اقتصاد دیجیتال و شبکه ملی اطلاعات در اولویت وزیر آینده باشد

مجازیستدر چند سال اخیر بارها در مورد اقتصاد دیجیتال و رشد در این حوزه صحبت شده و نقشه‌راه‌هایی هم برای آن در نظر گرفته شده است. ورود و تمرکز وزارت ارتباطات ایران به این حوزه تازه است و به سال ۹۸ باز می‌گردد. طبق گفته محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در سیزدهمین رویداد فیناپ در پاییز سال گذشته، سهم اقتصاد دیجیتال در دنیا بین ۱۵ تا ۲۵ درصد کل اقتصاد است و این در حالی است که سهم این بخش در ایران زیر ۵ درصد است.

رضا تقی‌پور، وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دهم و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم:

  • تمرکز وزیر ارتباطات دولت سیزدهم باید روی سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت­های اقتصاد دیجیتال باشد. هرچند در این زمینه زیرساخت‌هایی فراهم شده؛ اما این زیرساخت‌ها باید توسط وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات هفتم تکمیل شود.
  • ایجاد زیرساخت های توانمندساز نظیر زیرساخت حقوقی، هویت، امنیت و صیانت، سواد و مهارت دیجیتال، داده‌باز و شفافیت و نیز زیرساخت فناوری و حکمرانی برای برخورداری از آثار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در حل مسائل اولویت­ دار کشور با رویکرد «تحول دیجیتال» است.
  • قدم بعدی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم تکمیل شبکه ملی اطلاعات است و برعکس همه حاشیه‌هایی که این سال‌ها برای این شبکه ایجاد شده، راه‌اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت نیست.
  • وزیر ارتباطات دولت سیزدهم باید برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات براساس سند طرح جامع و معماری شبکه ملی که مصوب شورای عالی فضای مجازی است گام بردارد. وقتی هم می‌گوییم شبکه ملی اطلاعات، نه تنها به معنی قطع اینترنت یا محدودیت در اینترنت نیست؛ بلکه به معنی ایجاد فضای مناسب برای رشد سکوهای دیجیتال و زیرساخت­ها و پهنای باند تقریبا نامحدود برای کسب و کارهای دیجیتال است.
  • در سال‌های اخیر سکوهای دیجیتال داخلی در کشور شکل گرفته‌اند؛ اما رشد آنها بسیار کند بوده است.
  • تکمیل شبکه ملی اطلاعات و توسعه سرویس‌های مختلف روی آن باعث ارزان شدن پهنای باند مورد نیاز کسب وکارها و بطور طبیعی افزایش استفاده از این پهنای باندِ ارزانِ در همه زمینه‌ها ازجمله ایجاد سکوهای جدید و پیشرفته داخلی می‌شود، چیزی که امروز برای ایجاد اشتغال بخصوص برای قشر تحصیل‌کرده، بشدت به آن نیاز داریم.
  • باید بگویم که اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی در بخش‌های مختلف یکی از بحث‌های مهمی است که تا حدودی در این دولت نیز پیگیری شده؛ اما اگر من به عنوان وزیر انتخاب شوم اولویت اولم را فراهم کردن زیرساخت‌ها برای تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال می‌گذارم. در این زمینه نیاز به زیرساخت‌های مختلفی داریم که یکی از مهمترین‌ آنها توسعه اینترنت ثابت با استفاده گسترده از فیبرنوری وفناوری‌های جدید است.
  • باید قفل توسعه این سرویس در کشور با یک برنامه‌ریزی مشخص و با کمک گرفتن از نخبگان این بخش شکسته شود.
  • یکی از انتظاراتی که در سال‌های اخیر وجود داشته هم‌تراز شدن ICT در کشور است. بنابراین لازم است با توجه بیشتر به بخش نرم افزارها، حوزه فناوری اطلاعات با حوزه فناوری ارتباطات همتراز شود و توسعه متوازن ICT به معنی واقعی در کشورتحقق پیدا کند.
  • باید سعی شود، توسعه در فضای مجازی به درستی رقم بخورد و با تحول در زیرساخت‌ها زمینه برای تحول دیجیتال و رشدِ سریع اقتصاد دیجیتال در کشور فراهم شود؛ چرا که در این بخش از دنیا بسیار عقب هستیم.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول