بازیهای جدّی در کتابهای درسی دبستان
مجازیست–سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای
- این سه بازی جدی («نورولند»، «هاپی و الفبا» و «بخوانیم») به منظور بهبود عملکرد فراگیری آموزش در دانشآموزان از امسال در کتابهای درسی گنجانده شده است، بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عنوان تنها متولی سیاستگذاری، ریلگذاری، نظارت و حمایت در حوزه بازیهای دیجیتال همواره تلاش کرده که به همه بخشهای این زیستبوم و حوزههای متفاوت این اکوسیستم در قالب برنامههای کلان کوتاهمدت و بلندمدت توجه داشته باشد.
- یکی از برنامههای مهمی که طی چند سال اخیر توسط بنیاد دنبال شده، حوزه بازیهای جدّی بوده است؛ بازیهایی که صرف نظر از رویکرد سرگرمی دارای اهداف آموزشی هستند و علاوه بر وجهه سرگرمی میتوان از رویکرد آموزشی آن در نظام آموزشی کشورمان استفاده کرد.
- بنیاد طی ۵ سال گذشته با برگزاری رویداد جایزه بازیهای جدی گامهای مهمی در این زمینه برداشته و به طور خاص از شکلگیری هستههای پژوهشی و تولید این بازیها حمایت کرده است. گنجانده شدن سه بازی جدّی بهعنوان محتواهای تعاملی در کتابهای فارسی اول و نگارش اول تا ششم دبستان نیز در راستای این اهداف و معرفی بازیهای جدی به خانوادهها صورت گرفته است.
- این اقدام طی تعامل میان معاونت پژوهش بنیاد با دفتر تولید محتوای وزارت آموزش و پرورش انجام شده است، طی این تعامل پیشنهاد گنجاندن محتوای تعاملی در قالب بازیهای جدی در کتابهای درسی دانشآموزان به صورت رمزینه (QR Code) مطرح و پیگیری شد. درنهایت اینکه از میان بازیهای جدی پیشنهاد شده برای گنجانده شدن در کتابهای درسی سه بازی انتخاب شدند و از امسال این بازیهای به شکل محتوای تعاملی، به صورت کاملا رایگان در کتابهای درسی دانش آموزان برای بهبود مسیر آموزش آنها قرار گرفتهاند.
- خانوادهها و دانش آموزان میتوانند با اسکن رمزینههای (QR Code) گنجانده شده در ابتدای هر فصل کتاب «بخوانیم» اول و «نگارش» اول تا ششم دبستان به محتواهای تعاملی که به شکل بازی است و به بهبود فرآیند آموزش در دانشآموزان در قالب انجام تمرینهایی کمک میکند، دسترسی داشته باشند.
/روابطعمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای/