فیس بوک در میانمار خشونت را ترویج می‌کند

مجازیستتحقیقات صورت گرفته توسط گروه حقوق بشری «گلوبال ویتنس» نشان داد که الگوریتم پیشنهاد فیس بوک همچنان از کاربران دعوت می‌کند تا محتوایی را که سیاست‌های این پلتفرم را نقض می‌کند، نگاه کنند. این گروه حقوق بشری پس از لایک کردن (پسندیدن) یکی از صفحه‌های طرفداران ارتش میانمار که حاوی پست‌های اخیر نقض‌کننده سیاست‌های فیس بوک نبود، متوجه شد که فیس‌بوک چندین صفحه طرفدار ارتش میانمار را که حاوی محتوای توهین‌آمیز و خشونت‌آمیز بودند، به این گروه پیشنهاد داد.

در بین پست‌هایی که در یکی از این صفحه‌ها وجود داشت، تصویری از یک پوستر «تحت تعقیب» بود که برای دستگیری «مرده یا زنده» یک زن جوان ۱۰ میلیون دلار جایزه گذاشته بود. این پست ادعا کرد که این زن جوان جزو معترضانی بود که به دنبال یک سرکوب نظامی یک کارخانه را به آتش کشیدند. تصاویر چهره این زن و عکس پروفایل فیس بوکش با زیرنویس «این دختر فردی است که در شهر هلنگ تاریار مرتکب آتش سوزی شد. حساب کاربری‌اش غیرفعال شده است. اما او نمی‌تواند فرار کند» منتشر شده است.

گروه حقوق بشری گلوبال ویتنس:

  • گزارش ما نشان می‌دهد که اقدام فیس بوک برای اینکه خودش نظارت و مدیریت بر این پلتفرم را در دست داشته باشد، کارآمد نبوده است. ما می‌خواهیم که الگوریتم پیشنهاد فیس بوک هدف بازرسی مستقل قرار گیرد.

دیگر پست‌هایی که توسط گروه «گلوبال ویتنس» شناسایی شدند شامل تهدید به مرگ، تجلیل از خشونت نظامی و اطلاعات غلط همچون ادعاهای نادرستی دال بر اینکه داعش در میانمار حضور دارد و اینکه ارتش به خاطر تقلب انتخاباتی قدرت را در دست گرفته است، می‌باشند.

ارتش میانمار برای توجیه کودتای فوریه سال جاری میلادی، حزب آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی این کشور را به تقلب در انتخابات سال گذشته متهم کرده است؛ اظهاراتی که توسط ناظران از جمله گروه مستقل «شبکه آسیایی برای انتخابات آزاد» نامعتبر تلقی شده‌اند.

فیس‌ بوک در فوریه سال جاری میلادی اعلام کرده بود که ادعاهای نادرست دال بر تقلب گسترده یا مداخله خارجی در انتخابات نوامبر میانمار را از سایتش حذف می‌کند. این پلتفرم همچنین گفته بود که رسانه‌ها و نهادهای دولتی تحت کنترل ارتش را از استفاده از فیس بوک منع کرده و سیاست ویژه‌ای را برای میانمار به منظور حذف هرگونه تحسین، حمایت و دفاع از خشونت توسط نیروهای امنیتی و معترضان میانماری تعیین کرده است. محتوایی که از بازداشت غیرنظامیان توسط ارتش و نیروهای امنیتی میانمار حمایت می‌کند، تحت این سیاست حذف نمی‌شوند.

سخنگوی فیس بوک:

کارمندان این پلتفرم با دقت اوضاع و شرایط در میانمار را تحت نظر دارند و درخصوص هر پست، صفحه یا گروهی که قوانین این پلتفرم را نقض می‌کنند، اقدام کرده‌اند.

اما گروه حقوق بشری «گلوبال ویتنس» تاکید دارد که محتوای شناسایی شده توسط این گروه ماه‌ها به صورت آنلاین موجود بوده است.

فیس بوک پیش‌تر اذعان کرده بود که از این پلتفرم در میانمار سوء استفاده شده است؛ جایی که به شدت محبوب و با نفوذ است. این پلتفرم تقریبا توسط نیمی از مردم میانمار استفاده می‌شود و اصلی‌ترین راه برای دسترسی به اینترنت است.

/ایسنا به نوشته روزنامه گاردین/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول