فیس بوک چطور خود را به دردسر انداخت؟

مجازیست–تیم صیانت مدنی فیس بوک نام گروهی است که تا یک ماه پس از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و پیش از انحلال روی موضوع شایعات و نفرت پراکنی در این پلتفرم تمرکز کرده بود. پس از انحلال این تیم آمریکا حمله به ساختمان مجلس را در ۶ ژانویه تجربه کرد و بسیاری فیس بوک را یکی از عوامل تاثیرگذار در سازمان دهی این اعتراضات دانستند. از بین رفتن تیم صیانت مدنی یکی از ابزارهای اساسی مبارزه با شایعات را از این پلتفرم گرفت و مشکلاتی را برای فیس بوک ایجاد کرد.

تیم صیانت مدنی فیس بوک و انحلال آن

تیم صیانت مدنی فیس بوک با تیم‌های دیگری که شبکه‌های اجتماعی برای مقابله با شایعات و نفرت پراکنی استفاده می‌کنند تفاوت داشت. اول از همه اینکه اعضای تیم به صورت غیررسمی سوگند می‌خوردند که «به جای فیس بوک نفع مردم را اولویت قرار دهند.»

به گفته پنج کارمند سابق فیس بوک، این «سوگند مدنی» اعضای تیم را موظف می‌کرد تا تاثیر فیس بوک را بر جهان درک و از مردم محافظت کنند. به گفته منابع مختلف، سمیزد چاکرابارتی، رهبر این تیم چندین مرتبه از این سوگند به عنوان اصول کاری تیم یاد کرده است.

فیس بوک و کارمندان سابق این تیم نقش آن را در رفع مشکلات پلتفرم موثر می‌دانند.

اما تنها یک ماه پس از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، فیبسوک تیم صیانت مدنی را منحل کرد و چاکرابارتی هم به مرخصی رفت. فیس بوک اعلام کرد که اعضای تیم در دیگر تیم‌ها پخش شده‌اند تا تجربه گروه را با تمام شرکت به اشتراک بگذارند. اما از نگاه بسیاری از کارمندان فیس بوک از جمله فرانسس هاوگن، مدیرمحصول سابق این شرکت، این اقدام پیام روشنی داشت: فیس بوک دیگر با تمرکز قدرت در تیمی که اولویتش به جای سود مردم باشد موافق نیست.

پنج هفته بعد حامیان ترامپ به ساختمان مجلس آمریکا حمله کردند. برخی از آنها در فیس بوک سازماندهی شدند و در این پلتفرم شایعات تقلب در انتخابات را منتشر کردند. به گفته کارمندان سابق فیس بوک، انحلال این تیم باعث شد تا مقابله با این مشکلات سخت‌تر شود.

مساله فرانسس هاوگن

هاوگن سوم اکتبر هویت خود را به عنوان افشاگر تحقیقات داخلی فیس بوک آشکار کرد. هاوگن در مقابل کمیته محافظت از مصرف کننده، امنیت محصول و امنیت داده شهادت داد و اعلام کرد که انحلال تیم صیانت مدنی آخرین اتفاقی بود که او را مجاب به افشاگری کرد.

گای روزن، نماینده ارشد فیس بوک، در بیانیه‌ای برای مجله تایم انحلال این تیم را رد کرد. روزن می‌گوید: «ما تیم صیانت مدنی را منحل نکردیم. ما این تیم را به یک تیم صیانت مرکزی بزرگتر تبدیل کردیم تا تلاش آنها در حوزه گسترده‌تری مثل موضوعات درمانی استفاده شود. آنها حتی همین حالا هم در حال فعالیت هستند.»

برخی مستندات درز کرده نشان داد که اینستاگرام باعث شده تا ۳۲ درصد از دختران نوجوان حس بدتری نسبت به بدنشان داشته باشند. مستندات دیگری نشان داد که تغییر الگوریتم فیس بوک در سال ۲۰۱۸ که با هدف «ارتباط اجتماعی معنادار» انجام گرفت در واقع باعث افزایش شایعات و پست‌های تفرقه انگیز شده است. همچنین این مدارک نشان می‌دهد که فیس بوک بیشتر بودجه خود را برای امنیت محتوای انگلیسی زبان صرف می‌کند.

هاوگن پنج اکتبر در شهادتش مقابل سنا گفت: «این مستندات تایید می‌کند که فیس بوک درمورد نتایج تحقیقات داخلی مربوط به امنیت کودکان، بازدهی سیستم‌های هوش مصنوعی و نقش آن در انتشار پیغام‌های تفکرانگیز و تندرو اطلاعات نادرستی به مردم ارائه می‌کند.»

او معتقد است که تمرکز فیس بوک روی مشارکت بیشتر کاربران در نهایت به کاهش درآمد تبلیغاتی رقبا منتهی می‌شود. فیس بوک به صورت سیستماتیک کاربران را به تندروی سیاسی یا در برخی موارد به اختلال‌های رفتاری و روانی می‌کشاند. هاوگن می‌گوید: «مدیریت شرکت می‌داند که چطور فیس بوک و اینستاگرام را امن‌تر کند اما از آنجایی که سود عظیم برایشان از مردم بیشتر اهمیت دارد تغییرات لازم را اعمال نمی‌کنند.»

سخنگوی فیس بوک در پاسخ به این سوال که آیا مدیران هم باید به ارزش‌هایی شبیه به تیم صیانت مدنی پایبند باشند گفت: «می‌توان گفت که همه در فیس بوک به درک تاثیر پلتفرم، حفظ امنیت مردم و کاهش تندروی متعهد هستند.»

هم‌زمان با شهادت افشاگر فیس بوک، مشکلی در این شرکت ساعت‌ها بزرگترین شبکه اجتماعی جهان و دیگر اپلیکیشن‌های زیرمجموعه یعنی اینستاگرام و واتساپ‌ را از دسترس خارج کرد. خاموشی و شهادت هاوگن بار دیگر تاثیر جدی فیس بوک بر دموکراسی و سلامت ذهن صدها میلیون نفر را در مرکز توجه جهانیان قرار داد. مستنداتی که هاوگن متنشر کرده است پایه و اساس حداقل هشت بررسی جدید SEC روی فیس بوک است که موضوع گمراه کردن سرمایه‌گذاران را بررسی می‌کند.

خاموشی چند ساعته فیس بوک و تبعات آن

عصر دوشنبه ۱۲ مهر، خانواده فیس بوک از جمله اینستاگرام و واتساپ از دسترس خارج شدند. این قطعی ۶ ساعته باعث شد تا سهام فیس بوک چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار سقوط کند. فورچن براساس درآمد ۸۴.۲ میلیارد دلاری فیس بوک در سال ۲۰۲۰ برآورد کرده است که این شرکت در این مدت نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار ضرر کرد.

فیس بوک که هنوز دلیل مشخصی برای این قطعی ارائه نکرده است تنها اعلام کرد که مشکلی برای داده‌های کاربران پیش نیامده است. سانتوش جاناردهان، نماینده ارشد زیرساخت فیس بوک، روز دوشنبه در یک پست وبلاگی بابت قطعی خدمات این شرکت عذرخواهی کرد و «تغییر تنظیمات در پیکربندی روتر‌های اصلی» را برای این نابسامانی سرزنش کرد. جاناردهان مشخص نکرد که دقیقا چه اتفاقی باعث این تغییرات شده است.

اما این پایان ماجرا نبود و فیس بوک بار دیگر روز جمعه ۱۶ مهر هم با مشکل مواجه شد. این بار برخی کاربران امکان ارسال پیام و پست را نداشتند.

اینفلوئنسر‌ها و کسب‌ و کار‌های کوچک و متوسط برای تبلیغات به پلتفرم‌های فیس بوک وابسته‌اند و CNBC در مصاحبه با ۱۰ تن از اینفلوئنسرهای آمریکا از ضرر چند هزار دلاری خبر داده است.

داخل تیم صیانت مدنی فیس بوک

چاکراباتری، رئیس تیم صیانت مدنی، سال ۲۰۱۵ از گوگل به فیس بوک آمد. او در گوگل روی بهبود مخابره اطلاعات درمورد قانون‌گذاران و انتخابات با کاربران کار می‌کرد. کارکنان فیس بوک او را راهنمای روحانی برای اثرگذاری مثبت بر دموکراسی و امنیت کاربر می‌دانند.

اعضای سابق این تیم می‌گویند که چاکرابارتی به دنبال پاسخ به این سوال بود که فیس بوک چطور می‌تواند ارتباط مردم را با نمایندگان بیشتر کند. به نظر می‌رسد اقدامات او به تغییراتی در بخش «دیگر صفحاتی که ممکن است به آن علاقه‌مند باشید» (More pages you may like)  منتهی شد.

اتفاقات پس از انتخابات ۲۰۱۶ باعث شد تا قدرت این تیم بیشتر شود. فیس بوک برای رفع مسئله شایعات، اطلاعات نادرست، نفرت پراکنی و مداخله خارجیان هزاران محقق و مهندس را به کار گرفت.

در سال ۲۰۱۹ همزمان با پیوستن هاوگن به فیس بوک، محققان پیشنهاد کردند که مصونیت حساب‌های سیاسی از فرایند حقیقت یابی فیس بوک پایان یابد. اما مدیران فیس بوک این پیشنهاد را رد کردند.

به گفته کارکنان سابق فیس بوک، مدیران موضوع کاهش مشارکت و تبعیض علیه یک حزب سیاسی را دلیل رد این پیشنهاد می‌دانستند.  تیم صیانت گاهی اوقات در مقابله تیم سیاست‌های فیس بوک هم قرار می‌گرفت. تیم سیاست‌های فیس بوک در کنار تعیین مقررات پلتفرم، وظیفه لابی با سیاست‌مداران را هم برعهده دارد. کیتی هاربت، یکی از مدیران بخش سیاست عمومی فیس بوک که سال ۲۰۲۱ از این شرکت خارج شد، می‌گوید: «بسیاری مواقع در جلسات شاهد تنش بودیم زیرا تیم صیانت می‌گفت که ما براساس سوگندمان فعالیت می‌کنیم و هدف و ماموریت ما همین است. اما در جلسات تصمیم گیری شرایط فرق داشت زیرا بقیه شرکت و مدیریت تصمیمات خود را براساس این اصول پایه‌ریزی نمی‌کنند.»

سالها پیش از انتخابات ۲۰۲۰، تحقیقی توسط تیم صیانت نشان داد که بخش پیشنهاد گروه‌های فیس بوک با سوق دادن کاربران به سمت گروه‌های متضاد سیاسی باعث تندروی آنها می‌شود. فیس بوک درخواست این تیم برای غیرفعال کردن این قابلیت را رد کرد. سپس کمی پس از انتخابات، نظر مدیران تغییر کرد و پیشنهاد گروه‌های سیاسی را به طور موقت متوقف کردند. در اقدام دیگری فیس بوک کاری کرد تا احتمال نمایش اخبار نادرست در بخش خبرها به حداقل برسد.

اما هاوگن در جلسه سنا اعلام کرد که این تنظیمات امنیتی که پیش از انتخابات فعال شدند دوام چندانی نداشتند. او معتقد است که آنها پس از حادثه ۶ ژانویه دوباره محدودیت‌ها را بازگرداندن که نشان می‌دهد این موضوعات تا چه اندازه مشکل ساز هستند.

تام رینولد، سخنگوی فیس بوک، در بیانیه‌ای تاثیر اقدامات فیس بوک بر حوادث ۶ ژانویه را رد کرد و گفت ما همواره پیش از انتخابات و پس از آن سیگنال‌ها و اطلاعات نیروهای امنیتی را مدر نظر قرار دادیم. زمانی که نشانه‌ها تغییر کرد، اقدامات ما هم عوض شد. نمی‌توان گفت که اقدامات فیس بوک دلیل حادثه ۶ ژانویه بودند.

کمی پس از انحلال تیم صیانت مدنی فیس بوک در دسامبر ۲۰۲۰، چاکرابارتی به مرخصی رفت. او در ماه آگوست اعلام کرد که به طور کامل از این شرکت خارج می‌شود. در همان زمان کارکنان دیگری که سال‌ها روی موضوعات امنیتی کار می‌کردند هم از فیس بوک خارج شدند. هاوگن می‌گوید که همکارانش همانند او ایمان خود را به فیس بوک از دست دادند و در همان شش هفته از شرکت خارج شدند.

لنا پیتچ، رئیس ارتباطات سیاسی فیس بوک، انتقادات هاوگن را بی اساس خواند. به گفته او هاوگن «کمتر از دو سال در فیس بوک بود و هیچ گاه در یک جلسه تصمیم گیری با مدیران ارشد حضور نداشت و گزارش مستقمی هم به او ارائه نشده است.» چاکرابارتی هم در توییتر اعلام کرد که از نشت اطلاعات شرکت حمایت نمی‌کند اما با موضوعاتی که هاوگن به آن اشاره کرده موافق است.

آیا اقدامات جدید فیس بوک از این شرکت محافظت می‌کند؟

فیس بوک دو ماه پس از انحلال تیم صیانت از یک تغییر رویکرد خبر داد. فیس بوک اعلام کرد که قصد دارد محتوای سیاسی را به طور کلی در بخش اخبار کاهش دهد. این شرکت در ماه آگوست اعلام کرد که آزمایش اولیه روی درصد کمی از جمعیت آمریکا نتایج خوبی به دنبال داشته و این شرکت قصد دارد آزمایش‌های خود را توسعه دهد.

بسیاری از کارکنان سابق فیس بوک به ادعای این شرکت مشکوک هستند. جیمز بارنز، مدیر محصول سابق در تیم صیانت مدنی، در مصاحبه‌ای گفت: «شما می‌خواهید برای مردم مشخص کنید که چه چیز محتوای سیاسی است و چه چیزی محتوای سیاسی نیست.» این کار پیامد‌های منفی بسیاری دارد و درک این پیامد‌ها دشوار است.

یکی دیگر از کارکنان سابق فیس بوک می‌گوید برای شناسایی محتوای سیاسی در تمام زبان‌ها و کشورها به منابعی نیاز است که حتی فیس بوک هم به آن دسترسی ندارد.

مشکلات و حوادث چند روز گذشته هم در تصمیمات فیس بوک نمود پیدا کرده‌اند. به گزارش وال استریت ژورنال فیس بوک بررسی محصولات جدیدی را آغاز کرده که امکان انتقاد از شرکت و تاثیر منفی بر کودکان را پوشش می‌دهند. این شرکت هفته گذشته طرح اینستاگرام کودکان را نیز متوقف کرد.

آینده فیس بوک در هر جهتی که باشد، اختلافات به قوت خود باقی می‌مانند. اطلاعاتی که هاوگن نشت داده است باعث شده تا درخواست برای قانون‌گذاری جدی‌تر افزایش پیدا کند و بحث درمورد تاثیر شبکه‌های اجتماعی داغ‌تر شود. زاکربرگ در پستی که مخاطبش کارکنان فیس بوک بودند از قانون‌گذاران خواست تا قوانین را به ویژه در زمینه «انتخابات، محتوای خطرناک، حریم خصوصی و رقابت» به‌روزرسانی کنند. اما عامل اصلی تغییر همان کارکنان فعلی و سابق فیس بوک هستند که با درک بیشتر از فعالیت‌های این شرکت بیشتر از هرکسی می‌توانند به فیس بوک ضربه بزنند.

/پیوست به نقل از Time/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول