غول‌های تکنولوژی باید اطلاعات بیشتری را در اختیار محققان بگذارند

مجازیستکتابخانه تبلیغات فیس بوک به محققان اجازه می‌دهد تا محتوای تبلیغات روی پلتفرم و اطلاعات مربوط به کسانی که این تبلیغات در اختیارشان قرار می‌گیرد را مشاهده کنند. اما فیس بوک یک موضوع مهم را به اشتراک نمی‌گذارد: اطلاعات مربوط به چگونگی هدف گیری این تبلیغات.

قانون جدیدی که روز پنجشنبه از سوی دو نماینده کنگره پیشنهاد شد ممکن است شرایط را تغییر دهد. قانون داده‌های شبکه اجتماعی که توسط لوری تراهان و کیتی کاستور، نمایندگان جمهوری‌خواه، پیشنهاد شده پتلفورم‌های بزرگ مثل فیس بوک و گوگل را مجبور می کند تا به محققان و کمیسیون بازرگانی فدرال اجازه دسترسی به جزئیات کتابخانه تبلیغاتی خود را بدهند. این کتابخانه‌ها شامل توصیفی از مخاطب هدف، اطلاعات مربوط به تعداد نفراتی که با تبلیغ ارتباط داشته‌اند و جزئیات مربوط به اینکه آیا تبلیغات از لحاظ آگاهی، ترافیک یا هدف دیگر بیهنه سازی شده است یا خیر هستند.

تراهان در بیانیه‌ای گفت: «قانون داده‌های شبکه اجتماعی بالاخره تمامی تاثیرات تبلیغات هدفمند بر مصرف کنندگان را نمایان می کند و جای تصویر گلگونی که شرکت‌ها با توجه به مرز‌های خود بیان می‌کنند را می‌گیرد.»

محققان می‌گویند که داده‌های تبلیغات هدفمند برای درک انگیزه تبلیغات اهمیت حیاتی دارند. برای مثال یک تبلیغات مربوط به مسکن شاید بی خطر بنظر برسد تا وقتی که می‌فهمیم این تبلیغ مخاطبان سیاه پوست، یا کرابرانی در منطقه عمدتا سیاه پوست را مستثنی می‌شود. اما در حال حاضر حتی در فیس بوک که قوی‌ترین آرشیو تبلیغاتی در بین تمام پلتفرم‌ها را دارد تنها راه مشاهده داده‌های هدف گیری تبلیغات این است که خودتان تبلیغات را ثبت کرده باشید.

فیس بوک مدعی است که این سیاست کاربران را در برابر تبهکارانی که می‌خواهند با جمع‌آوری داده روی علایق کاربران مهندسی معکوس انجام دهند محافظت می‌کند. اما این سیاست به این معنا است که تعداد زیاد محققان علاقه‌مند به مطالعه تبلیغات دیجیتال باید حتی بدون رضایت فیس بوک پراه حل ارائه کنند.

این شرکت به تازگی تلاش کرد تا پروژه‌ای که توسط اساتید دانشگاه نیویورک رهبری می شود را متوقف کند. در این پروژه با استفاده از یک افزونه مرورگر، کاربران تبلیغات سیاسی مشخص شده و سپس داده‌های هدف گیری این تبلیغات جمع‌آوری و منتشر می‌شوند. فیسبوک می‌گوید که این فعالیت با سیاست‌های اطلاعاتی این شرکت مغایرت دارد و این موضوع در حال حاضر در دادگاه‌های آمریکا از لحاظ قانونی در حال بررسی است.

قانون داده‌های شبکه اجتماعی تضمین می‌کند که محققانی مثل محققان دانشگاه نیویورک بدون خطر قانونی به این اطلاعات دسترسی خواهند داشت. همچنین پلتفرم‌ها نیز به نگهداری پایگاه داده این نوع اطلاعات ملزم می‌شوند، کاری که در حال حاضر این پلتفرم‌ها به صورت داوطلبانه انجام می‌دهند و پایگاه داده این پلتفرم‌ها باید قابل جستجو و قابل خوانش ماشینی باشد. پلتفرم‌های بزرگ تبلیغاتی که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارند باید به موسسات دانشگاهی اجازه دسترسی به این پایگاه داده‌ها را بدهند که تبلیغات هر مشتری که بیشتر از ۵۰۰ دلار سالانه برای تبلیغات در این پلتفورم هزینه می‌کند را شامل می‌شود.

این قانون همچین یک گروه کاری را در کمیسیون بازرگانی فدرال ایجاد می‌کند که بهترین فعالیت‌های مربوط به تحقیقات شبکه اجتماعی را مشخص کنند. این گروه به رفع خطراتی مثل سو استفاده دانشمندان از داده‌های کاربران که پلتفرم‌های شبکه اجتماعی به آن اشاره می‌کنند کمک خواهد کرد.

فیس بوک «شفافیت» را به عنوان راه حلی قانونی برای مشکلات می‌داند و در بسیاری از بحث‌های مربوط به نظارت و تبلیغات دیجیتال در واشنگتن به این موضوع اشاره کرده است. این شرکت گام‌هایی در جهت محدود کردن یک سری تبلیغات برای گروه‌ها یا نژاد‌های خاص برداشته است اما براساس بررسی‌های جدید موسسه تحقیقاتی The Markup، این اقدامات همیشه جوابگو نیستند.

فیسبوک یک گام از دیگر شرکت‌ها به پیش است و پایگاه داده‌ای از تمامی تبلیغات این پلتفرم فراهم کرده که البته اطلاعات هدف گیری تبلیغات را شامل نمی‌شود. مطالعه این پایگاه داده برای محققان دشوار است زیرا با اتمام دوره تبلیغات، تبلیغ از این پایگاه داده حذف می‌شود. فیس بوک و گوگل هردو آرشیو‌های مشخصی برای تبلیغات سیاسی دارند اما براساس این قانون، شرکت‌ها باید اطلاعات بیشتری نسبت به آنچه اکنون ارائه می‌کنند را در اختیار محققان قرار دهند.

قانون داده‌ها را سازمان‌های مشاوره‌ای مثل Anti-Defamation League، Common Sense و Public Knowledge پشتیبانی می‌کنند. غول‌های تکنولوژی بدون شک در برابر ارائه اطلاعات حساس مربوط به خریداران تبلیغات مقاومت خواهند کرد. خریداران تبلیغات تا همین امروز هم با بسیاری از اقدامات شفاف سازی این شرکت‌ها مخالفت کرده‌اند و معتقدند که این کار شکاف بزرگی بین کمپین‌های تبلیغاتی ایجاد می‌کند و احتمال دارد که اطلاعات حساس به دست رقبا بیوفتد.

حریم خصوصی و رقابت از جمله دلایلی هستند که قانون داده‌های شبکه اجتماعی این اطلاعات را تنها به محققان و کمیسیون بازرگانی فدرال محدود می‌کند. آمریکا امتیاز خاصی را برای اساتید دانشگاه قائل نیست با این حال در اروپا، قانون خدمات دیجیتال (Digital Services Act) به محققان اجازه می‌دهد تا با داده‌های «پلتفورم‌های بسیار بزرگ» که در نبود این قانون با قوانین محافظت از داده‌های عمومی (General Data Protection Regulation) محافظت می‌شوند دسترسی داشته باشند.

براساس گزارشی که رویترز روز چهارشنبه ارائه کرد، کمیسیون اروپا به دنبال آن است که پلتفورم‌های آنلاین را مجبور به مبارزه با شایعات کند و در این راستا پیش نیاز‌های تبلیغات و محتوا را سخت تر خواهد کرد.

/پیوست به نقل از پروتکل/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول