دولت آمریکا فیس‌بوک را عامل عدم واکسیناسون کرونا می‌داند

مجازیست– ویویک مارتی، رئیس بخش پزشکی ارتش آمریکا، هشدار داد که داستان‌های نادرست درمورد واکسن به خطری برای سلامت مردم تبدیل شده است. مارتی در مصاحبه با CNN گفت: « پلتفرم‌ها باید متوجه باشند که نقش مهمی در افزایش سرعت و گستره انتشار شایعات ایفا می‌کنند.»

فیس‌بوک روز شنبه در یک پست وبلاگی از دولت خواست تا «انگشت اشاره» را از روی این شرکت بردارد و تلاش فیس‌بوک برای ترغیب کاربران به واکسیناسیون و جلوگیری از شایعات را به رسمیت بشناسد. این شبکه اجتماعی مشخص کرد که چطور از دروغ‌های مربوط به واکسن که مسئولان آن را دلیل عدم واکسیناسیون می‌دانند جلوگیری کرده است.

گای روزن، نماینده بخش درستی و امانت فیسبوک، در این پست وبلاگی گفت: «دولت بایدن تصمیم گرفته که چند شرکت شبکه اجتماعی آمریکا را سرزنش کند. واقعیت این است که پذیرش واکسن بین کاربران فیسبوک در آمریکا بیشتر شده است.»

روزن افزود که داده‌های این شرکت نشان می‌دهد ۸۵ درصد از کاربران آمریکایی واکسینه شده یا مایل به واکسیناسیون هستند. با این حال بایدن هدف واکسیناسیون ۷۰ درصدی را تا ۴ جولای برای مردم آمریکا مشخص کرده بود و کاخ سفید موفق به انجام آن نشد و روزن می‌گوید «فیس‌بوک دلیل از دست رفتن این هدف نیست.»

پاسخ فیس‌بوک پس از آن ارائه شد که دولت بایدن به شدت عملکرد شبکه‌های اجتماعی و به ویژه فیس‌بوک را محکوم کرد. زمانی که روز جمعه خبرنگاران درمورد نقش شبکه‌ اجتماعی در واکسیناسیون سوال کردند، آقای بایدن به زبانی تند گفت که این پلتفرم‌ها در حال «کشتن مردم» هستند.

او افزود: «ببینید تنها پاندمی حال حاضر در بین کسانی است که واکسینه نشده‌اند و آنها دارند مردم را می‌کشند.»

دیگر مسئولان کاخ سفید نیز چندین مرتبه هشدار داده‌اند که شبکه‌های اجتماعی دروغ‌های واکسن را تقویت می‌کنند.

روز پنج شنبه مارتی شبکه‌های اجتماعی را متهم کرد که به اندازه کافی برای جلوگیری از انتشار شایعات بهداشتی تلاش نمی‌کنند این وضعیت را یک بحران بهداشت ملی نامیده و اعلام کرد که این موضوع باعث تردید آمریکایی‌ها درمورد تزریق واکسن شده است. جن پساکی، نماینده خبری کاخ سفید نیز روز جمعه اعلام کرد که شایعات «باعث شده تا مردم واکسن نزنند و درنتیجه بسیاری در حال مرگ هستند.» او گفت که کاخ سفید موظف است در این باره صحبت کند. کاخ سفید از اظهارنظر درمورد پست وبلاگی فیس‌بوک خودداری کرد.

صبح روز یکشنبه نیز مارتی به اتهاماتی که مسئول فیس‌بوک در مصاحبه ناشناس با CNN وارد کرده بود مبنی بر اینکه «دولت به دنبال سرزنش کسی برای تیک نخوردن اهداف واکسن است» پاسخ داد.

مسئول فیس‌بوک در مصاحبه با CNN پیش از حضور مارتی در این شبکه خبری گفت که مارتی در مصاحبه‌های خصوصی از «عملکرد ما تقدیر کرده» در حالی که پیش اذهان عمومی از این شرکت انتقاد می‌کند. مارتی این موضوع را تکذیب کرد.

مارتی صبح یکشنبه در CNN گفت: «من در گفته‌هایم به شرکت‌های تکنولوژی تناقضی ندارم. وقتی گام‌های خوبی می‌بینیم باید به آن اعتراف کنیم.» او افزود: «اما من همچنین اعلام کردم که این گام‌ها کافی نیستند. ما هنوز شاهد تکثیر شایعات در فضای آنلاین هستیم.»

فیس‌بوک، توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی مدت‌ها است که در ایفای نقش اصلی خود که ایجاد محلی برای گفت‌وگو است و در عین حال جلوگیری از کارزار‌های انتشار شایعه از جمله تلاش روسیه برای نفوذ به انتخابات یا اظهارات نادرست درمورد پاندمی به مشکل خورده‌اند.

فیس‌بوک در ماه‌های اخیر برای مقابله با تبلیغات ضد واکسیناسیون و اظهارات اشتباه درمورد واکسن تلاش کرده است. این شرکت در ماه اکتبر اعلام کرد که از این پس اجازه تبلیغات ضد واکسیناسیون را نخواهد داد. در ماه فوریه، این شرکت حتی از این هم فراتر رفته و اعلام کرد که ادعا‌های حاوی اشتباه را نیز از پلتفرم خود حذف می‌کند، مثلا کسانی که مدعی هستند واکسن باعث آتئیسم می‌شود یا اینکه مواجهه با ویروس امن‌تر از تزریق واکسن است.

اما شایعات در این رابطه نابود نشده و دروغ‌هایی مبنی بر تاثیر واکسن روی DNA یا بی‌خاصیت بودن واکسن ادامه دارد.

روزن روز شنبه در این پست وبلاگی گفت که تردید درمورد واکسن در بین کاربران آمریکایی فیس‌بوک تا ۵۰ درصد نسبت به ماه آوریل کاهش یافته و پذیر واکسن ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته و به بیش از ۸۰ تا ۷۰ درصد رسیده است.

روزن گفت: «در حالی که شبکه اجتماعی نقش مهمی در جامعه ایفان می‌کند، روشن است که ما برای پایان دادن به این پاندمی به یک رویکرد همه جامعه اجتماعی نیاز داریم.»

افراد مطلع می‌گویند که کلافگی کاخ سفید و فیسبوک در چند ماه اخیر بیشتر شده است. با این حال دولت بایدن از فیس‌بوک خواسته تا اطلاعات مربوط به انتشار شایعات در این شبکه اجتماعی را با دولت به اشتراک بگذارد و فیس‌بوک این موضوع را نپذیرفته است.

براین بولاند، نماینده سابق فیس‌بوک که مسئولیت استراتژی همکاری‌ها را برعهده داشت، گفت که در زمان حضورش در این شرکت تا حد ممکن اطلاعات را در دسترس عموم قرار می‌داد. وقتی روز یکشنبه CNN درمورد تنش میان کاخ سفید و فیس‌بوک در رابطه با «منابع مورد اعتماد» از او سوال کرد، او گفت: «فیس‌بوک این داده‌ها را دارد. آنها به این داده‌ها نگاه می‌کنند. اما آیا به درستی نگاه می‌کنند؟ آیا به همان اندازه که باید روی تیم‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند؟»

/پیوست به نقل از نیویورک‌تایمز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول