کپشن بلند اینگیجمنت بیشتری دارد یا کپشن کوتاه؟

مجازیستاینستاگرام یک پلتفرم مبتنی بر تصویر است. به همین دلیل ممکن است شرح مضامینی که قرار است به اشتراک بگذاریم، کمی دشوار به نظر برسد. اما این به معنای آن نیست که ما نباید از شرح ماوقع تصاویر خودداری کنیم. درحقیقت این ویژگی‌ست که اینستاگرام از روز اول در اختیار کاربر قرار داده. و اگر قرار بود اهمیتی نداشته باشد چه لزومی به افزودن ویژگی نوشتن کپشن وجود داشته؟ شما این اجازه را دارید که تا ۲۲۰۰ کاراکتر در کپشن اینستاگرام خود بنویسید. اما آیا ضرورت دارد که از تمام این کاراکترها استفاده کنید؟

از طرفی دیگر شما قرار نیست فقط آن‌چه که در تصویر اتفاق افتاده را برای مخاطب توصیف کنید. اصلا نیازی به این کار نیست. می‌توانید از نوشتن برای برقراری ارتباط با مخاطب خود استفاده کنید و اصلا این همان کاری‌ست که از شما انتظار می‌رود.

اما برخورد الگوریتم اینستاگرام با نوشته‌های طولانی چگونه است؟ اصلا آیا هنگامی که ما از کپشن‌های طولانی استفاده می‌کنیم، تغییری در نوع برخورد الگوریتم اینستاگرام رخ می‌دهد؟

کپشن طولانی

طبق تجربیاتی که مدیران شبکه‌های اجتماعی از روال کاری خود منتشر کرده‌اند، گفته می‌شود کپشن‌های طولانی فضای بیشتری برای بروز و ظهور خلاقیت به آن‌ها می‌دهد. به کمک کپشن‌های طولانی می‌توان با مخاطب شفاف‌تر بود و اطلاعات بیشتری به او ارائه داد. علاوه بر این‌ها شما در اینستاگرام نمی‌توانید مخاطب را به لینک دیگری برای مطالعه ادامه مطالب ارجاع دهید. یعنی این ویژگی به جز در استوری جای دیگری فراهم نیست. به همین دلیل خوب است اگر بتوانید همه آن‌چه که قرار است با مخاطب درمیان بگذارید را در قسمت کپشن ذکر کنید.

سنجیدن مخاطب

همیشه باید مخاطب خود را در نظر داشته باشید. هر فعالیت شما در اینستاگرام باید به مخاطب شما معطوف باشد. اگر مخاطب شما کپشن‌های طولانی را دوست دارد و می‌خواند و به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد چرا باید از او دریغ کنید؟

همچنین هدف شما خیلی مهم است. صفحه اینستاگرام شما چه مضامین و خدماتی را با مخاطب به اشتراک می‌گذارد؟ شاید اصلا نیازی به توضیح و تفسیر طولانی نداشته باشید. درنظر بگیرید که شما درنهایت به تعامل مخاطب نیاز دارید. چون که برقراری تعامل با مخاطب اینگیجمنت شما را بالاتر می‌برد و به همین ترتیب است که در اکسپلور اینستاگرام دیده خواهید شد. پس اگر کپشن طولانی موجب می‌شود مخاطب برای شما کامنت بگذارد، آن را ذخیره کند یا به اشتراک بگذارد روی خلاقیت خود کار کنید تا محتوای ارزشمندتری به او ارائه دهید.

بررسی تیم hootsuite روی انواع کپشن

hootsuite که تمرکز اصلی‌اش بر روی شبکه‌های اجتماعی است، اخیرا تحقیقاتی در این زمینه انجام داده. مدیر شبکه‌های مجازی این کمپانی اعلام کرده که مدتی اقدام به انتشار کپشن‌های کوتاه کرده. طبق این تجربه او اعلام کرده که کپشن‌های کوتاه لایک بیشتری گرفتند اما هیچکس هیچ کامنتی برای او نگذاشت.

بعد از مدتی شروع به انتشار تصاویر با کپشن‌های طولانی کرد. نتیجه کاملا متفاوت بود. مردم نظرشان را درمورد نوشته‌ای که به اشتراک گذاشته بود اعلام می‌کردن و زیر پست او با هم اطلاعاتشان را رد و بدل می‌کردند.

حتی این تجربه را با انواع تصاویر امتحان کرد. برای مثال تصاویری که گمان می‌کرد برای مخاطب جذاب و زیبا خواهد بود را با کپشن کوتاه به اشتراک گذاشت. باز هم نتیجه فقط لایک بود و کامنت بسیار کمی دریافت کرد. دفعه بعد تصویر معمولی‌تری را با توضیح و کپشن طولانی منتشر کرد و در انتها از مخاطب خود خواست که نظر خود را درمورد این نوشته اعلام کند.

نتیجه واضح است. فالوورها اقدام به کامنت گذاشتن کردند. پس مساله دیگری هم در این‌جا اهمیت پیدا می‌کند و آن هم مشخص کردن خواسته ما برای مخاطب است. یعنی مخاطب شما نیاز دارد بداند که چه انتظاری از او دارید.

call to action (CTA)

به معنای اقدام به عمل است. به مجموعه تکنیک‌هایی که به کار می‌گیرید تا مخاطب را وادار به انجام عملی کنید CALL TO ACTION گفته می‌شود. برای مثال وقتی محتوایی در اینستاگرام منتشر می‌کنید، باید خواسته خود را به مخاطب اعلام کنید. مثلا به او بگویید که نظرش را با شما به اشتراک بگذارد. یا این پست را سیو کند. یا هر خواسته دیگری. البته ممکن است call to action شما درخواست کلیک روی سایت باشد.

نتایج 

طبق نتایجی که مدیران شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند، کپشن‌های طولانی اینگیجمنت بیشتری برای آن‌ها به ارمغان می‌‍آورد و مخاطب را درگیر می‌کند. همچنین، کپشن‌های طولانی اصالت شما را بیشتر نشان می‌دهد و هویت و خلاقیت شما را به نمایش می‌گذارد. در نوشتن کپشن‌های طولانی حتی اگر call to action را اعلام نکنید، باز هم مخاطب درگیری خود را با پست شما نشان می‌دهد. (البته توصیه ما این است که از call to action غافل نشوید.)

البته همه این‌ها طبق تجربه شخصی شما قابل تعمیم و تغییر است. باز هم تاکید ما بر این است که مخاطب خود را درنظر داشته باشید و حتی اگر شده ریسک هم بکنید. یعنی هم کپشن‌های طولانی را امتحان کنید و هم کوتاه را. بعد از آنالیز رفتار مخاطب شیوه خود را روی همان بگذارید.

/نوین هاب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول