بخش خصوصی برای پیشبرد پروژه شبکه ملی اطلاعات تعامل جدیدی را با حاکمیت شکل دهد

مجازیستحسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی تهران در گفت وگوی کلاب هاوسی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای شب ۲۸ مهرماه با بیان اینکه باید در زمینه شبکه ملی اطلاعات نگاه‌های دولت و بخش خصوصی به هم نزدیک شود:

  • آن‌چیزی که در دولت الان پیگیری می‌شود، به مشی و زندگی ما برمی‌گردد و باید به آن واکنش نشان دهیم. وقتی با طرح‌هایی چون صیانت روبه‌رو می‌شویم،نگران می‌شویم و واکنش نشان می‌دهیم و احساس می‌کنیم جنبه دیگری از شبکه ملی اطلاعات در حال شکل‌گیری است. شاید این پروژه پایداری شبکه را به ارمغان می‌آورد؛ اما به این سمت رفته است که شاید محدودیت‌هایی شکل بگیرد.
  • به همین خاطر آقای وزیر در صحبت‌‌‌های خود تاکید می‌کند که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنای بستن اینترنت یا محدود کردن آن نیست. ما باید شفاف‌تر در این مورد با مجموعه حاکمیت صحبت کنیم و اگر بتوانیم تعامل جدید را شکل دهیم. به نظر من حجم زیادی که سرمایه‌گذاری روی این موضوع لازم دارد، نیازمند حضور جدی و موثر بخش خصوصی است. اگر در ابتدای امر تصور یکسان نداشته باشیم،ادامه راه دشوار است.
  • برآورد ما سرمایه‌گذاری بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است و اگر بخش خصوصی بخواهد مشارکت کند، منجر به خروجی‌های مناسب می‌شود. پیشنهاد من این است که در این زمینه بخش خصوصی مشارکت جدی کند و قرائت خود را روی میز بگذارد و از حاکمیت پیگیری کند. اگر حاکمیت همراهی نکرد، واکنش مناسب را نشان دهد.

مهران ضیابری، مدیرعامل ترگمان در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه هنوز تعریف مشخصی از شبکه ملی اطلاعات نداریم:

  • مرکز ملی فضای مجازی تعاریف خوبی از شبکه ملی اطلاعات ارائه داده؛ اما تفاسیری که از این شبکه داریم، تفاسیر متفاوتی است و هردسته و گروهی تفسیر خود را از این شبکه دارد.
  • عدم تعریف مشخص از شبکه ملی اطلاعات سبب شده آمار و ارقامی که از پیشرفت این پروژه به دست می‌آید، متفاوت باشد. در دولت قبل اعلام شد این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت داشته است و در دولت کنونی از ابتدای کار آمار ۴۰ درصدی اعلام شد.
  • این پروژه ابعاد مختلفی چون فنی و زیرساختی و روبنایی و نرم‌افزاری است و به همین خاطر تعاریف متفاوت است. او تاکید می‌کند تا زمانی که روی این تعاریف به اجماع نرسیم، هرکس برداشت خود را خواهد داشت.
  • به لحاظ زیرساختی و شبکه‌ای ما به شبکه ملی اطلاعات نیاز داریم؛ اما در لایه نرم‌افزاری پیچیدگی وجود دارد و باید مشخص شود تا چه حد وارد بحث بومی‌سازی و داخلی‌سازی شبکه شویم.
  • اینطور فکر نکنیم که قرار است بومی‌سازی رخ دهد و این کار را مزمت کنیم بلکه به جنبه‌‌های مختلف این موضوع نگاه کنیم.

مهدی فرجی، بنیان‌گذار شرکت تاکیان در ادامه با بیان اینکه پروژه شبکه ملی اطلاعات پروژه موفقی نبوده است:

  • دلیل اینکه تعریفی از شبکه ملی اطلاعات وجود دارد؛ اما تفاسیر مختلف است، این است که در نگاه اول قوانینی برای گردش آزاد اطلاعات وجود ندارد. یعنی به عنوان مثال اگر مهندسی بخواهد دست اندرکار شبکه ملی اطلاعات باشد؛ از سوی دیگر می‌ترسد که این شبکه با وجود خوبی‌هایش، محدودیت برای خود کسب‌وکارش ایجاد کند.
  • کاربران همواره فکر می‌کنند که این پروژه اجرایی شود، محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد. شاید اگر روز اول این پروژه با دید و تعریف واقعی خود مطرح شده بود، پس از گذشت چند سال پیش رفته بود و دیگر با مانع روبرو نمی‌شد.
  • عقب افتادن پروژه،باعث می‌شود اجرای کار سخت‌تر شود. در دنیایی هستیم که تکنولوژی در حال پیشرفت است. سرعت تولد خدمات و سرویس‌ها بالاست. در هر برهه زمانی با تغییر دولت، مسئولان ضربه‌هایی به این طرح می‌زنند و اصول کلی این طرح خدشه‌دار می‌شود. شاید باید اجرای این طرح وابسته به افراد نباشد و قانون کلی مانند قانون اساسی داشته باشد که امکان تغییر آن وجود نداشته باشد.
  • کاش وقتی طرح نوشته می‌شد و قرار بود عملیاتی شود، متخصصان خبره این کار بدون رانت برای تهیه این طرح دعوت می‌شدند نه متخصصان کلان.
  • هنوز هم دیر نیست و وزیر می‌تواند تیمی باصلاحیت تشکیل دهد و بدون در نظر گرفتن زمان و با دیدی بلندمدت به اجرای این پروژه بپردازد.
  • صنف راه ارتباطی با وزیر ندارد، درمورد اثرگذاری اصناف روی پروژه شبکه ملی اطلاعات، حتی اصناف نماینده‌ای در مرکز ملی فضای مجازی ندارند. تا زمانی که نماینده وجود ندارد، چگونه ما می‌خواهیم اثرگذار باشیم؟ تا زمانی که صحبت‌ها و نظرهای خود را هرچند ناقص با وزیر و نماینده وزیر درمیان نگذاریم، آیا قدم مثبتی برداشته خواهد شد؟
  • اولین قدم برای پیشبرد پروژه، فضای باز ارتباطی و برگزاری نشست‌های تخصصی فارغ از رانت است.

محمد کشوری، کارشناس فناوری اطلاعات همچنین از زاویه دیگر به بحث شبکه ملی اطلاعات پرداخت :

  • برای طیفی از سیاستمداران کشور که گاه تخصصی در این زمینه ندارند ولی تاثیرگذار هستند، این طور تصور شده که اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی می‌شد، بسیاری از مشکلاتی که در اینترنت وجود دارد، چون قمار و فیشینگ و فساد از بین می‌رفت. ذهنیت آنها به این صورت است که اگر هرآنچه در اینترنت است را به معنای واقعی ملی و داخلی داشتیم، یعنی پلتفرم داخلی اینستاگرام و واتس‌آپ و ایمیل داخلی راه‌اندازی می‌شد، اتفاقاتی که اکنون در اینترنت و فضای مجازی رخ می‌دهد، اتفاق نمی‌افتاد.
  • من همیشه گفتم تا زمانی که نمونه‌های خارجی به صورت موثر و گسترده مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد،اگر پیشرفته‌ترین پلتفرم‌ها هم در داخل ایجاد کنیم، از نظر برخی مسئولان شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی نشده است. حتی اگر توییتر یا اینستاگرام داخلی هم راه‌اندازی کنیم، آنها می‌گویند چرا در تعامل با فضای بین‌المللی در داخل کشور ایفای نقش می‌کنیم.
  • از نظر این مسئولان تا زمانی که در تعامل با فضای بین‌المللی هستیم، نمی‌توانند کنترلی که در فضای رسانه‌ای و فرهنگی است را اعمال کنند.
  • وزارت ارتباطات جدید اهتمام جدی در شبکه ملی اطلاعات دارد، به احتمال زیاد پلفترم‌های داخلی را تقویت می‌کند. حالا باید منتظر باشیم ببینیم که ایا با جان گرفتن پلتفرم‌های داخلی در عین حال که از پلتفرم‌‌‌های خارجی استفاده می‌کنیم، نیاز شبکه ملی اطلاعات محقق می‌شود یا همچنان مدیران می‌گویند اهداف شبکه ملی اطلاعات محقق نشده است.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول