بنیاد فیروزان در شنوتو سرمایه‌گذاری کرد

مجازیست–«شنوتو» در نشست خبری امروز (۶ مهرماه) از سرمایه‌گذاری بنیاد فیروزان روی این استارت‌آپ خبر داد. مهدی فیروزان، موسس و مدیرعامل شهر کتاب در مورد این سرمایه‌گذاری با تاکید بر اینکه بنیاد فیروزان روی شنوتو سرمایه‌گذاری کرده و نه شهر کتاب:

  • من از زمانی که فیدیبو راه افتاد، در دنیای دیجیتال به دنبال اکوسیستم شخصی خود بودم. در همین زمینه شتاب‌دهنده‌ای هم تاسیس کردم. در این بخش هم بنیاد فیروزان روی شنوتو سرمایه‌گذاری کرده است. یکی از فعالیت‌های فیروزان در حوزه شتاب‌دهندگی است. شنوتو دهمین پلتفرمی است که روی آن سرمایه‌گذاری کردیم. البته تفاوت شنوتو با باقی پلتفرم‌های دیگر این است که شنوتو فعالیت خود را داشته و حالا به راند سرمایه‌گذاری رسیده و باقی پلتفرم‌ها از صفر پیش ما فعالیت خود را آغاز کردند.
  • شهر کتاب می‌تواند به شنوتو در تولید محتوای کتاب صوتی و غیرصوتی کمک کند.
  • من وقتی با آقای مددی آشنا شدم، با گزارشی که به من دادند، از پدیده پادکست متعجب شدم. البته این‌طور نیست که من با پادکست آشنا نباشم، بلکه وقتی دیدم توانایی به عمل تبدیل شده، غافلگیر شدم. من همواره در حوزه فعالیت خود سعی کردم فرهنگ را از اقتصاد جدا کنم. چون شان فرهنگ بالاتر است. فرهنگ نباید وامدار بودجه‌ای باشد که مشخص نیست از کجا تامین می‌شود.
  • تجربه راه‌اندازی فیدیبو نشان داد که می‌توان با کمک متخصصان و بازیگران اصلی کتاب بدون اینکه از کسی کمک بگیریم، چنین کسب‌وکاری راه‌اندازی کرد که رشد کند. وقتی من شنوتو را دیدم، استقلال مالی آنها برای من اهمیت داشت. ما با وجود مدارس و دانشگاه‌های بسیار نتوانستیم کتابخوان پرورش دهیم؛ اما الان افراد می‌توانند با گجت‌های خود کتاب صوتی گوش کنند و به این شکل به علاقه‌مندان کتاب صوتی اضافه شد.
  • شنوتو از معدود تجریبات حوزه فرهنگ است که اقتصادی هم شده است. او تاکید کرد شنوتو سعی دارد وارد فضای بین‌الملی شود و این پلتفرم در یک سال آینده نه فقط در زبان فارسی بلکه به زبان‌های خارجی توسعه دهد.

امیرحسین مددی، مدیرعامل شنوتو در مورد این سرمایه‌گذاری:

  • نمی‌توان عدد دقیق سرمایه‌گذاری را اعلام کرد چراکه ارزشگذاری روی این استارت‌آپ بیش از ۴۰ میلیارد تومان بوده است.
  • کمپانی اکتیویت در گزارشی سبک زندگی مردم در کشورهای پیشرفته را مورد بررسی قرار داده بود. در این گزارش به سبک زندگی مصرف رسانه‌ای مردم که شامل ویدیو و صدا و در کل حوزه دیجیتال است، پرداخته شده است. در این گزارش آمده که دو ساعت و نیم مردم به حوزه صدا یعنی پادکست یا رادیو یا کتاب صوتی اختصاص می‌دهند.
  • تمرکز شنوتو روی حوزه صدا در سبک زندگی مردم است و این گزارش برای ما در ایران قابل لمس است. حالا ما در کل در حوزه صدا، سه گروه محتوا داریم؛ موسیقی که در تاریخ موسیقی ایران بیش از هزار و ۵۰۰ ترانه‌سرا و خواننده و گروه داریم. دومین گروه محتوا، کتاب صوتی است که ۴۰ تولیدکننده کتاب صوتی هم‌اکنون در کشور فعالیت می‌کنند. سومین گروه هم پادکست است که از موسیقی و کتاب صوتی نوپاتر است. پادکست حوزه اصلی کاری شنوتو است. ما الان به ۶ هزار و ۸۰۰ کانال پادکست در کل فضای فارسی رسیدیم.
  • در صنعت پادکست اتفاقی رخ داده و این صنعت یک جریان پخش مویرگی مدیا را مانند آنچه در صنعت پخش در حوزه مواد غذایی وجود دارد، ایجاد کرده است.
  • یعنی تولیدکننده محتوا می‌تواند محتوای خود را روی کانالی منتشر کند و مصرف‌کننده می‌تواند در چندین کانال دیگر به این محتوا دست پیدا کند.
  • امروز شنوتو تنها پادکست نتورک فارسی دنیا و پادکست هاستینگ خاورمیانه است. از رقبای عربی هم در این زمینه جلوتر هستیم و در کنار بعد مالی، بعد اعتباری هم دارد.
  • کل کانال‌های پادکست در جهان در سال ۲۰۱۸، ۵۲۵ هزار کانال بود و در آوریل ۲۰۲۱ به ۲ میلیون کانال رسید. در این مدت ۲۸۱ درصد رشد داشت. در همین بازه زمانی از ۲۰۱۸ ما در شنوتو هزار و ۵۰۰ کانال پادکست داشتیم؛ اما در آوریل ۲۰۲۱، ۶ هزار و ۵۰۰ کانال پادکست داریم. یعنی ۳۳۱ درصد رشد داشتیم.
  • در بخش تعداد قسمت‌ها، در جهان در سال ۲۰۱۸، ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار اپیزود وجود دارد. هم‌اکنون ۴۸ میلیون اپیزود وجود دارد. در شنوتو ما در ابتدای ۲۰۱۸، ۳۳ هزار عنوان پادکست داشتیم و الان این عدد به  ۱۲۶ هزار عنوان افزایش پیدا کرده است. ۲۸۲ درصد رشد در این زمینه تجربه کردیم.
  • آنها در شنوتو در زمینه تولیدکنندگان محتوا از صفر شروع کردند و در سپتامبر ۲۰۲۱، به ۶ هزار و ۵۰۰ برنامه‌ساز رسیدند.
  • تا اوایل هفته پیش در شنوتو که ۱۲۴ هزار فایل داشتیم، تنها در حوزه پادکست مدت زمان فایل‌ها، یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۸۶۹ دقیقه است. یعنی اگر ما در ابتدا تولید محتوا را خودمان به عهده داشتیم، امروز زیر ۵ درصد را ما تولید می‌کنیم و به شکل واقعی و ارگانیک توسط برنامه‌سازان ما تولید می‌شود.
  • کرونا باعث شد به صورت ارگانیک رشد کنیم. چون مردم در خانه‌های خود می‌توانستند پادکست گوش کنند. از اسفندماه سال گذشته تا مردادماه امسال در حال رشد بودیم تا اینکه اواخر مردادماه اختلال عظیمی در شنوتو ایجاد شد و حدود ۳۰ درصد افت کاربر داشتیم و دوباره با برطرف شدن اختلال رشد پیدا کردیم.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول