‌ها اشاره نمود).

/بی‌بی‌سی فارسی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول