در فضای مجازی فقط مصرف کننده هستیم

مجازیستابوالحسن فیروزآبادی،دبیر شورای عالی فضای مجازی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های «حکمرانی و بازی‌های رایانه‌ای» با موضوع «چیستی و ضرورت حکمرانی بر / در / با بازی‌های رایانه‌ای»:
  • در حال حاضر ۹۵ درصد از بازی‌ها، خارجی و سخت افزارها ۱۰۰ درصد خارجی است.
  • باید در حکمرانی مشارکت فعال داشته باشیم. طبق آمار در حکمرانی فضای مجازی مصرف کننده هستیم این در حالیست که حکمرانی بر فضای مجازی اعمال حاکمیت است و باید از نقاط ضعف استفاده کنیم.
  • خلق فضای جدید از کنار حاکمیت رخ می‌دهد. حاکمیت به دنبال پیاده کردن هنجارهایی است که مستقل از حکومت‌ها و قدرت عرفی است.

رشد ۸ درصدی صنعت بازی در دنیا

  • هم اکنون رشد اقتصادی سالانه صنعت بازی‌ها به ۸ درصد می‌رسد این در حالیست که رشد اقتصاد جهانی در حالت ایده آل ۳.۵ درصد است. این آمار اهمیت بازی‌ها و تأثیر آن بر اقتصاد را نشان می‌دهد چرا که اقتصاد بازی‌ها در دنیا ۱۵۹ میلیارد دلار و اقتصاد هالیوود در حدود ۴۵ میلیارد دلار است.
  • فضای مجازی، فضایی فراهم می‌کند که برای نخستین بار بشر بدون اجازه می‌تواند خدمتی را از جمله خدمت اطلاع رسانی و یا سرگرمی بچشد، این خصلت در حقیقت باعث شده بسیاری از پدیده‌ها به دلیل موانع زمان و مکان در این فضا محقق شود.
  • در گذشته تنوع بازی وجود نداشت اما اکنون شرایط در مورد بازی‌ها متفاوت شده و بخش مهمی از اکوسیستم بشر را تشکیل داده و در حقیقت فضای حقیقی و مجازی با هم در آمیخته است. این در حالیست که فضای مجازی ادامه فضای فیزیکی است و در صورت فقدان این فضا، بقای فضای مجازی از بین خواهد رفت.
  • همه مطالب در فضای فیزیکی نیاز به باز تعریف دارد، یکی از وظایف حوزه‌های علمیه باز تعریف مفاهیم در بازی‌ها است و باید این تعریف انجام تا فهم مشترک بین اذهانی داشته باشیم.

نقش قابل توجه طراحان بازی در توسعه این صنعت

  • چینی‌ها در پلتفرم گوگل، آمازون و فیس‌بوک عقب تر از آمریکا هستند اما عمق تکنولوژی آن‌ها از آمریکایی‌ها در بازی بیشتر است. هم اکنون سازندگان سخت افزارهای ژاپنی، آمریکایی هستند و ادامه این روند در آینده نگران کننده خواهد بود.
  • یکی از چالش‌های تفاوت با سایر کشورها است و در این چالش جهانی باید این روند را اصلاح کرد موضوع سیاست نیست بحث اختلاف فاحش در فرهنگ است و باید روی این موضوع تمرکز کرد.
  • کار بازی، چند رشته‌ای بوده و هنر، تکنولوژی و مسائل اجتماعی (فهم اجتماعی) را در بر می‌گیرد و نظام غربی، بازی را ناظر به این مشخصات می‌سازد تا بتواند پول بیشتری از جیب مردم خارج کند که این امر در ایران بسیار ضعیف است در حالی که کشورهای مختلف رشته‌های دانشگاهی در خصوص بازی‌ها دارند و به صورت تخصصی روی آن کار می‌کنند.

/سیتنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول