خداحافظی استیکرهای متحرک با سومین «جایزه سال استیکر»

مجازیستمسعود شجاعی طباطبایی دبیر سومین دوره جایزه سال «استیکر»

  • از تفاوت‌های سومین دوره جایزه سال استیکر با دو دوره قبل می‌توان به اضافه شدن بخش هنرمندان سینما و چهره‌های ادبی اشاره کرد. در این دو حوزه ما چهره‌‌های نامداری داریم و این موضوع می‌تواند دستمایه کار طراحان استیکر قرار بگیرد.
  • یک تفاوت دیگر این دوره از جایزه، حذف شدن بخش استیکر متحرک است. در این دوره فکر کردیم که شاید تمرکز شرکت‌کنندگان بیشتر بر بخش هنری کار باشد و طراحی استیکر متحرک بیشتر جنبه فنی دارد، درنتیجه این بخش را حذف کردیم.
  • همچنین در این دوره از جایزه منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد تهران و گروه خودروسازی ایران‌خودرو نیز دو بخش ویژه به جشنواره اضافه کرده‌اند.
  • نکته دیگر اینکه هنرمندان می‌توانند در تمام بخش‌هایی که در فراخوان جایزه اعلام شده است، شرکت کنند و محدودیتی وجود ندارد. درنتیجه دایره فعالیت برای هنرمندان در این جشنواره گسترده‌تر شده است.
  • در دو دوره قبل در حوزه‌های مختلف هنری در این جشنواره شرکت‌کننده داشتیم که از جمله آن‌ها کارتونیست‌ها بودند که به واسطه نزدیکی فعالیتشان به حوزه طراحی استیکر تعداد بیشتری داشتند، اما انیماتورها، طراحان بازی‌ها و شخصیت‌ها، کسانی که در حوزه اینفوگرافیک فعالیت می‌کنند، طراحان و نقاشان هم می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و باید گفت که به نوعی مرزهای هنری از بین رفته است و همه رشته‌های مختلف و متنوع هنری می‌توانند آثار خود را در این زمینه عرضه کنند.
  • دنیا روزبه‌روز به سمت مجازی شدن پیش می‌رود و حتی می‌توان گفت به قدری شباهت‌های میان این دو زیاد است که دنیای مجازی به نوعی دنیای واقعی ما شده است و اکنون شاهد این هستیم که کشورهای دیگر با سرعت بسیار زیاد و با سرمایه‌گذاری‌های کلان به این سمت حرکت می‌کنند. به طور مثال پروژه nft که در این حوزه یک‌سری طراحی شخصیت هست که دقیقا خصوصیات یک استیکر را دارد و در سال ۲۰۲۱ درآمد عجیبی هم داشته است.
  • شاید ما هم به این فکر بیفتیم که در دوره‌های بعد استیکر را کمی از جایگاهی که هست بزرگ‌تر، جدی‌تر و وسیع‌تر ببینیم. قطعا عزیزانی هم که وارد این حوزه شوند، می‌توانند شرایطی را تجربه کنند که برایشان کارایی زیادی دارد. امروزه حتی تابلوی نقاشی فیزیکی هم از حالت معمول خود خارج شده است و تابلوها به شکل مانیتورهای دیجیتال با کیفیت خوب ارائه می‌شوند و حتی روابط آدم‌ها از طریق فضای مجازی و استیکر انجام می‌شود. در دنیایی که کاملا باشتاب به سوی فضای مجازی و دیجیتال حرکت می‌کند، ما هرچه در این حوزه فعالیت کنیم، باز هم کم است.
  • فرهنگ ایرانی فقط به جغرافیای ما محدود نیست و تشابهات فرهنگی با کشورهای همسایه نیز مشاهده می‌شود. فارغ از مناسبات سیاسی، این اتفاق خوبی است که روی این قضیه و تقویت هویت بومی و ایرانی سرمایه گذاری کنیم. قطعا در آینده نزدیک جغرافیا و مرز هم معنای خود را از دست می‌دهد. شما به تعداد کاربرانی که در شبکه‌های مجازی فعالیت می‌کنند و روزبه‌روز تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود، نگاه کنید. دنیای فعلی و آینده ما بر مبنای فضای مجازی شکل گرفته است. ما هم در این جایزه سعی داریم یک فرهنگ تصویری ایجاد کنیم که شاید در آینده شکلی بین‌المللی پیدا کند و دایره فعالیت آن گسترده‌تر شود.
  • مسئولان ما باید از اپلیکیشن‌ و پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کنند، در حوزه پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های فضای مجازی که مختص به خودمان باشد کار جد‌ی صورت نگرفته است. برنامه‌های مختلفی مانند فیسبوک، تلگرام، واتساپ و اینستاگرام وجود دارد اما این‌‌ها برای ما نیستند و صاحبان خارجی آن‌ها هر موقع اراده کنند، می‌توانند از اطلاعات آن بهره ببرند، برنامه را از دسترس خارج کنند و کنترل یا محدودیت ایجاد کنند.
  • امیدوارم در دولت جدید تصمیمی اساسی در زمینه فضای مجازی ایرانی به شکل فعال اتخاذ و از برنامه‌های ایرانی حمایت شود تا بتوانند سطح کاری خود را ارتقا دهند. درنتیجه این امر، مردم هم درمی‌یابند که می‌توانند از برنامه‌های متناسب با فرهنگ ایرانی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول