نحوه اداره جلسات کمیسیون حمایت از کاربران فضای مجازی تصویب شد

مجازیستعلی یزدیخواه، نایب رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی از تصویب بخشی از آئین نامه نحوه اداره جلسات این کمیسیون خبر داد:

  • سومین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی عصر روز سه شنبه با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد.

به گزارش مهر وی گفت: در این جلسه بخشی از آئین نامه نحوه اداره جلسات این کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بندهایی از این آئین نامه تصویب شد. نایب رئیس کمیسیون طرح حمایت از کاربران فضای مجازی گفت: این آئین نامه مربوط به نحوه اداره جلسات و تعیین تعداد صاحبنظران و کارشناسان برای حضور در جلسات و نیز نحوه اطلاع رسانی و حضور رسانه ها است و برخی از بندهای آن به تصویب رسیده و در صورتی که تمام بخش های این آئین نامه در جلسه بعدی کمیسیون تصویب شود در مورد جزئیات آن اطلاع رسانی خواهد شد. وی افزود: مقرر شده که جلسات این کمیسیون هفته ای دو روز برگزار شود و به احتمال زیاد روز دوشنبه هفته آینده جلسه بعدی کمیسیون برگزار خواهد شد.

کدام مواد در سومین جلسه تصویب شدند؟

به گزارش ایرنا یکی از اپلیکیشن ها نیز این نشست را به صورت زنده پوشش داد. اعضای کمیسیون مشترک در این جلسه ماده یک طرح را مصوب کردند که بر اساس آن کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، مطابق قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و این آئین نامه اداره شود. همچنین در ماده ۲ که به تصویب اعضا رسید  مقرر شد جلسات عادی کمیسیون در هفته هایی که مجلس جلسه علنی دارد با درخواست کتبی یک سوم اعضای کمیسیون (حداقل ۸ نفر) در زمان و محل مشخص شده و مطابق دستورکاری که پیشتر از سوی هیات رئیسه کمیسیون اعلام می شود تشکیل شود. در تبصره نخست ماده ۲ نیز مصوب شد که هیات رئیسه کمیسیون زمان برگزاری جلسات کمیسیون را به نحوی تنظیم کند تا سبب تداخل با ساعت تشکیل جلسات سایر کمیسیون ها  نشود. البته ضرورت آن را نیز رییس با تصویب اکثریت اعضای کمیسیون  تشخیص خواهد بود.

در تبصره دوم ماده ۲ نیز تأکید شد که در صورت تشخیص ضرورت تشکیل جلسات کمیسیون در زمان ساعات جلسات صحن مجلس شورای اسلامی، رییس کمیسیون می تواند با اخذ نظر موافق رییس مجلس شورای اسلامی جلسات را تشکیل دهد. در بررسی ماده ۳ آئین نامه داخلی نیز مصوب شد جلسات کمیسیون با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت یابد و با اعلام رییس جلسه و تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز می شود. همچنین مصوب شد تصویب در تمامی رأی گیری ها به جز انتخاب اعضای هیات رئیسه، با اکثریت دو سوم مجموع اعضای کمیسیون انجام شود و تغییرات آئین نامه داخلی با رأی دو سوم اعضای حاضر خواهد بود.

کدام مواد بررسی نشدند؟
اعضای حاضر در کمیسیون در طول این جلسه ۹۰ دقیقه‌ای تنها سه ماده از آیین نامه داخلی را تصویب کردند و بررسی مسائل مهم‌تر همانند امکان حضور خبرنگاران رسانه‌ها در کمیسیون به جلسه بعدی موکول شد.

به گزارش دیجیتاتو،  چهارمین ماده آیین نامه به موضوع پخش زنده جلسات کمیسیون و حضور خبرنگاران اختصاص داشت که با وجود بیان نظرات موافق و مخالف، تصمیم گیری درباره آن به جلسه هفته آینده این کمیسیون موکول شد. طبق این ماده مشروح مذاکرات تمام جلسات کمیسیون به صورت زنده از طریق سایت خبرگزاری خانه ملت برای اطلاع عموم ثبت، ضبط و پخش خواهد شد. همچنین نمایندگان رسانه‌ها و جراید داخلی به ویژه رسانه ملی با رعایت نظم و انضباط می توانند با حضور در جلسات علنی کمیسیون گزارش روند بررسی طرح و مصوبات را تهیه و پخش کنند. یزدی خواه به عنوان مخالف این ماده اعلام کرد حضور نمایندگان تمامی رسانه‌ها باعث عدم کنترل جلسه خواهد شد. از همین روی اعضا اعلام کردند تنها رسانه‌های دارای مجوز از مجلس بتوانند در این جلسات شرکت کنند. نوری نیز خواستار شد تا رادیو فرهنگ مکلف شود تا جلسات این کمیسیون را به صورت زنده پخش کند تا همه آحاد جامعه بتوانند از روند جلسات با خبر شوند. همانطور که ذکر شد، تصمیم‌گیری درباره جزئیات و تصویب این ماده به جلسه آتی کمیسیون موکول شد.

/جهت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول