انتشار محتوای آموزشی ویژه نابینایان در شاد

مجازیستسیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست خبری روز جهانی نابینایان که به‌صورت هم‌زمان از شبکه شاد نیز پخش ‌شد:

  • «عصای سفید» نمادی برای درک بیشتر جامعه و همزیستی با نابینایان است و باید تمام تلاش جامعه این باشد تا «عصای سفید» به ‌عنوان نمادی برای رعایت حقوق نابینایان به رسمیت شناخته شود.
  • باید به سمت جامعه مناسب‌سازی شده، بی‌خطر، بدون مانع، فراگیر و عادلانه بودن حرکت کنیم و در جهت جامعه دوستدار انسان گام برداریم.
  • نظام تعلیم ‌و تربیت باید به شکل مناسب ‌سازی شده در خدمت همه آحاد جامعه به‌ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه قرار گیرد و سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی با همین هدف شکل‌گرفته است.
  • آموزش ‌و پرورش استثنایی ۷گروه از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را تحت پوشش قرار داده است که یکی از گروه‌ها «دانش‌آموزان با آسیب بینایی» هستند.
  • ۷هزار و ۸۹۹دانش‌آموز با آسیب بینایی در مدارس خاص استثنایی و مدارس عادی تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند، از این تعداد ۲هزار و ۱۳۵دانش‌آموز در ۲۵مدرسه خاص نابینایان، ۹مدرسه شبانه‌روزی، ۸هنرستان و ۹۴کلاس ضمیمه و ۴هزار و ۹۶۴نفر نیز در ۲۰هزار مدرسه تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.
  • از دانش‌آموزان با آسیب بینایی مشغول به تحصیل در مدارس خاص و کلاس‌های ضمیمه، ۲۶۸نوآموز پیش‌دبستانی، ۱۲۹۱دانش‌آموز ابتدایی، ۳۳۶دانش‌آموز متوسطه اول، ۱۹۹دانش‌آموز متوسطه نظری و ۴۰هنرجوی فنی و کاردانش هستند.
  • ۲۴۴همکار نابینا نیز در آموزش‌ و پرورش به امر تعلیم ‌و تربیت دانش‌آموزان مشغول هستند، ۴۳۵معلم در مقطع ابتدایی، ۱۶۲دبیر در مقطع متوسطه و ۱۱هنرآموز وظیفه تعلیم ‌و تربیت دانش‌آموزان با آسیب بینایی را بر عهده دارند.
  • چاپ ۱۴عنوان کتاب درشت خط، ویژه دوره ابتدایی، مناسب‌سازی بیش از ۱۲۰عنوان کتاب درسی، تبدیل ۱۰۳عنوان کتاب درسی به خط بریل، تبدیل ۴۳عنوان کتاب درسی به کتاب صوتی و تبدیل ۴۱عنوان کتاب درسی به کتاب درشت‌نما از جمله خدمات آموزشی در حوزه کتب درسی دانش‌آموزان با آسیب بینایی است.
  • سال گذشته بیش از ۷۰۰عنوان محتوای آموزشی برای استفاده دانش‌آموزان با آسیب بینایی تولید و در شبکه شاد قرار گرفت، از آبان ‌ماه نرم‌افزار گویا ساز، برای استفاده نابینایان به امکانات شبکه شاد اضافه خواهد شد و در حال حاضر نیز امکان گفتگوی صوتی به این شبکه افزوده شده است.

/سیتنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول