دو سوم جستجوهای کاربران در گوگل، منتهی به کلیک نمی‌شوند!

مجازیستاین خبر مهم است که شاید باعث تغییر راهبرد صاحبان سایت‌ها هم بشود:

مدتی است که گوگل در آمریکا و اتحادیه اروپا تحت فشار قرار گرفته است. چرا؟

چون گوگل به صورت فزاینده‌ای، ترافیک برای خودش درست می‌کند، یعنی وقتی کاربر چیزی جستجو می‌کند، با استفاده از اطلاعات دیگر سایت‌ها، هوشمندانه آنچه را که کاربر به دنبالش است مختصر و مفید بیرون می‌کشد و استخراج می‌کند و در کادر یا گوشه‌ای از صفحه جستجو نشان می‌دهد. به این ترتیب کاربر اصلا لازم نیست، کلیک اضافه کند.

از طرفی این به نظر کاربران ممکن است خوب به نظر برسد. اما از سوی دیگر باعث تضعیف سایت‌های منبع می‌شود. در همین راستای منتقدان ضد انحصارطلبی از گوگل شاکی شده‌اند.

بر اساس تحلیل جدید، دو سوم جستجو منجر به کلیکی نمی‌شوند. این تحقیق را «رند فیشکین» -رئیس SparkToro- انجام داده است.

گوگل به همراه فیس‌بوک پادشاهان دنیای تبلیغات دیجیتال است و در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ توانسته ۳۲ میلیارد دلار از این طریق سود کسب کند!

تحقیق مشابه فیشکین در سال ۲۰۱۹ نشان می‌داد که ۵۰ درصد جستجوها به کلیک منتهی نمی‌شوند. چرا درصد کلیک نشدن، بیشتر شده. یک دلیل آن استفاده از منابع اطلاعاتی متفاوت است؛ اما شاید دلیل اصلی همین راهبرد گوگل در نشان دادن مختصر و مفید اطلاعات باشد.

البته تعداد کل جستجوها هم در این مدت همه‌گیری کرونا بیشتر شده است. اما از آن طرف هم گوگل برای اینکه مشتری‌ها را در قلمرو نگه دارد و راضی نگه‌شان دارد، سرویس‌ جستجوی خود را جوری طراحی کرده که کاربر نیازی به کلیک اضافه نداشته باشد.

فرضا اگر کاربری بخواهد تعداد مرگ‌های ناشی از بیماری کرونا را پیدا کند. بات‌های گوگل می‌روند و آمار و اطلاعات را از سایت‌های نیویورک تایمز، ویکی‌پدیا و سازمان بهداشت جهانی بیرون می‌کشند و در بالای صفحه نخست نمایش می‌دهند. البته برای خالی نبودن عریضه، پایین این اطلاعات لینکی هم به منبع داده می‌شود که کلیک چندانی به دنبال ندارد.

گوگل تازه فقط اعداد خام و اطلاعات متنی را از سایت‌ها بیرون نمی‌کشد بلکه شروع به نمایش نمودارها و نقشه‌های سایت‌های دیگر کرده است.

حالا یک مثال دیگر: وضعیت آب و هوا. این یک جستجوی بسیار شایع است و گوگل کاری کرده که در اکثر موارد اصلا نیازی به کلیک نیست.

گوگل در مقام پاسخ، هنوز این آمار را قبول نکرده است و گفته که برای رفاه حال کاربران و اینکه در شرایط عادی ممکن است دست خالی برگردند، این کار را می‌کند.

اما همان طور که گفتیم در آمریکا و اتحادیه اروپا، به خصوص برای شیوه نمایش موسوم به OneBoxes اطلاعات که در آن عکس و متن را جمع و جور و خلاصه نمایش می‌دهد، تحت فشار قرار گرفته.

گوگل حتی متهم شده که در پی بیشتر کردن کاربران سرویس‌هایی مانند Google Flights و Google Travel با شیوه نمایش اطلاعات در پی جستجوهای کاربران خود است.

خب این خبر در تحلیل خبر چه باید بگوییم:

۱- یک چیز جالب این است که حتی غول‌هایی مانند گوگل هم نمی‌توانند در دنیای متمدن هر کاری که دلشان خواست بکنند. گوگل با اینکه در اینجا هدف ظاهرا خیرخواهانه و در جهت رفاه کاربران دارد، باز تحت فشار قرار گرفته.

به عبارتی قوانین ضدانحصار نمی‌گذارند که یک شرکت به کلی بازار را تصاحب کند و حریف‌ها را نیست کند و بعد هر کاری که دلش خواست بکند.

این را مقایسه کنید با برخی کشورهای دیگر که شرکت‌هایی که ۶۰ – ۷۰ درصد بازار را از آن خود می‌کنند، حریفان خود را از طرق مختلف مانند پایین آوردن موقت قیمت‌ها، تبلیغات گسترده، لابی برای تغییر قوانین، خرید حریفان و برخی تکنیک‌های ناجوانمردانه، از صحنه روزگار محو می‌کنند تا ۱۰۰ درصد بازار را داشته باشند. بعد از اینکه همه بازار را از آن خود کردند، به یکباره رفتارشان عوض می‌شود.

۲- اما در مورد خبر باید بگویم مثل خیلی موارد دیگر باید یک گوگل و سایت‌های مرجع به یک راه میانه برسند.

یعنی سایت‌هایی که آنقدر کیفیت دسته‌بندی مطالبشان خوب بوده و آنقدر اعتبار دارند که گوگل مرتب آنها را منبع قرار می‌دهد، باید بخشی از درآمد آگهی‌ها را هم کسب کنند.

 نه محروم کردن کاربران از رسیدن سریع به اطلاعات درست است و نه اینکه گوگل از نمایش اطلاعات منتفع بشود و چیزی به سایت‌های منبع خود ندهد.

/یک پزشک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول