سیاست‌های اپل ۱۰ میلیارد دلار به شبکه‌های اجتماعی ضرر زده است

مجازیست–سال گذشته میلادی اپل از سیاست شفافیت ردیابی اپ (ATT) رونمایی کرد که طبق آن، اپلیکیشن‌ها برای ردیابی دیتای کاربران باید از آن‌ها اجازه بگیرند. این سیاست در آوریل سال جاری میلادی (اردیبهشت ۱۴۰۰) اجرایی شد و نحوه ردیابی داده‌های کاربران را تغییر داد.

فیس بوک بطور خاص به این سیاست واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد. این کمپانی که حالا متا نام دارد، حتی برای مخالفت با این سیاست از تبلیغات روزنامه‌ای استفاده کرد. حالا گزارش فایننشال تایمز نشان می‌دهد که چرا رهبران این کمپانی از چنین تغییر سیاستی انتقاد می‌کردند. طبق این گزارش، فیس بوک بیشترین درآمد را از این تغییر سیاست از دست داده است.

در کنار فیس بوک، اسنپ‌چت هم ضرر زیادی را متحمل شده چرا که تبلیغات آن وابستگی شدیدی به گوشی‌های هوشمند دارند. با توجه به عدم ارائه نسخه دسکتاپ این پلتفرم، چنین موضوعی منطقی است.

طبق گزارش جدید، برخی کمپانی‌ها که ضربه بزرگی از این تغییر سیاست خورده‌اند، بخصوص فیس بوک، باید زیرساخت‌های جدیدی ایجاد کنند که این کار حداقل یکسال طول می‌کشد. ابزارها و فریمورک‌های جدید باید از پایه توسعه پیدا کرده و بطور گسترده مورد آزمایش قرار بگیرند تا برای کاربران استفاده شوند.

سیاست جدید اپل شبکه‌های اجتماعی و سایر اپ‌ها را مجبور می‌کند برای تبلیغات‌شان خلاقیت بیشتری داشته باشند. برای اینکار کمپانی‌ها می‌توانند بیشتر روی دستگاه‌های اندرویدی تمرکز کنند یا اینکه در کسب‌وکار تبلیغات اپل سرمایه‌گذاری کنند؛ تجارتی که قانون خود اپل را زیرپا می‌گذارد و در سکوت و بی‌سر‌وصدا داده‌های کاربران را مشابه اپ‌های شخص ثالث جمع‌آوری می‌کند.

راه‌حل سوم شرکت‌ها، رفتن به سراغ دیگر منابع درآمدی است که در آن‌ها خبر از ردیابی کاربران از طریق آیفون‌ها نباشد، البته شرکت‌هایی مانند فیس بوک (یا همان Meta) برای درآمدزایی وابستگی شدیدی به جمع‌آوری داده‌های کاربران دارند.

/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول