شهروندانی که سواد مجازی ندارند به راحتی فریب می‌خورند

مجازیست-رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در خصوص چرایی فریب خوردن شهروندان در مواجهه با کلاهبرداری‌های مجازی با وجود آگاهی رسانی‌ها و اقدامات پلیس برای ارتقای عمومی سواد مجازی:
  • بسیاری از افراد در مواجهه با دام‌هایی که در فضای مجازی در زمینه کلاهبرداری‌های مالی اتفاق می‌افتد دچار حس طمع می‌شوند. متاسفانه افرادی که در دام این کلاهبرداری‌ها می‌افتند از دانش مجازی کافی درباره جرائم حوزه سایبری برخوردار نیستند و به همین علت به راحتی فریب می‌خورند.
  • روند آگاهی رسانی‌ها درباره مخاطرات فضای مجازی وضعیت مطلوبی دارد و به اندازه کافی در این خصوص اقدامات لازم از سوی پلیس فتا انجام گرفته است. با وجود این ما بعضا افرادی را مورد شناسایی قرار داده ایم که مثلا تا به حال سه بار در یکی از پایگاه‌های اینترنتی معروف در زمینه آگهی‌های خرید و فروش مبالغی را به عنوان بیعانه پرداخت کرده اند و هر سه بار هم مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند. یعنی سه مرتبه با یک شیوه فریب خورده اند و مورد اخاذی قرار گرفته اند.
  • متاسفانه بعضی از شهروندان ما دقت و احتیاط لازم را در حوزه مجازی ندارند و برای همین مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند. عدم توجه و دقت نسبت به آموزش‌هایی که در رسانه ملی ارائه می‌شود باعث می‌شود تا چنین اتفاقاتی برای بعضی از شهروندان رخ بدهد.
  • باید توجه داشته باشیم که بستر اطلاع رسانی‌های پلیس فتا شبکه‌های مجازی و صدا و سیما و رسانه‌هایی از این دست هستند. اما بسیاری از شهروندان به این اطلاع رسانی‌هایی که توسط پلیس فتا در رسانه‌ها انجام می‌شود توجهی ندارند. این شهروندان یا به طور کلی رسانه‌ها را رصد نمی‌کنند یا اینکه رسانه‌های دیگری را برای دیدن انتخاب کرده اند.
  • آن رسانه‌های دیگری که بعضی از شهروندان ما برای دیدن انتخاب می‌کنند هم دارای محتوای آموزشی در رابطه با جرائم حوزه سایبری نیستند. برای همین این دسته از شهروندان ما آگاهی‌های مربوط به جرایم و کلاهبرداری‌های فضای مجازی را دریافت نمی‌کنند و به راحتی در دام کلاهبرداران می‌افتند.
/میزان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول