اگر ویز در ایران حضور نداشت، نشان رشد نمی‌کرد

مجازیست-جواد عامل، مدیرعامل نقشه و مسیریاب «نشان» از تأثیر فیلتر شدن رقبای خارجی بر رشد نشان و دلایل ماندگار شدن کاربران این پلتفرم پس از آبان ۹۸ می‌گوید:

  • قطع اینترنت بین‌الملل در آبان‌ماه ۹۸ باعث شد تعداد زیادی کاربر به‌ سمت نشان بروند؛ اما واضح بود که این کاربران از روی اجبار و نیاز به استفاده از پلتفرم‌ داخلی به این  مسیریاب روی آورده‌اند و وقتی اینترنت وصل شود، آن‌ها از نشان می‌روند.
  • اجبار به استفاده از پلتفرم‌های خاص، خواه ناخواه ذهنیت کاربر را به آن پلتفرم منفی می‌کند.
  • بااین‌حال، ما یک نمودار داشتیم که میزان رشدمان را روی آن پیش‌بینی کرده بودیم؛ جالب آنجا است که بعد از وصل شدن اینترنت، اعداد روی نمودار به‌تدریج افت نکرد و ظرف ۶ ماه، ما به عددی که پیش‌بینی کرده بودیم رسیدیم.
  •  با توجه به فیلتر شدن ویز با دستور دادستانی و ممنوعیت فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، در آن زمان، نشان راه‌اندازی نشده بود و ما با خود فکر کردیم که چرا چنین پلتفرمی راه‌اندازی نکرده‌ایم. وقتی نشان منتشر شد، نظر دادستانی برگشته بود، ویز در بازار حضور داشت و همین اواخر مسدود شد؛ بااین‌حال ما در همین زمان رشد را تجربه کردیم که نشان می‌دهد رشدمان متأثر از فیلتر رقیب نبوده است.
  • شرط برتری یافتن یک پلتفرم بر دیگری این است که غیر از تمایزهای ناشی از محلی بودن، فناوری را بهبود بدهد و در این زمینه به داشتن علم و سواد در متخصصان صنایع مختلف کشور همچون خودروسازی اشاره می‌کند که بدون داشتن انگیزه‌ی رقابت نمی‌توانند محصولی در سطح جهانی ارائه کنند.
  • به مردم حق می‌دهیم که دید مثبتی به پلتفرم‌های ایرانی نداشته باشند؛ چون بعضی کسب‌وکارها هم از فیلتر شدن رقبا سود برده‌اند و ذهنیت‌های منفی وجود دارد. باور شخصی من این است که مسدود کردن پلتفرم خارجی نتیجه‌ی خوبی ندارد؛ چرا که ما زمانی دست به ایجاد تمایز و رقابت زدیم که ویز بود و زمانی‌که چنین پلتفرم قدرتمندی نباشد، رقابتی هم به‌ وجود نمی‌آید تا برای بهبود تلاش کنیم و بتوانیم زمانی در سطح جهانی خود را مطرح کنیم.

الزام وجود چند مسیریاب داخلی

  • حوزه و پلتفرم‌های مبتنی بر مکان اکنون به‌شدت در حال رشد هستند؛ برای مثال تاکسی‌های اینترنتی نیاز به نقشه دارند. حوزه‌ی نقشه کشش و ظرفیت زیادی برای کار و حتی ورود بازیگران جدید دارد.باید در همین زمینه به شرکتی به نام مپ باکس در ایالات متحده آمریکا اشاره کنم که چند نوبت جذب سرمایه انجام داده و این درحالی است که گوگل در آن کشور حضور دارد؛ به‌گفته‌ی او، این موضوع نشان‌دهنده‌ی ظرفیت ورود پلتفرم‌های ارائه‌دهنده‌ی نقشه است.
  • نشان هم در یک بازه‌ی زمانی قصد هم‌افزایی با دیگر پلتفرم‌های فعال در حوزه داشت؛ اما رشد آن در دو الی سه سال اخیر باعث شد فعلا تمرکز تیم نشان روی توسعه‌ی اپلیکیشن باشد و ظرفیت ادغام مسیریاب‌های داخلی برای نشان کم شود. او می‌گوید بازار و مردمی که به این اپ‌ها نیاز دارند، تعیین می‌کنند که چند پلتفرم باید وجود داشته باشند؛ برای مثال در زمان راه‌اندازی ویز، پلتفرم‌های مهمی فعال در دنیا بودند و ویز با یک ایده‌ی جدید به بازار آمد و فضا را متحول کرد.

فضای رقابتی بین سرویس‌های مسیریاب داخلی

  • فضای رقابت سرویس‌های مسیریاب داخلی در فروشگاه‌های اپلیکیشن منصفانه نیست و در مجموعه‌ی هزاردستان و استور آن‌ها، کافه‌بازار، اعمالی در خصوص تبلیغ کردن مسیریاب این شرکت جریان دارد که به نظر نمی‌رسد هوشمند باشند و باید بررسی عمیق شوند.
  • نباید یک فروشگاه اپلیکیشن بتواند بیش از حد و به‌صورت متمادی، یک اپلیکیشن به‌خصوص را تبلیغ کند یا در نتیجه‌ی جست‌وجو، به‌طور نامربوط، آن را به مخاطب نشان دهد.
  • برای مثال مدتی پیش، یکی از نزدیکان او قصد داشت برنامه‌ی نشان را از کافه بازار دانلود کند و آن را سرچ کرد؛ سپس اولین گزینه‌ی جست‌وجو را نصب کرد و متعجب شد که چرا لوگوی نشان تغییر کرده است؛ او اپلیکیشن «بلد» را به‌اشتباه نصب کرده بود.
  • جایگاه نمایش تبلیغ و نحوه‌ی قیمت‌گذاری تبلیغات در کافه‌بازار ابهامات جدی دارد و پاسخ‌های این شرکت گره‌ای از ماجرا باز نمی‌کند در همین زمینه باید به فروشگاه اپلیکیشن گوگل اشاره کنم که با وجود شناخته ‌شدن در دنیا به‌عنوان انحصارطلب، هرگز دست به چنین تبلیغاتی نمی‌زند.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول