بازار داغ مشاغل اینترنتی در دوران کرونا
مجازیست–به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی امسال نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ارزش معاملات الکترونیکی به حدود ۴ برابر رسیده است، ضریب نفوذ تلفن همراه ۵ درصد، ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند ۲۰ درصد، ضریب نفوذ اینترنت ۹ درصد، تعداد مشترکین اینترنت پهنباند (میلیون نفر) ۱۰ درصد، تعداد گواهی صادر شده امضا الکترونیک (هزار عدد) ۱۲۳ درصد، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیک (هزار میلیارد تومان)، ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیک (میلیارد تومان) ۲۱۷ درصد، تعداد تراکنشهای تجارت الکترونیک (میلیارد عدد) ۵۲ درصد، نسبت اسمی تجارت الکترونیکی به تولید ناخالص داخلی ۲۰۵ درصد، تعداد اینماد اعطا شده به واحدهای تجارت الکترونیکی (هزار عدد) ۱۹۶ درصد رشد داشته است. ارزش معاملات الکترونیکی در ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته با رشد ۲۸۴ درصدی به ۶۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.
- واحد پایش تجارت الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بهطور رسمی از سال ۹۷ سالانه گزارشهای ساختاریافتهای را در حوزه بررسی وضعیت تجارت الکترونیک کشور آماده و منتشر کرده است. هدف از ارائه این گزارشها نشان دادن چشمانداز و تصویر کلی از وضعیت تجارت الکترونیکی کشور برای کلیه ذینفعانی است که در این فضا مشغول فعالیت هستند.
- گزارشهای این مرکز تا سال گذشته در ۳ بخش اصلی زیرساخت، وضعیت عملکرد تجارت الکترونیک و جمعیتشناسی تنظیم میشد اما امسال بخش روششناسی را نیز به گزارش اضافه کردیم. در بخش زیرساخت الکترونیکی به زیرساخت شبکه و ICT بهعنوان نیازمندی اصلی و اساسی برای توسعه تجارت الکترونیک کشور پرداختیم.
- اگر زیرساخت فناوری اطلاعات و شبکه مناسب در کشور وجود نداشته باشد، کاربران دسترسی مناسبی به اینترنت و پهنای باند نداشته باشند و دسترسی افراد به شبکه موبایل و تلفنهای هوشمند امکان پذیر نباشد، نمیتوان در بخش تجارت الکترونیکی انتظار توسعه داشت. این گزارشها در دو قالب سند مفصل ۴۰ صفحهای و گزارش کوتاه اینفوگرافیک برای دسترسی همگانی آماده میشود.
- موارد اصلی که در زیرساخت مورد بررسی قرار میگیرد، ضریب نفوذ پهنباند، اینترنت و تلفن همراه هوشمند، تعداد کاربران اینترنت، شاخص دسترسی به شبکه در کشور هستند. منابعی که ما برای بررسی این شاخصها استفاده میکنیم گزارشهای وزارت ارتباطات و گزارشهای جهانی است.
- امسال در صدور اینماد برای کسب و کارها رشد ۳ برابری را شاهد بودیم. اکثر کسبوکارها در حوزه فروش کالا فعالیت میکنند که این نشان میدهد از فروش کالا بیش از ارائه خدمات مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.
- بررسیهای مرکز پایش نشان میدهد ۸۰ درصد از کسبوکارهای اینترنتی از سرمایه شخصی برای راهاندازی و ادامه فعالیت تجارت الکترونیک خود استفاده کردهاند که نشان میدهد راهاندازی کسبوکار اینترنتی نیاز به سرمایه هنگفتی ندارد و ورود به آن غیرممکن نیست.
- شیوع کرونا توانسته مردم را به سمت خرید اینترنتی سوق دهد، علاوه بر شرایط ویژه کرونا، ماهیت تجارت الکترونیکی که این امکان را در اختیار افراد قرار میدهد تا بدون محدودیت مکانی و زمانی، بدون تردد، بدون صرف زمان، بتوانند کالا و خدمات مورد نظر خود را تأمین کنند.