افتیسی میخواهد فیس بوک را به فروش اینستاگرام و واتساپ مجبور کند
مجازیست–کمیسیون تجارت فدرال (FTC) شکایت ضدانحصار اصلاح شدهای را علیه فیس بوک ثبت کرده و ادعا میکند که این شرکت با خرید اینستاگرام و واتساپ قوانین ضدانحصار فدرال را نقض کرده. شکایت جدید نسخه مفصلتر اتهامی است که پیش از این به دلیل عدم وجود شواهد کافی رد شده بود و عنوان میکند که فیس بوک باید اینستاگرام و واتساپ را بفروشد.
در این شکایت با استناد به زمان صرف شده و کاربران فعال روزانه و ماهانه عنوان شده است:
- «فیس بوک امروزه سهم عمدهای از بازار مربوط به خدمات شبکههای اجتماعی ایالات متحده را در اختیار دارد و آن را از سال ۲۰۱۱ تاکنون حفظ کرده است. معیارهای ارائه شده شواهد قابل توجهی از قدرت انحصاری پایدار فیس بوک در خدمات شبکههای اجتماعی ارائه میکنند.»
شکایت اول FTC سال گذشته به ثبت رسید و در آن زمان ادعا شده بود که خرید شبکههای رقیب از سوی فیس بوک، به این شرکت در بازار شبکههای اجتماعی قدرت انحصاری میدهد. اما دادگاه شکایت کمیسیون را به دلیل عدم وجود شواهد کافی در مورد قدرت انحصاری فیس بوک رد کرد. با این حال، دادگاه در آن زمان به FTC فرصت داد تا شکایت اصلاح شده خود را تا ۲۸ مرداد ماه مطرح کند.
به صورت کلی، شکایت جدید حاوی تعریف دقیق و کاملی از شبکههای اجتماعی شخصی است که ادعا شده فیس بوک در آن قدرت انحصاری دارد. طبق تعریف FTC تنها رقیب مهم فیس بوک در این فضا اسنپ چت است. کمیسیون همچنین از دادگاه درخواست میکند که فیس بوک را مجبور به فروش اینستاگرام و واتساپ کند و همچنین از دادگاه میخواهد که این شرکت را از خریدهای مشابه در آینده منع کند.
پس از تعریف بازار، این شکایت عمدتا روی معیارهای توجه مانند کاربران فعال ماهانه، کاربران فعال روزانه و زمان صرفه شده کاربران در آنها متمرکز خواهد شد تا سلطهگری این شرکت را مشخص کند.
فیس بوک تا ۴ اکتبر (۱۲ مهر) فرصت دارد تا پاسخ قانونی خود نسبت به این شکایت را ارائه کند. البته این شرکت در توییتر آخرین شکایت FTC را بیارزش خواند و نوشت:
- در گذشته هیچ ادعای معتبری مبنی بر انحصار فیس بوک وجود نداشت و اکنون نیز اوضاع تغییری نکرده است.
همراه با شکایت اصلاح شده، FTC تصریح کرد که «لینا خان»، رئیس کمیسیون همچنان نقش فعالی در این پرونده ایفا خواهد کرد.
/دیجیاتو/