توسعه اینترنت ثابت باید اولویت دولت سیزدهم باشد

مجازیست-محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل هلدینگ صباایده که سال‌هاست سرکارش با کسب‌وکارهای اینترنتی است:

  • هفتمین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، باید بیش از گذشته به مقوله افزایش ظرفیت شبکه ثابت کشور و توسعه شبکه فیبرنوری توجه کند. او حتی این کار را اولویت اولیه و اساسی وزیر ارتباطات دولت سیزدهم می‌داند که تحقق این مطالبه عمومی باید مورد توجه بخش‌های دولتی و خصوصی قرار گیرد.
  • در این سال‌ها توسعه کند شبکه اینترنت ثابت بدلیل برخی انحصارها باعث شد، تامین تجهیزات، سرمایه‌گذاری و سطح دسترسی عموم مردم به خدمات باکیفیت خانگی و ارزان با مشکل روبه‌برو شود و کاربران مجبور شوند خدمات اینترنت را برعکس شیوه مرسوم و متداول دنیا در یک موازنه اشتباه بیش از آنکه بر بستر خطوط ثابت باشد، اینترنت را بر بستر شبکه تلفن همراه دریافت کنند.
  • همین موضوع باعث شده؛ تا یکی از ‌ شروط اصلی توسعه کسب و کارهای نوپا که اینترنت پهن باند و ارزان است آن‌چنان که باید تحقق نیابد.
  • هفتمین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، باید بیش از گذشته به مقوله افزایش ظرفیت شبکه ثابت کشور و توسعه شبکه فیبرنوری توجه کند
    محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل هلدینگ صباایده
  • با توجه به رشد پیدا نکردن طرح رساندن فیبرنوری به در منازل که قرار بود توسط شرکت ایرانیان‌نت اجرا و باعث دسترسی مردم در فاز نخست به سرعت‌های بالای ۲۰مگابیت بر ثانیه شود، همگانی نشدن چنین طرحی به دلیل عدم ثبات و وجود انحصار در شبکه مخابراتی کشور است که ریسک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را به‌صورت قابل توجه‌ی بالا برده است.
  • وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم باید با تلاش مضاعف برای رفع این موانع مهم همچون دولت‌های قبل تلاش کند، تا در مسیر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار بگیریم.

طبق گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا پایان سال ۱۳۹۹، جمع مشترکان اینترنت ثابت ۱۰ میلیون ۶۵۰ هزار است که ضریب نفوذ ۱۲.۶۱ را نشان می‌دهد.

براین اساس شرکت مخابرات ایران ۴ میلیون ۹۳۵ هزار ۶۶۲ اشتراک بر مبنای فناوری xDSL (شامل تکنولوژی ADSL و VDSL ) دارد و در مقابل این یک شرکت، ۱۷ دارنده پروانه FCP که ارائه دهنده اینترنت ثابت در کشور هستند تنها ۳ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۲۷۷ اشتراک دارند. در بخش فناوری فیبرنوری  FTTX، شرکت مخابرات ۱۵۹ هزار و ۴۲۲ اشتراک دارد و ۱۷ دارنده FCP با پایین‌ترین رقم میزان واگذاری اشتراکشان بر مبنای این فناوری به ۲۸۶ اشتراک می‌رسد.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول