کلاهبرداری با تماس از طریق واتس‌اپ به بهانه برنده شدن در مسابقات

مجازیستسرهنگ محمدعلی آدینه‌لو، رئیس پلیس فتا استان زنجان:

با وصول شکوائیه یکی از شهروندان مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی، حسب ادعای مالباخته شخصی به هویت نامعلوم از طریق شبکه اجتماعی واتس اپ با ترفند برنده شدن در قرعه‌کشی رادیو جوان با وی تماس گرفته و پس از اغفال وی و با اخذ رمز حساب کاربری اقدام به فعال سازی اینترنت بانک و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی می‌نماید که به لحاظ حساسیت پرونده، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

 پس از اخذ اظهارات شاکی با بررسی‌های فنی و شیوه شگردهای خاص پلیسی دو متهم بهانتقال داده شدند .

 متهمین در ابتدا منکر بزه انتسابی می‌شدند که پس از روبرو شدن با مستندات ، پس از اعتراف به جرم خود و تکمیل تحقیقات پلیسی به همراه پرونده، به مراجع قضایی تحویل داده شدند .

برقراری تماس‌های تلفنی و همچنین ارسال پیامک یکی از مهم‌ترین روش‌های مهندسی اجتماعی است که مجرمان برای فریب دادن کاربران جهت رسیدن به خواسته‌های پلید خود از آن بهره می‌برند؛ گاهی اوقات این تماس‌ها و پیامک‌ها تحت عناوین مختلفی نظیر برنامه‌های مطرح رادیویی و تلویزیونی و یا اپراتورهای تلفن همراه صورت می‌گیرد.

شهروندان در صورت برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها جهت واریز وجه به‌حساب، تنها کافی است شماره کارت یا شماره‌ حساب خود را در اختیار فرد واریز کننده قرار دهید و نیازی به اعلام سایر اطلاعات کارت بانکی نیست.

چنانچه تمایل دارند از طریق اینترنت بانک اقدام به عملیات‌های مالی نمایند حتما از صحت اطلاعات و آدرس URL سایت اطمینان حاصل کرده و در هنگام ورود اطلاعات کارت و حساب بانکی، ملاحظات امنیتی لازم را رعایت کنند.

/پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول