آیا VODها بازهم برنده میدان رقابت سرگرمی در فضای مجازی می‌شوند

مجازیستآنطور که مدیران برخی سرویس‌های VOD می‌گویند آنها سعی کرده‌اند برای جلوگیری از چرخه شیوع کرونا در کشور و همچنین سرگرم نگه‌داشتن خانواده‌ها و البته فرزندانشان برنامه‌های ویژه‌ای را با کمک سریال‌ها و فیلم‌های جدید یا برگزاری کنسرت‌های آنلاین داشته باشند.

سریال‌ها و فیلم‌های رایگان

محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل فیلیمو :

  • با توجه به برنامه‌های نوروزی فیلیمو برای نوروز ۱۴۰۰ فیلیمو سه سریال و مجموعه جدید را برای پخش آماده کرده که با توجه به مجموعه‌هایی که در حال پخش است مخاطبان فیلیمو می‌توانند هفت روز هفته را به تماشای محصولات نمایشی بنشینند.
  • با توجه به پخش سه سریال جدید «مردم معمولی»، «دراکولا» و سری جدید «شب‌های مافیا»عنوان‌های جدیدی هستند که پخش آن از بهار ۱۴۰۰ آغاز می‌شود. شب‌های مافیا دو روز در هفته پخش می‌شود. با احتساب پخش سه سریال «ملکه گدایان»، «خوب، بد، جلف؛ رادیو اکتیو» و «می خواهم زنده بمانم» که پیش از این آغاز شده بود تمامی روزهای هفته یک قسمت جدید در فیلیمو منتشر می‌شود.
  • بخش تازه تاسیس این سروس یعنی فیلیمو مدرسه نیز برای نوروز ۱۴۰۰ برنامه‌های ویژه‌ای را برای دانش‌آموزان در نظر گرفته است.
  • تمامی برنامه‌های فیلیمو مدرسه در روزهای نوروز به قوت خود باقی است و ۱۴ هزار دانش آموز از محتوای آموزشی فیلیمو مدرسه استفاده می‌کنند.
  • فیلیمو در این ایام اکران ۷ فیلم سینمایی را در قالب اجران آنلاین نیز در نظر گرفته است.
  • فیلیمو برای آغاز سال جدید پخش ۵۷ عنوان سریال خارجی را تدارک دیده که از این تعداد عنوان فیلم ۲۳ سریال با دوبله اختصاصی پخش خواهد شد.
  • فیلیمو تصمیم گرفته به منظور همراهی بیشتر با مخاطبان قسمت اول سریال های خارجی را به صورت رایگان منتشر کند. از سوی دیگر قسمت اول تمامی سریال های ایرانی آرشیوی به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار  می‌گیردو سریال های ایرانی در حال پخش نیز پس از پخش سه قسمت امکان دسترسی به قسمت اول به صورت رایگان را ایجاد کرده است.

گزارش پایان سال ۹۹ فیلیمو نشان می‌دهد که فیلیمویی‌ها هر ماه بیش از ۳۶ میلیون گیگابایت اینترنت برای دیدن فیلم مصرف می‌کنند. همچنین این گزارش نشان می‌داد که نزدیک به یک سوم فیلیمویی‌ها از اینترنت ایرانسل استفاده می‌کنند. براساس گزارش فیلیمو اسفند ۹۸ یعنی ماه‌های شروع شیوع ویروس کرونا حجم مصرف اینترنت در فیلیمو شکسته و به بیش از ۴۸ میلیون گیگابایت در یک ماه رسیده است.

صدها عنوان فیلم و سریال جدید

نماوا از دیگر بازیگران صنعت VOD کشور هم برنامه‌های جدیدی برای نوروز ۱۴۰۰ کاربرانش در نظر گرفته است. محمدحسن شانه‌ساززاده، رئیس هیات مدیره گروه شاتل که نماوا یکی از محصولات این شرکت است :

  • قرار است در ایام عید بیش صدها عنوان فیلم و سریال جدید در ۱۵ روز ایام نوروز پخش شود. به گفته او سریال دراکولا و مسابقه هفت‌خوان از جمله برنامه‌های انحصاری است که از طریق نماوا در این ایام پخش خواهند شد. شانه‌ساززاده تاکید می‌کند که آنها برنامه رایگانی برای مشترکان خود در نظر نگرفته‌اند چرا که همین حالا هم هزینه اشتراک زیر قیمت تمام‌ شده تولید محتوا برای آنهاست.
  • آنها در پایان سال ۱۳۹۹ توافق خود با ایرانسل مبنی بر عدم نیاز کاربران ایرانسل به خرید اشتراک را به دلیل پایان زمان توافق و همچنین قرار گرفتن بندهای جدید و یک طرفه در قرار داد فسخ کرده‌اند.
  • پیرو توافق صورت گرفته میان ایرانسل و نماوا، ایرانسلی‌ها می‌توانستند بدون نیاز به خرید اشتراک تمامی فیلم‌ها و سریال‌های نماوا را رایگان مشاهده کنند.
  • در مقابل کاربران ایرانسلی بدون خرید اشتراک محاسبه حجم اینترنت مصرفی‌شان به صورت تمام بها حساب می‌شد و اگر با خرید اشتراک از نماوا استفاده می‌کردند، محاسبه حجم مصرفی اینترنت آنها به صورت نیم‌بها بود.
  • در قرارداد جدید برای سال ۱۴۰۰ ایرانسلی‌های شرایط غیر ممکنی را پیش روی نماوا گذاشتند و به همین خاطر آنها این توافق را در سال جدید فسخ کرده‌اند.
  • کاربران نماوا ماهانه نزدیک به ۳۰ گیگابایت اینترنت مصرف می‌کنند که بیشتر این کاربران هم از همراه اول هستند و در رتبه‌های بعدی در بخش اینترنت ثابت شاتل، آسیاتک و های وب قرار دارد.

تمرکز روی کنسرت آنلاین

تلویزیون تعاملی تیوا که علاوه بر بخش فیلم و سریال و انیمیشن تمرکزش بیشتر روی پخش آنلاین و زنده برنامه‌هاست، از سال گذشته و با شیوع کرونا سیاست جدیدی را در پیش گرفت که به گفته مدیران آن بسیار هم موفقیت آمیز بوده است؛ برگزاری کنسرت‌های آنلاین.

حافظ حکمی، عضو هیات مدیره تلویزیون تعاملی تیوا:

  • برگ برنده این پلتفرم در نوروز ۱۳۹۹ برگزاری رایگان کنسرت‌های آنلاین بود. حکمی در مورد برنامه‌های این تلویزیون تعاملی برای سال ۱۴۰۰ ، سال گذشته و با شیوع کرونا برای نگه داشتن مردم در خانه و کمک به جلوگیری از شیوع این ویروس ایده کنسرل‌های آنلاین را داشتیم و اشتراکمان را هم رایگان کردیم امسال نیز قرار است بیش از ۴۰ هزار دقیقه محتوای فیلم وسریال خارجی را به روز رسانی کنیم.
  • در حال رایزنی با تهیه‌کنندگان و نهادهای مسئول صدور مجوز برای برگزاری کنسرت‌های آنلاین هم هستیم اما فرایند هنوز نهایی نشده است. به محض نهایی شدن کار از طریق سایت و دیگر ابزارها اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.
  • در کنار تمام اینها تیوا کد تخفیف نامحدود برای یک ماه (فروردین) مخاطبان خود در نظر گرفته است که دسترسی به این کد از طریق سایت تیوا امکان پذیر است.

سال گذشته و با برگزاری کنسرت‌های آنلاین برخی از کاهش کیفیت برگزاری این کنسرت‌ها گله‌مند بودند، حالا حکمی می‌گوید آنها تمام پیش‌بینی‌های لازم برای اینکه این کنسرت‌ها با بهترین کیفیت برگزار شود از سمت ما انجام شده است اما آنچه در تجربه تماشا و استریم کاربران تاثیر گذار است کیفیت اینترنت اپراتورهای ثابت و سیار است.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول