نشست خبری ساترا با رسانه‌های VOD حوزه کودکان

مجازیست-نشست خبری ساترا با مدیران رسانه‌های VOD  امروز در مرکز ساترا برگزار شد.

در ابتدای این نشست خانم زهرا روشندل مدیر کل تنظیم و تدوین مقررات ساترا:

والدین باید آگاه شوند و رده‌بندی سنی و آیکون ها را بشناسند که با آن تشخیص کودکان خود را محافظت کنند در حال حاضر برنامه ساترا بر این است که مباحث و آیکون‌های همسان رده‌بندی سنی داشته باشد. تصور می‌شود که در نهایت رسانه ها و مخاطبان به مرور نظرشان درباره سرویس‌های کودک تغییر کرده تا اسفندماه یک نظریه مثبتی را خواهیم داشت. پلتفرم محتوای کودک از ماه پیش به صورت آزمایشی بالا آمده است.

مهرنوش ایازی مدیر رسانه اپیزود:

 رسانه ما پلتفرمی است که با محتوای تولیدی برای کودک از ماه پیش به صورت رسمی شروع به فعالیت کرده است .در واقع پلتفرمی است که به صورت آزمایشی بالا آمده است و طرح هایی که مجموعه ما در نظر دارد در حال حاضر روی این دامنه بالا نیامده است.

بیشترین دغدغه ما این است که پلتفرم را به صورتی توسعه دهیم که یکی اینکه تاکید ما روی تولید محتوای ایرانی که اختصاصی مجموعه خودمان باشد که متفاوت با سایر فرم ها باشد.

مسئله دیگر تاکید ما بر روی توسعه پلتفرم‌ها به‌صورتی است که بستر ایمن را برای کودکان فراهم کند که در صورت عدم حضور والدین، اطمینان خاطر را داشته باشند که کودکان آنها به لحاظ استفاده از این محتوا مشکلی نخواهد داشت. تاکید و هدف ما آموزش حین سرگرمی برای کودکان است یعنی تماشای محتوا کودکان را به سمت آموزش سوق دهد و پیامی را به آنها منتقل کنند و از این طریق آموزشی داشته باشند.

در حال حاضر هدف ما بر روی ایجاد بستر ایمن برای استفاده پلتفرم برای کودکان در صورت عدم حضور والدین و مسئله دوم ایجاد محتوای اختصاصی و یادگیری حین تفریح و سرگرمی برای کودکان است.

 

سارا شریفی از رسانه آفرینک:

VOD هستیم تماشای آنلاین کارتون انیمیشن برای بچه ها اختصاصی زیر ۱۲ سال کار می کنیم، اجرا کردن دغدغه‌های والدین بسیار سخت است با توجه به اینکه امروزه حضور کودکان در فضای مجازی بیشتر شده است دغدغه‌های والدین هم افزایش یافته است. ما سعی می‌کنیم با(دقیقه ۶:۴۵)  …. کنترل‌هایی که گذاشتیم ساعت یا محتوا را محدود کنیم البته وقتی مخاطب کودک باشد رده‌بندی بسیار آسانتر می‌شود.

 در کارتون‌ها و انیمیشن‌ها مشکل این است که هم سنخ با فرهنگ ایرانی نیست، ما دنبال این هستیم که انیمیشن‌هایی با فرهنگ ایرانی درست کنیم، متاسفانه از چند مورد تولیدی که در سایت بارگذاری کردیم کودکان استقبال نکردند. متاسفانه شاهدیم انیمیشن های ایرانی که در صدا و سیما پخش شده مخاطب چندانی نداشته است؛ چرا که داستان ندارد و بیشتر در سطح خردسالان است. آنچه ساخته شده برای سن تقریباً زیر دبستان ارائه می‌شود و چیز های جالبی است اما تیم‌هایی که خوب کار می‌کنند بسیار ساده و در سطح پایین کار می‌کنند که تکرار هم نمی‌شود.

بازار انیمیشن در ایران اصلاً رشد ندارد. زمانی ما فکر کردیم VOD می‌توانند کمک کنند تولید محتوا در ایران رشد کند اما مشکلاتی وجود دارد. ما دنبال این بودیم که تهیه کنندگان را به تیم انیمیشن‌ساز وصل کنیم چراکه در کار قوی بودند که متاسفانه این اتفاق رخ نداد و در حال حاضر بسیاری از آنها پروژه گرفتند و برای خارج از کشور کار می‌کنند به مرور هم جذب خارج شده و می‌روند. اگر ساترا قصد دارد متولی این امر شود بداند که بیزینس های خصوصی نمی توانند کاری انجام دهند چرا که ساختن انیمیشن بودجه می‌خواهد.

استعداد و تیم‌های خوب برای کار مراجعه می‌کنند و سناریو خود را ارائه می‌دهند اما بودجه نداریم تهیه‌کننده خصوصی هم وارد کار نمی‌شود. بنابراین اگر ساترا قصد حمایت دارد باید بودجه هزینه کند که افراد توانمند محتوا تولید کنند. امروز بیشتر افراد برای داستان انیمیشن، مهارت‌های زندگی را از کتاب‌ها استخراج می‌کنند و فکر نمی‌کنند که چه داستانی برای کودکان خوب است تیمی که خانواده و محیط ایران را خوب بشناسد نداریم یک تیم تک بعدی سناریو می‌نویسد و بر همان اساس انیمیشن را می‌سازد.

همه می‌دانیم که هزینه برای فرهنگ به راحتی برنمی‌گردد، بنابراین اگر کسی بخواهد برای فرهنگی هزینه کند آن بخش خصوصی بازار نیست بلکه دولت و حکومت است که باید هزینه کند. تیم‌ها به صورت منسجم و چند بعدی باید درگیر ماجرا شوند. ما یک یا دو محتوای ایرانی خصوصی داشتیم که از آن استقبال نشد، متاسفانه در حال حاضر بر خروجی سایت ما چیزی وجود ندارد که بشود از آن استفاده کرد.

فراهانی از دیجیتون:

سرویس تماشای آنلاین کارتون، موزیکال و محتوای آموزشی با امکان کنترل محتوایی و زمانی توسط والدین و اینترنت رایگان است.

ما از ابتدای سال ۹۹ اپلیکیشنی را در سایت دیجیتون درج کردیم که والدین به کمک آن فرزندان خود را هنگام تماشای انمیشین کنترل کنند، اما طبق نظر سنجی از والدین متوجه شدیم که در در زمینه چنین امکاناتی اطلاعات ندارند یا اینکه نمی‌دانند چگونه باید از آن استفاده کنند. ساترا و صدا و سیما در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند که والدین برخی اپلیکیشن‌های در دسترس فرزندان خود را شناخته و بدانند چگونه کنترل کنند یا اینکه ادبیات استفاده از رسانه را یاد بگیرند که کودکان آنها بتوانند درست استفاده کنند. برای هفته کودک یک پلتفرم را رایگان کردیم که والدین می‌توانند برای کودکان خود استفاده کنند.

 

روشندل:

در این مقرره جدید ساترا عنوان شده است که در حوزه سواد مجازی و سواد رسانه ای برای آموزش والدین حتما تولید محتوا داشته باشند که از سازمان پخش شود و داخل سایت هم این آموزش‌ها باشد و رسانه‌ها را ملزم کردیم که لینک این آموزش‌ها در سایت خود بگذارند یا اینکه این آموزش‌ها را به هر نحوی که می‌خواهند در سایت خود داشته باشند تا زمانی که فرهنگ مطلوب ایجاد شود و والدین آگاه شوند.

غلامرضا نجفی از دیدیمون:

ما دو سالی هست در فضای کودک و نوجوان تمرکز کردیم و به لحاظ محتوا و مارکت نتایجی که گرفتیم سبب شده در برخی جاها ورود نکنیم و منتظر بمانیم. ما در حوزه محتوا کار وزینی را انجام دادیم.

مسئله این است که روحیه کودک محتوای را انتخاب می‌کند که از قبل با آن آشنا باشد، پلتفرم هایی که بازدید بالا دارند از قبل توسط رسانه ملی دیده شدند. ساترا به عنوان نهاد تنظیم گر سازمان صدا و سیما و فضای مجازی می‌تواند برخی امکانات برای دیده شدن محتوا‌های تولیدی ما بر روی آنتن رسانه ملی را فراهم کند.

مشکل دیگر ما این است که در حوزه کودک ما کراکتر نداریم که به واسطه آن انیمیشن‌های تولیدی ما را ببیند؛ بنابراین امکانی فراهم شود که محتوای ایران تولیدشده اعم از انیمیشن یا قالب‌های مختلف دیگر از روی آنتن رسانه ملی نشان داده شود. همچنین ساترا به عنوان نهاد تنظیم می‌تواند این موضوع را هم تسهیل کند که به صاحبان پلتفرم‌های VOD کودکان و جوانان اجازه داده شود که از محتواهای رسانه ملی استفاده کند. یعنی بخشی از تولیدی‌های رسانه ملی روی سایت‌های ما قرار بگیرد چون کودکان با محتوا آشنا هستند بقیه محتوای تولید شده ما را هم پیگیری می کنند.

الان ما امکان استفاده از محتوای تولید شده توسط سازمان را نداریم. صدا و سیما به عنوان بزرگترین نهاد تولیدکننده محتوا باید ما را حمایت کند. وظیفه صدا و سیما است که سایت های غیر تجاری حتی سایت‌های تجاری را حمایت کند که محتوای مفید تولید کنند.

ما بودجه نداریم که به سازمان صدا و سیما پول بدهیم که برای ما تبلیغات کنند، توان بخش خصوصی در خصوص کودک و نوجوان بسیار پایین است. ساترا و رسانه ملی باید VOD  ها را کمک کنند که در حوزه کودک و نوجوان ساخت فیلم‌های سالم توسعه پیدا کند در غیر این صورت صاحب بیزینس ها به محتوای غیر سالم  رو می‌آورند.

بخش‌های خصوصی در زمینه تهیه کاراکتر و سناریو بودجه لازم را ندارند به خصوص که در حوزه کودک و نوجوان نمی‌توانند اسپانسر بگیریند. یعنی روی آنتن رسانه ملی و خارج از آن نمی توانند اسپانسر بگیرند.

ما به کاراکتر نیاز داریم، در حوزه طراحی کاراکتر و سناریو نویسی در فضای بزرگسال شخصیت و قالب مشخص هستند اما در حوزه کودکان و نوجوانان چنین نیست. با این که از بسیاری مجموعه‌ها کمک می‌گیریم نمی‌توانیم کاراکتر مورد نیاز تهیه کنیم.

روشندل:

 نمی‌توانم قول قطعی بدهم اما کارهای در دست اقدام است که همه سایت‌ها بتوانند از محصولات سازمان استفاده کنند. سعی بر این است که همه کاراکترهای تولید شده با محتوای سالم باشند. در حوزه تبلیغات هم مشکلات زیادی وجود است که برای آن هم اتاق فکرهای جداگانه گذاشتیم.

 

محمود عطار از رسانه دیرین دیرین:

ما ۲۵ محتوا شبیه دیرین دیرین را در کشور به عنوان کسب و کارهای مبتنی بر محتوای دیجیتال اندازی کردیم که از ۲۵ تا دو عدد رئال و بقیه انیمیشن بودند. یکی از این تولیدات به نام خداحافظ هیولا را سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری برداشتند که کار بسیار سیاهی است و هنوز هم رونمایی نکردند گفتند که تا یکی دو ماه دیگر رونمایی می کنند. در این انیمیشن سراغ افراد بسیار منفی فرزندان طلاق و انسان‌های معتاد رفتند که خوب شدند.

ما ۳۲ هزار دقیقه محصول تولید کردیم که دیده نمی شود، دیرین دیرین رسانه موفقی بود چرا که با سازمان صدا و سیما رابطه خوبی داشت که آن را پخش کرد و بچه‌ها آن را دوست داشتند. از رسانه ملی گفتند آن را به ما بفروشید ما نفروختیم با ما قطع رابطه کردند.

ساترا تکلیف خود را با سازمان صدا و سیما روشن کند، چراکه ما فکر می‌کردیم ساترا نهادی است که صدا و سیما را کنترل می‌کند نه اینکه نهادی باشد که پوست بقیه را بکند. ما نمی‌دانیم چرا نمی‌شود کاراکترهای خود را در سازمان رسانه ملی معرفی کنیم. کاراکترهای ایرانی بسیار خوب هستند که به آن پرداخته نشده است.

ما پیشنهاد می‌دهیم سازمان شریک شود و جلوی تولید محتوای ما را نگیرد با اینکه عموم مردم با سازمان صدا و سیما زاویه‌ دارند اما هنوز هم مخاطبان خود را دارد. هیچ کس نمی تواند همچون سازمان VOD  ها را پرواز دهد. چرا که خانواده ها ترجیح می دهند که اگر کودک در منزل چیزی را تماشا می‌کند شبکه پویا را ببینند.

باید سازمان مقررات اجباری برای پلتفرم‌ها قرار دهد که  VOD که این پلتفرم های ایرانی داشته باشید. ساخت انیمیشن در حوزه کودک بسیار هزینه بردار است با این وجود چیزی نیست که ما نتوانیم در ایران نسازیم ما نمی خواهیم که از ما حمایت مادی کنید بلکه حمایت معنوی داشته باشید. صندوق حمایت از تولیدات ایرانی قرار دهید. خواهشمندیم که قوانین خود را به روز کنید چراکه درصد فهم و پردازش کودکان امروز در سرعت رسیدن به هدف با کودکان دهه ۶۰ و ۷۰ به هیچ عنوان قابل قیاس نیست.

روشندل:

ساترا وظیفه دارد که حلقه مفقوده بین VOD ها و مخاطبان آن را پر کند و با توجه به اینکه پلتفرم‌ها نمی‌توانند تبلیغات کنند و مشکل مالی دارند. ساترا در تلاش است که منافع تولید‌کنندده پلتفرم‌ها و مصرف‌کنندگان آن در یک تعامل سازنده تامین شود.

 احمدی از آپارات:

مهمترین دغدغه ما در حوزه تولید محتوا ممیزی است که توسط ساترا انجام می‌شود. محتوای تولید شده در حوزه کودک و نوجوان با آنچه برای بزرگسال تولید می‌شود متفاوت است و نمی توان به رنگ و لعاب آن توجه نکرد.

از دیگر دغدغه‌های ما این است که ساخت انیمیشن هزینه بردار است و ما با کمپانی های خارجی نمی‌توانیم رقابت داشته باشیم. از مشکلات دیگر این است که در سند رده‌بندی سنی یا قانون‌گذاری برای محتوا متولی آن مشخص نیست.

درباره گرافیک و محتوای نظر جمعی دوستان پرسیده شود یک آیکون طراحی و اجباری نشود. سند صیانت از حقوق کودک و نوجوان که اخیرا مصوب شده با آنچه ساترا مصوب می‌کند منافات نداشته باشند و برای ما رسانه ها و فعالان این حوزه مشخص شود که باید از کدام سند تبعیت کنیم.

نکته دیگر اینکه ما برای معرفی محصولات خود در صدا و سیما مجوز تبلیغات را نداریم حتی اگر توان پرداخت هزینه تبلیغات را داشته باشیم. پیش از اینکه سند تبلیغات تصویب شود ما در حوزه کودک آپارات تبلیغات نداشتیم که اگر تبلیغات وجود نداشته باشد بخش اقتصادی  VOD ها شکل نمی گیرد و کسایی که می‌خواهند تولیدات معمولی داشته باشند در این حوزه نمی‌توانند از سرویس درآمدزایی آپارات استفاده کنند.

ما بر صیانت از حقوق کودک بسیار تاکید داشتیم، والدین اطلاعی از ابزارها ندارند که این ابزارها صرفاً می‌تواند فقط روی پلتفرم نباشد در لایه های بالاتر برای آموزش خود کودک هست این مساله فرهنگ سازی شود که چگونه می‌توانند از ابزارها استفاده بهینه داشته باشند. ما برای هفته کودک  کمپینی داشتیم که تخفیف ۶۰ درصدی به یک سرویس خود اعمال کردیم.

روشندل:

 درباره رده‌بندی دستورالعملی که خدمت شما داده شد یک پیوست دارد که سنی است. رده‌بندی محتوا به این نحو است که از کارگزاری می‌گذرد اما در بحث تولیدی موضوع متفاوت است. کارگزاری که فیلم و سریال بزرگسال را ممیزی می‌کند قطعاً نباید بخش کودک را ممیز کند. محتوا و رنگ‌بندی‌های بخش کودک اقتضائاتی دارد که بررسی خواهد شد. پلتفرمی که تبلیغ ندارد هزینه‌بردار است که والدین باید آن را در نظر بگیرند.

درباره اسناد و حقوقی از نگاه ساترا، از وقتی عضو کنوانسیون حقوق کودک شدیم اولین سند ما همان است. ما بعد از آن سندی نداشتیم. برای تبلیغات درباره کودک چیزی نداشتیم قانون ملزم کرده بود که دولت درباره تبلیغات آیین‌نامه بنویسید که این اتفاق رخ نداد، تا اینکه اردیبهشت ۹۹ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را داشتیم که آنجا درباره کودک و رسانه تصریح می‌کند که دولت باید آیین‌نامه اجرایی بنویسد که آیین‌نامه اجرایی آن تیرماه ۱۴۰۰ منتشر شد و فکر ‌کنم ۷ ماده آن اختصاصاً مربوط به رسانه و صدا و سیما است یعنی صدا و سیما را به برخی موارد آن مکلف کرده است.

پس از آن ما سند شورای عالی مجازی را داشتیم که در جریان است اما سند شورای عالی فضای مجازی پس از این قانون ابلاغ شد که در آن سند نگاه سیاستگذار است یعنی می‌گوید آموزش و پرورش استان و سیما گردهم رده های سنی را مشخص کنند و نهادهای متولی حاکمیتی اصولی را که سبب محیط امن برای کودک می شود را طراحی کند.

 سند ساترا بهمن ماه ابلاغ شد سندی بود که علاوه بر اینکه منافاتی ندارد با وجود اینکه آیین نامه اجرایی بعد از سند ساترا ابلاغ شد و دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی پس از ساترا ابلاغ شد کاملا وظایفی را که آنجا تدوین شده ساترا پوشش می‌دهند. ما خود را مواظف می دانیم اگر سیاستگذاری درست است طبق همان پیش برویم. حتی درباره سن تبلیغات هم زیر ۱۲ سال را منع کرده بودیم اما در آیین‌نامه اجرایی که سازمان زیر ۷ سال را معنی کرده ما بازنگری می‌کنیم که سند را تغییر دهیم. طیق برنامه تا آخر سال از هر کدام از رسانه‌ها بازدید حضوری داریم که در نهایت مستند خوبی خواهد شد.

 

جنتی از گروه هنری پویا:

شرکت هنری پویا یک بخش آن مربوط به تولید سریال سینمایی و انیمیشن است، یکی از راه‌هایی که می‌تواند تولیدات ما را رونق دهد رعایت ممیزی‌ها است که در بازارهای مختلف جهانی در نظر گرفته می‌شود.

در حوزه بازار خارجی در زمینه ممیزی‌ها بسیار دقیق رفتار می‌کنند، درباره نبود مسائل جنسی، مشروبات الکلی و خشونت در فیلم بسیار سختگیرانه ممیزی دارند.  دیگر اینکه ممیزی‌های آنها بسیار شفاف است.  آیین‌نامه‌هایی ممیزی حتی در آمریکا و اروپا بسیار سختگیرانه تر از ممیزی است که ما در صدا و سیمای کشور خودمان داریم.

ممیزی‌ها باید شفاف و عاقلانه باشد، اگر ما به این ممیزی‌ها توجه کنیم در بازار جهانی فروش خوبی خواهیم داشت. تعریف کودک در همه دنیا شبیه یکدیگر است همه والدین دوست دارند که فرزندانشان فیلم سالم ببینند و این تنها مختص ایران نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول