ماجرای پگاسوس تقصیر گوگل و اپل است

مجازیست–رسوایی جاسوسی نرم افزار «پگاسوس» که به هک تلفن همراه چندین شخصیت برجسته جهانی منجر شده، دنیای فناوری را تحت تأثیر خود قرار داده است.

سیاستمداران، روزنامه نگاران و فعالان معروف از جمله افرادی هستند که گوشی آنها هدف جاسوسی نرم افزار شرکت اسرائیلی «NSO» قرار گرفته است.

در این میان از آنجا که دستگاه های گوشی هدف این عملیات هک قرار گرفته اند، اپل و گوگل با انتقادات زیادی به خاطر عدم ایمنی کافی نرم افزار مواجه شده اند.

مدیرعامل تلگرام از جمله افرادی است که تیر انتقادات خود را متوجه این دو غول فناوری کرده است.

پاول دوروف مؤسس این پیام رسان اظهار داشت گوگل و اپل، بکدور (backdoor) سیستم های خود را باز گذاشته اند تا چنین حملاتی اتفاق بیافتد.

دوروف با ارسال پستی در کانال تلگرام خود اظهار داشت: طبق افشاگری های اسنودن در سال ۲۰۱۳، هر دو شرکت اپل و گوگل جزوی از طرح پایش جهانی هستند که به این معناست که این شرکت ها باید بکدورهایی را در سیستم عامل موبایل خود اجرا کنند. این بک دورها معمولاً به عنوان باگ های امنیتی تغییرشکل می دهند تا به آژانس های آمریکایی اجازه دهند به اطلاعات هر گوشی هوشمند در جهان دست پیدا کنند.

وی افزود: مشکل موجود در ارتباط با چنین بکدورهایی این است که آنها هرگز منحصر به یک طرف یا سازمان خاص نیستند و هرکسی می تواند از آنها سوء استفاده کند. بنابراین اگر یک آژانس امنیتی آمریکا بتواند یک گوشی iOS یا اندرویدی را هک کند، هر سازمان دیگری که این بکدورها را کشف کند نیز می تواند همین کار را انجام دهد.

به گفته دوروف، سازمان اسرائیلی NSO همین عملیات را در مورد پگاسوس پیاده سازی کرده است.

مدیرعامل تلگرام تأکید کرد که مدتی است وی از دولت ها خواسته تا علیه اپل و گوگل وارد عمل شوند: به همین دلیل من از دولت های جهان خواسته ام تا علیه انحصار دوقطبی اپل و گوگل در بازار گوشی های هوشمند اقدام کنند و آنها را مجبور کنند تا اکوسیستم های بسته خود را گشوده و امکان رقابت بیشتر را فراهم کنند.

این گزارش می افزاید این برای نخستین بار نیست که دوروف علیه اپل اظهارنظر می کند.

در ماه می و زمانی که گزارش شد اپل قوانین مختلفی را در چین پیاده سازی می کند، دوروف گفته بود: مالکیت یک گوشی آیفون شما را به برده دیجیتال اپل تبدیل می کند. شما تنها اجازه دارید از برنامه هایی استفاده کنید که اپل اجازه نصب آنها از طریق فروشگاه نرم افزاری خود را می دهد و شما فقط می توانید از iCloud اپل برای پشتیبان گیری از داده هایتان استفاده کنید.

وی رویکرد به گفته خود مستبدانه اپل را به حکومت چین تشبیه کرد و گفت: جای تعجب ندارد که رویکرد مستبدانه اپل تا این حد توسط حزب کمونیست چین تحسین می شود، حکومتی که به لطف اپل اکنون کنترل کاملی بر برنامه ها و داده های همه شهروندان خود که از آیفون استفاده می کنند، دارد.

/عصر آی سی تی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول