امکان اصلاح طرح حمایت، روزنه‌‌ای امیدوار کننده‌ است

مجازیست–«طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» موسوم به طرح صیانت چندین ماه است که افکار عمومی را به خود معطوف کرده و موافقان و مخالفان این طرح دیدگاه‌هایشان را در این خصوص مطرح کرده‌اند.

برخی موافقان ضمن دفاع از طرح صیانت، مخالفان را به صبوری دعوت می‌کنند تا بعد از ارائه‌ی دیدگاه‌های کارشناسی و نهایی شدن آن، محاسن طرح برای همگان مشخص شود، اما برخی منتقدان خواستار توقف بررسی این طرح شده‌اند و برخی نیز طرح صیانت را نیازمند اصلاح می‌دانند.

بیشترین انتقادها بر این محور متمرکز است که قرار است با تصویب و اجرای این طرح که تبدیل به قانون خواهد شد دسترسی کاربران به برخی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های بین المللی مسدود و یا محدود شود تا نمونه‌های داخلی جایگزین شبکه‌های خارجی‌ها شود.

این طرح برای اکوسیستم استارت‌آپی کشور هم نگرانی‌هایی ایجاد کرده است و تعدادی از فعالان و سرمایه‌گذاران کسب‌وکارهای اینترنتی مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و با امضاء نامه‌ها و اعلامیه‌های مختلف نظر خود را ابراز کرده‌اند.

در همین حال، نمایندگان در صحن علنی مجلس با بررسی این طرح بر اساس اصل هشتاد و پنج قانون اساسی، وظایف صحن را به کمیسیون مشترک سپردند تا در آنجا به صورت دقیق و تخصصی این طرح بررسی و تصویب شده و از همان جا به شورای نگهبان ارسال شود.

پیش نویس اولیه‌ی طرح صیانت بسیار ناامید کننده است

کاظم آیت اللهی، رئیس پیشین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و عضو فعلی شورای مرکزی این سازمان:

  • پیش نویس اولیه‌ی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بسیار ناامید کننده است و لذا مخالفت‎‌های عموم در این زمینه قابل توجه بود.
  • از طرفی اینکه بتوانیم قوانین محکمی برای فضای مجازی داشته باشیم ضرورت دارد، اما تا جایی که این قوانین با روح فناوری اطلاعات و حاکمیت فناوری اطلاعات در تضاد نباشد.
  • حاکمیت فناوری اطلاعات اجتناب ناپذیر است و در فضای پیچیده‌ی اجتماعی و تعاملات کسب‌و‌کاری موجود در کشور، ضرورت تمکین به حاکمیت در فناوری اطلاعات را نمی‌توان منکر شد و خوشبختانه از زمان شروع جلسات طرح صیانت، مجلس شنوای تمامی نظرات بوده است تا در نهایت به امری کارساز مبدل شود.
  • برطرف کردن کم و کاستی‌های موجود در این طرح روزنه‌ی امیدوار کننده‌ای است که حاصل آن می‌‌تواند قوانین محکمی برای حمایت از کاربران در فضای مجازی و گامی در جهت گسترش حاکمیت فناوری اطلاعات باشد.

/سیتنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول