«هیئت‌آنلاین» عزاداری در خلوت خاشعانه است

مجازیست–وضعیت نابهنجار کرونا باعث شده است برپایی برخی مراسم و مناسک مذهبی مانند گذشته مقدور نباشد. استفاده از فضای مجازی در این مدت به علل مختلف افزایش داشته است و از آن جمله می‌توان به استفاده از فضای مجازی در برپایی عزای حسینی (ع) اشاره کرد. «هیئت آنلاین» یکی از نمونه‌های موفق استفاده از فضای سایبری برای برپایی خیمه سوگواری اهل بیت (ع) و واقعه عاشوراست.

با امیر تاجیک، عضو هیئت امنای هیئت آنلاین در این خصوص گفت و گویی شده است که در ادامه می آید:

*امسال چندمین سالگرد فعالیت هیئت‌آنلاین است؟

پلتفرم هیئت‌آنلاین سامانه پخش زنده هیئات و مراسم‌های مذهبی است که با هدف تسهیل انتشار زنده هیئات در فضای مجازی راه‌اندازی شده است. وب‌سایت و اپلیکیشن این پلتفرم کاملاً بومی تسهیلات ویژه‌ای در اختیار هیئت‌ها و مخاطبان آن‌ها قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند با ترافیک رایگان از مراسم‌های مذهبی و هیئت‌هایی که در شهر‌های مختلف ایران برگزار می‌شود، بهره ببرند، بدین معنی که کاربران این سامانه برای مشاهده هیئت‌ها هزینه اینترنت پرداخت نخواهند کرد. همچنین امکان مشاهده زنده تصاویر حرم ائمه اطهار (ع) به صورت ۲۴ ساعته روی هیئت‌آنلاین فراهم شده است.

هیئت‌های مذهبی با ثبت‌نام در هیئت‌آنلاین می‌توانند علاوه بر راه‌اندازی کانال اختصاصی خود و بهره‌برداری از امکانات ویژه آن، از اینترنت رایگان اهدایی، امکان ارسال پیامک انبوه به مخاطبان و امتیاز‌های تبلیغاتی استفاده نمایند.

امسال چندمین سالگرد فعالیت هیئت‌آنلاین است؟

راه‌اندازی هیئت آنلاین همزمان با توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در شرایط شیوع کرونا و ماه رمضان سال گذشته بود که به دلیل قرنطینه سراسری، امکان برگزاری حضوری هیئات میسر نبود. رهبری عزیز توصیه فرمودند که شرایط به وجود آمده نباید مانع از تضرع و خشوع افراد در خلوت‌شان شود، به همین دلیل بسیاری از هیئت‌ها اقدام به برگزاری مراسم‌های خود به صورت مجازی نمودند. طبعاً برای این منظور، پلتفرم‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گرفت، لکن در مجموعه هیئت‌آنلاین تصمیم گرفتیم سامانه‌ای در شأن هیئات مذهبی راه‌اندازی نماییم. برای همین منظور و در فاصله کوتاهی، با استفاده از تجربیات موجود، پلتفرمی در کمتر از دو هفته راه‌اندازی نمودیم که به لحاظ زیرساخت فنی و امکاناتی که به کاربران ارائه می‌کرد، توانایی رقابت جدی با سامانه‌های بین‌المللی را داشت. محرم امسال حدود ۵/۱ سال می‌شود که هیئت‌آنلاین به مخاطبان خدمت‌رسانی می‌کند.

تا به حال چند هیئت در هیئت‌آنلاین حضور داشته‌اند؟

تاکنون بیش از ۳ هزار هیئت از سراسر کشور در هیئت‌آنلاین ثبت‌نام نموده‌اند که حدود ۸۰۰ هیئت به صورت فعال اقدام به پخش مراسم‌های خود می‌نمایند. پیش‌بینی ما این است که تا پایان دهه اول محرم امسال و با اطلاع‌رسانی‌هایی که از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود، تعداد هیئت‌هایی که از سراسر کشور در این پلتفرم ثبت‌نام خواهند نمود افزایش چشمگیری داشته باشد.

تنها در دو شب اول ماه محرم امسال شاهد پخش همزمان صد‌ها هیئت از شهر‌های مختلف بوده‌ایم و این روند با توجه به توسعه زیرساخت‌های فنی و خدماتی که به هیئت‌ها ارائه می‌دهیم، به صورت تصاعدی ادامه خواهد داشت.

امسال چه پیش‌بینی‌ای درباره میزان مشارکت هیئت‌های عزاداری دارید؟

روند ثبت‌نام هیئت‌ها تصاعدی است، البته تیم ادمینی ویژه‌ای برای پاسخگویی و راهنمایی نمایندگان هیئت‌ها به صورت تمام وقت راه‌اندازی شده است. خادمان هیئت‌آنلاین علاوه بر آموزش هیئت‌ها، امکانات ویژه‌ای به ایشان تقدیم می‌کنند. ارائه بسته‌های اینترنت رایگان، آموزش تصویربرداری و ارسال سیگنال و پشتیبانی فنی از جمله این حمایت‌هاست.

رویکرد پخش آنلاین عزاداری‌ها همزمان در چند پلتفرم در حال پیگیری است، این موازی‌کاری به نفس کار لطمه نمی‌زند؟

ما در مجموعه هیئت‌آنلاین دست هر عزیزی را که برای نشر معارف اهل بیت (ع) فعالیت می‌کند، می‎بوسیم و با تمام توان یاری‌اش خواهیم کرد. هیچ رقابتی در این حوزه وجود ندارد چراکه دغدغه درآمدزایی وجود ندارد.

تمامی همکاران هیئت‌آنلاین به صورت خادم‌الحسینی فعالیت می‌کنند. امکاناتی، چون ترافیک رایگان از طرف اپراتور‌های مخابراتی به هیئات اهدا شده است که مدیران ارشد این اپراتور‌ها نیز خود، خادم‌الحسین می‎باشند. هیئت‌آنلاین هیئت ماست که به صورت مجازی فعالیت می‌کند. درست همانند وقتی که برای هیئت خود به دنبال بانی بودیم، در هیئت‌آنلاین نیز با همین رویکرد با افراد و سازمان‌ها تماس می‌گیریم. الحمدلله تا امروز مسیر فعالیت ما هموار بوده و رو به رشد است. ان‌شاء‌الله ائمه اطهار (ع) گوشه چشمی به این حرکت آتش به اختیار داشته‌اند که باعث شده است با دستان خالی تا بدین جا پیش رویم. فضای مجازی طبق فرموده رهبری عزیز، دنیای رو به رشد و غیرقابل توقف است، یعنی واقعاً آخر ندارد. این فرصت‌های بزرگی در اختیار هر کشوری می‌گذارد، تهدید‌هایی هم در کنارش دارد.

هیئت‌آنلاین بر محتوای نوحه‌ها و مداحی‌های هیئت‌های حاضر در این طرح نظارت دارد؟

عمده هیئت‌هایی که ثبت‌نام می‌نمایند، دارای کد شناسایی از سوی سازمان محترم تبلیغات اسلامی هستند. مأموریت اصلی ما ارائه سرویس پخش زنده به هیئات است و سعی می‌کنیم در این خصوص نقش تسهیل‌کننده داشته باشیم. موافقتنامه کاربری در اختیار هیئات مذهبی قرار می‌دهیم که جزو مقررات سایت است و همه پلتفرم‌ها این موافقتنامه را دارند. سازمان محترم تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) نیز دستورالعملی تدوین نموده که باید مورد تأیید هیئت‌های ثبت‌نام‌کننده قرار گیرد.

امسال اگر ان‌شاءالله آخرین سال کرونایی باشد، برای سال‌های آینده هیئت‌آنلاین برگزار خواهد شد یا صرفاً محدود به این دوره کرونا خواهد بود؟

اگرچه راه‌اندازی سامانه هیئت‌آنلاین با هدف برگزاری آنلاین هیئات مذهبی بود، اما در ادامه کار و پس از ملاقات با آیات عظام، مراجع تقلید و مسئولان فرهنگی کشور و درخواست ایشان، مصمم شده‌ایم دامنه مأموریت‌های این سامانه مردمی را گسترش دهیم و در حوزه محتوا‌های آفلاین، تولید و پخش ویژه‌برنامه‌های مذهبی، پخش دروس مراجع عظام و موارد دیگر نیز وارد شویم. در حوزه تولید محتوا، ارائه استاندارد تولید در حوزه محتوا‌های مذهبی از اهداف ما بود، لذا ویژه‌برنامه «هیئت‌آنلاین» را در ۳۰ قسمت ۴۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای برای ماه مبارک رمضان تولید کردیم که میزبان مداحان، سخنرانان مذهبی، شعرای آیینی و قاریان برجسته کشور بود. اتفاقاً قبل از پخش در سامانه هیئت‌آنلاین با رایزنی‌هایی که با سازمان صداوسیما و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) داشتیم، آن را برای انتشار و بازنشر در تمامی پلتفرم‌های مجازی و شبکه‌های تلویزیونی ارائه دادیم.

هیئت‌ها چطور می‌توانند از خدمات سامانه هیئت‌آنلاین استفاده کنند؟

در سایت و اپلیکیشن هیئت‌آنلاین بخشی برای ثبت‌نام وجود دارد. یک فرم آنلاین است و نماینده هر هیئتی باید آن را پر کند و سپس خادمان هیئت‌آنلاین با وی تماس خواهند گرفت و مراحل تکمیل ثبت‌نام و آموزش‌های لازم داده خواهد شد. شماره تلفن پنج رقمی ۴۱۱۱۰ نیز برای ارتباط با خادمان هیئت‌آنلاین و دریافت راهنمایی در نظر گرفته شده است.

/روزنامه جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول