شکایت ۱۰ هزار زن از گوگل به خاطر نابرابری جنسیتی

مجازیستیک قاضی ایالتی در آمریکا وضعیت «شکایت گروهی» زنان علیه گوگل به خاطر نابرابری جنسیتی در زمینه حقوق و دستمزد را تأیید کرد.

قاضی دادگاه عالی سانفرانسیسکو طی حکمی تأیید کرد که دعوای حقوقی چهار کارمند زن سابق گوگل علیه این شرکت به خاطر نابرابری جنسیتی در پرداخت حقوق و دستمزد به مرحله شکایت گروهی (class-action) رسیده است.

به این ترتیب اکنون ۱۰ هزار و ۸۰۰ کارمند زن که از سال ۲۰۱۳ در موقعیت های مختلف شغلی در گوگل مشغول به کار بوده اند می توانند علیه این غول موتور جستجو اقامه دعوا کنند.

نخستین بار این شکایت در سال ۲۰۱۷ توسط چهار کارمند زن گوگل مطرح شد که مدعی بودند گوگل در سیستم حقوق و دستمزد خود بین مردان و زنان تبعیض قائل می شود.

شاکیان زن ادعا می کردند که گوگل با قرار دادن زنان در سطوح حقوقی پایین تر نسبت به مردان، دادن شغل های کم درآمد به زنان و به طور کلی پرداختی کمتر به کارکنان زن نسبت به مردان برای انجام کارهای مشابه، قوانین ایالتی کالیفرنیا را نقض می کند.

طبق این دادخواست، در یک موقعیت شغلی مشابه زنان در گوگل به طور متوسط حدود ۱۶۸۰۰ دلار کمتر از مردان دریافت می کنند.

چنانچه این شکایت به سرانجام برسد گوگل مجبور خواهد شد تا بیش از ۶۰۰ میلیون دلار خسارت به کارکنان زن خود پرداخت کند.

این دادخواست می گوید هرچند گوگل رویه خود را در سال ۲۰۱۷ اصلاح کرده اما نتوانسته شکاف های حقوق و دستمزد را از بین ببرد.

کلی درمودی، وکیل زنان با ارسال ایمیلی:

  • این یک روز مهم برای زنان در گوگل و بخش فناوری است و ما به موکلان باهوش خود به خاطر مسیری که در پیش گرفته اند بسیار افتخار می کنیم.

گوگل در واکنش به این شکایت می گوید با انجام تحلیلی به این اطمینان رسیده که حقوق و پاداش و جوایز طی هشت سال گذشته منصفانه تقسیم شده است.

این شرکت اعلام کرد:

  • اگر ما شاهد هرگونه تفاوت در پرداخت حقوق از جمله بین مردان و زنان باشیم اصلاحاتی را برای حذف این تبعیض انجام خواهیم داد.

/بلومبرگ/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول