گوگل دسترسی اپ‌ها به اطلاعات گوشی را محدود می‌کند

مجازیستفرض کنید که یک اپلیکیشن در گوشی اندرویدی خود نصب کرده باشید و این اپلیکیشن بتواند ببیند که چه اپلیکیشن‌های دیگری در گوشی نصب شده‌اند.

مثلا تصور کنید که یک اپلیکیشن بتواند نصب بودن اپلیکیشن‌های رقبای خود را نصب کند و حتی در صورت این کار خدماتش را به شما محدود کند. کاری که می‌دانید در مورد یک اپ ایرانی مشهور، زمانی انجام می‌داد.

با تصور کنید که یک اپلیکیشن ظاهرا بی‌ضرر بتواند ببیند که کاربران از چه اپلیکیشن‌هایی برای «دور زدن» استفاده می‌کنند و بعد گزارش‌دهی کند.

فرض کنید یک اپلیکیشن بتواند ببیند که کدام اپ‌های بانکی و یا اپ‌های سایت‌های خبری نصب شده‌اند. ممکن است آمار یک کاربر خاص برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ مهم نباشد، اما وقتی کلان‌داده‌ای با استفاده از این اطلاعات صورت بگیرد، منجر به نوعی رقابت غیرمنصفانه یا جاسوسی از شهروندان می‌شود.

خوشبختانه گوگل به این فکر افتاده است که این روند را محدود کند. بر اساس اخبار منتشر شده، طبق قوانین جدید گوگل این دسترسی محدود خواهد شد. این طوری علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شده‌اند، نگرانی کاربران از لو رفتن اطلاعات مربوط به «دیتینگ»‌هایشان، اطلاعات بانکی یا سوگیری‌های سیاسی‌شان کمتر می‌شود.

فی الواقع هر اپلیکیشن تحت اندروید ۱۱ که تقاضای دسترسی به QUERY_ALL_PACKAGES را داشته باشد، از تاریخ ۵ می ، چنانچه توجیه منطق برای لزوم دسترسی به این اطلاعات را نداشته باشد، در خطر تایید نشدن یا حذف از گوگل پلی قرار می‌گیرد.

بنابراین فقط اپلیکیشن‌هایی مانند فایل منجیرها، آنتی ویروس‌ها و نیز اپلیکیشن‌های بانکی که باید دسترسی به تراکنش‌های اپلیکیشن‌های دیگر داشته باشند، می‌توانند چنین درخواستی داشته باشند.

سال ۲۰۱۵ هم اپل به دلایل مشابه و نیز برای پیشگیری از اطلاع شرمت‌های آگهی‌پراکن به اطلاعات دیتای دانلودی کاربران، جلوی دسترسی‌های انیچنینی را گرفت. تا قبل از iOS 9 حتی اپ‌های توییتر و فیس‌بوک از API ارتباطی سوء استفاده می‌کردند و برای اینکه بتوانند کیفیت آگهی‌های اختصاصی و هدفمند یا ad targeting خود را بهتر کنند، دیتای دانلودی کاربر را مرور می‌کردند.

البته انتظار نمی‌رود که میزان سخت‌گیری گوگل به میزان اپل باشد.

قوانین اپ استور می‌گوید که توسعه‌دهندگان مجاز نیستند اطلاعات را از ابزارها با هدف شناسایی آنها گردآوری کنند و توسعه‌دهندگان مسئول درج هرگونه کد رهگیری در اپ‌های خود هستند.

/یک پزشک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول