موضع‌گیری اپ استور اپل علیه اپلیکیشن‌هایی با قیمت بیش از حد زیاد

مجازیستکلاه‌برداری‌هایی که بر بستر فروشگاه آنلاین اپلیکیشن‌محور اپ استور (Apple App Store) رخ می‌دهند طی چند وقت اخیر دوباره ظاهر شده‌اند. مدتی پیش توسعه‌دهنده‌ای فهرستی از اپلیکیشن‌های کلاه‌برداری منتشر کرد که در اپ استور موجود هستند و سالانه میلیون‌ها دلار درآمد کسب می‌کنند. اکثر این اپلیکیشن‌ها از رتبه‌بندی و بررسی‌‌های مثبت جعلی استفاده می‌کنند تا در نتایج جست‌و‌جوی اپ استور بالا بیایند و قانونی به‌نظر برسند. همین اپلیکیشن‌ها با ترفندهایی کاربران را گول می‌زنند و پلن‌های اشتراکی با هزینه‌ی بسیار زیاد به آن‌ها تحمیل می‌کنند.

براساس گزارش خبرگزاری ۹to5Mac، اپل تصمیم گرفته است به‌صورت جدی اقداماتی علیه فعالیت‌های کلاه‌بردارانه در اپ استور انجام دهد. اعضای تیم بررسی اپلیکیشن (App Review) در اپ استور گفته‌اند اپلیکیشن‌هایی را که دارای سرویس اشتراکی یا خدمات پولی درون‌برنامه‌ای با هزینه‌ی بیش از حد زیاد هستند رد می‌کنند و به آن‌ها اجازه‌ی انتشار در اپ استور را نمی‌دهند.

خبرگزاری ۹to5Mac توانسته است ایمیلی را که توسط یک توسعه‌دهنده به‌اشتراک گذاشته شده است به‌دست بیاورد. اپل در ایمیلی که برای توسعه‌دهنده‌ی موردبحث فرستاده، به او می‌گوید اپلیکیشنش اجازه‌ی انتشار در اپ استور را ندارد. اپل مدعی شده قیمت سرویس‌های پولی درون‌برنامه‌ای آن اپلیکیشن «ارزش قابلیت‌ها و محتوای ارائه‌شده به کاربر را منعکس نمی‌کند». اپل در ادامه‌ی ایمیل خود می‌گوید هزینه‌ی سرویس‌های اپلیکیشن یادشده «فریب دادن مشتری» محسوب می‌شود.

در ابتدا پس از فهمیدن محتویات ایمیل اپل به حقیقی بودن آن مشکوک شدیم، زیرا برخی از کلماتی که انتخاب شده بودند عجیب به‌نظر می‌رسیدند. بااین‌حال با نگاهی به رهنمودهای بررسی اپلیکیشن در اپ استور می‌توانیم عبارت «فریب دادن» را حداقل دو بار پیدا کنیم. مثلا در بخش سوم قوانین، اپل می‌گوید: «ما اپلیکیشن‌ها و آیتم‌های خرید درون‌برنامه‌ای را که به‌وضوح فریب‌دهنده هستند توزیع نمی‌کنیم».

خبرگزاری ۹to5Mac در همین راستا با توسعه‌دهنده‌ای که اپلیکیشنش اجازه‌ی انتشار در اپ استور را پیدا نکرده بود ارتباط برقرار کرد و درنهایت توانست ایمیل مورداشاره را تأیید اعتبار کند. تلاش اپل برای جلوگیری از وقوع کلاه‌برداری در اپ استور، اقدامی قابل‌احترام است؛‌ اما شرکت کوپرتینویی در رابطه‌با این توسعه‌دهنده به‌وضوح دچار اشتباه شده است.

توسعه‌دهنده با اعضای تیم بررسی اپلیکیشن در اپ استور تماس گرفت و درنهایت پس از برخی اقدامات توانست اپلیکیشن خود را در اپ استور منتشر کند. این توسعه‌دهنده گفت اپلیکیشنش برای انجام وظایف مختلف سراغ استفاده از APIهای پولی می‌رفت و به‌همین‌دلیل باید هزینه‌ای از کاربر دریافت می‌کرد. اتفاقی که برای این توسعه‌دهنده افتاد قطعا ممکن است برای افرادی دیگر نیز رخ دهد و همین موضوع نشان می‌دهد کنترل کردن پلتفرم بزرگی مثل اپ استور تا چه حد مشکل است.

قانون مورداشاره‌ی اپ استور مدت‌ها است که روی کار آمده و به‌طور دقیق نمی‌دانیم اپل از چه زمانی تصمیم گرفته به‌صورت جدی‌تر سراغ اجرا کردن آن برود. جست‌و‌جویی سریع در گوگل نتایج متعددی را در انجمن‌های توسعه‌دهنده‌ی اپل بالا آورد که شبیه به ایمیل فرستاده‌شده برای توسعه‌دهنده‌ی ذکرشده در این مقاله بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۱۳۹۹) نیز ایمیلی با جمله‌بندی مشابه برای برخی توسعه‌دهنده‌ها ارسال شده. احتمالا انتشار فهرست اپلیکیشن‌های کلاه‌بردار اپ استور طی چند وقت اخیر روی اقدامات اپل اثرگذار بوده باشد.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول