گزارش شیپور از بازار املاک ایران

مجازیست–از دیگر نکات جالب این گزارش می‌توان به بازدهی ۱۱۵ درصدی قیمت ملک مسکونی در استان یزد اشاره کرد که بازدهی بالاتری به نسبت دلار و طلا در سال گذشته داشته است. همچنین طبق آمارهای ارائه شده از سوی شیپور، به نظر می‌رسد بازار مسکن در حال خروج از رکود مطلق است. این در حالی است که با توجه به شیوع کرونا و گسترش کسب‌وکارهای آنلاین، تمایل به خرید و فروش املاک تجاری کاهش یافته است.

پلتفرم آگهی آنلاین شیپور برای اولین بار گزارشی جامع از بازار املاک را منتشر ساخته است و به مقایسه وضعیت این بازار در نیم سال اول ۱۴۰۰ با مدت مشابه سال قبل پرداخته است. این آمار براساس تحلیل آگهی‌های ثبت شده در شیپور استخراج شده و تمام استان‌های ایران را مورد بررسی قرار داده است.

با توجه به سهم قابل توجه این پلتفرم از بازار آگهی آنلاین املاک، این گزارش نمایی روشن از معاملات آنلاین املاک کشور را در اختیار مردم و بالاخص فعالان حوزه املاک قرار می‌دهد.

طبق گزارش منتشر شده، مجموع متراژ تمام آگهی‌های املاک ثبت شده در شیپور طی ۶ ماه اول امسال، هزار و ۶۷۲ کیلومتر مربع است که این رقم سه برابر مساحت شهر اصفهان است.

مجموع قیمت تمام آگهی‌های املاک ثبت شده نیز ۴بیلیارد و ۷۶۶هزار میلیارد تومان بوده است که ۱۸۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. برای درک بزرگی این عدد بهتر است اشاره کنیم رقم ذکر شده ۱.۵ برابر بودجه کشور در سال ۱۴۰۰ است.

وضعیت املاک تهران در آگهی‌های شیپور

آنطور که گزارش شیپور می‌گوید متوسط قیمت هر متر مربع در شهر تهران طی نیم سال اول ۱۴۰۰ برای املاک مسکونی حدود ۳۲ میلیون تومان است. این رقم برای املاک اداری ۶۶ میلیون و ۵۰۰هزار تومان و برای املاک تجاری بیش از ۱۴۸ میلیون تومان است.

گران‌ترین محله پایتخت برای سکونت، زعفرانیه با متوسط قیمت هر متر مربع ۱۱۲ میلیون تومان بوده و بهشت زهرا با متوسط قیمت هر متر مربع ۹ میلیون و ۸۰۰هزار تومان، ارزان‌ترین محله تهران بوده است. منطقه یک تهران با متوسط قیمت هر متر مربع ۸۷ میلیون تومان گران‌ترین منطقه مسکونی و منطقه ۱۷ نیز ارزان‌ترین منطقه در سال ۱۴۰۰ بوده است.

طبق گزارش شیپور تنها ۲۶.۲ درصد از املاک مسکونی آگهی شده کمتر از یک میلیارد تومان قیمت دارند. این رقم با توجه به متوسط درآمد و هزینه خانوار در ایران نشان می‌دهد آرزوی خانه‌دار شدن برای بخش اعظمی از مردم به رویایی دور از دسترس تبدیل شده است.

همچنین طبق آمارها نزدیک به ۵۰ درصد آگهی‌های مسکونی ثبت شده در تهران متراژی بین ۵۰ تا ۸۰ متر داشته‌اند.

گران‌ترین و ارزان‌ترین محله‌ها برای املاک اداری به ترتیب الهیه با قیمت هر متر مربع ۱۲۸ میلیون تومان و افسریه با ۲۲ میلیون و ۶۶۹هزار تومان بوده است است.

از حیث املاک تجاری نیز تجریش با متوسط قیمت هر متر مربع ۳۸۸ میلیون تومان گران‌ترین محله و وردآورد با متوسط قیمت هر متر مربع ۳۳ میلیون و ۶۷۲ هزار تومان ارزان‌ترین محله است.

این گزارش برای افرادی که به دید سرمایه‌گذاری و جذب سود نیز ملک خرید و فروش می‌کنند را نیز در نظر گرفته است. بهترین منطقه از نظر رشد قیمت ملک مسکونی منطقه ۷ بوده که به طور متوسط با ۷۰ درصد رشد قیمت هر متر مربع در مقایسه با سال گذشته رو به رو شده است.

بیشترین عرضه ملک‌های مسکونی، اداری و تجاری به ترتیب در محله‌های جیحون، جردن و سعادت آباد بوده است. این بدین معنا است که در چنین محله‌هایی با توجه به عرضه بالا، می‌توان گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشت.

وضعیت املاک سایر استان‌ها در یک نگاه

اما وضعیت قیمت املاک در سایر استان‌های کشور چگونه است؟ براساس گزارش شیپور متوسط قیمت هر متر مربع ملک مسکونی در سایر استان‌ها ۱۰ میلیون و ۸۴۰هزار تومان است.

گران‌ترین استان برای خرید ملک مسکونی هرمزگان بوده که متوسط قیمت هر متر مربع آن ۲۴ میلیون و ۴۰۸هزار تومان است. اصلی‌ترین دلیل ثبت این میانگین قیمت، وجود جزیره کیش در این استان است. سیستان و بلوچستان نیز با متوسط قیمت هر متر مربع ۵میلیون و ۹۲۰هزار تومان ارزان‌ترین استان ایران برای سکونت است.

قیمت هر متر مربع در ۵۸درصد از املاک مسکونی سایر استان‌ها بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان است.

نکته جالب توجه نرخ بازدهی خرید ملک مسکونی در استان یزد است که با متوسط رشد ۱۱۵ درصدی به ازای قیمت هر متر مربع رو به رو بوده است. این بازدهی برای املاک تجاری یزد عجیب‌تر بوده و متوسط ۲۱۷ درصد رشد قیمت هر متر مربع برای آن ثبت شده است. اگرچه این استان از حیث منابع آبی با مشکلات زیادی رو به رو است اما به علت فرهنگ مردم یزد و اهمیت قابل توجه ملک در این استان، قیمت‌های آن طی شش ماه اول سال با رشد عجیبی همراه شده است.

قیمت ملک مسکونی در استان مرکزی نیز با ۱۴ درصد، کمترین رشد را در میان سایر استان‌ها داشته است.

براساس گزارش شیپور از بازار املاک مسکونی، بیش از ۶۲ درصد خانه‌های آگهی شده در شیپور در سایر استان‌ها قیمتی بالاتر از یک میلیارد تومان داشته‌اند.

ساکنان سایر استان‌های ایران در مقایسه با پایتخت، خانه‌های بزرگتری دارند و متراژ بیش از نیمی از املاک مسکونی بین ۶۰ تا ۱۲۰ متر است. در حالی که بیشتر خانه‌ها در تهران متراژی بین ۵۰ تا ۸۰ متر دارند.

از نظر املاک اداری استان اصفهان با متوسط قیمت ۳۳ میلیون و ۷۶۱هزارتومان، گران‌ترین و استان سمنان با متوسط قیمت نزدیک به هر متر مربع ۱۲ میلیون تومان، ارزان‌ترین استان لقب گرفته است. از حیث املاک تجاری نیز سمنان باز هم با متوسط قیمت هر متر مربع ۲۶ میلیون و ۵۸۲هزار تومان ارزان‌ترین استان بوده و همدان با ثبت متوسط قیمت هر متر مربع ۷۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان، گران‌ترین استان پس از تهران لقب گرفته است.

بیشترین آگهی‌های فروش ملک‌های مسکونی، تجاری و اداری در استان‌‌های ایران، پس از تهران در البرز ثبت شده است.

خروج بازار مسکن از رکود مطلق؛ اوضاع برای املاک تجاری خوب نیست

آگهی‌های خرید و فروش املاک مسکونی در شیپور، در تهران ۳۷.۶ درصد و در سایر استان‌ها ۱۲.۴ درصد رشد داشته است. این ارقام حاکی از خروج بازار مسکن از رکود مطلقی است که در سال ۹۹ با توجه به شیوع کرونا و رشد شدید قیمت‌ها به آن گرفتار شده بود.

اگرچه آگهی‌های رهن و اجاره مسکونی در تهران تنها ۱۱ درصد رشد داشته اما این رقم برای سایر استان‌ها حدود ۲۵ درصد است. به نظر می‌رسد رشد کمتر تعداد آگهی رهن و اجاره در مقایسه با خرید و فروش در تهران ناشی از افزایش چشمگیر نرخ اجاره بها در سال جاری باشد. این شرایط باعث شده تا مستاجران ترجیح دهند با مالک فعلی خود کنار آمده و جا به جا نشوند.

درحالی که تعداد انتشار آگهی‌های مسکن طی نیم سال اول ۱۴۰۰ با رشد همراه بوده اما آگهی‌های خرید و فروش املاک تجاری در تهران کاهشی ۴ درصدی و در شهرستان‌ها بیش از ۶ درصد کاهش را تجربه کرده است. این رقم برای رهن و اجاره در تهران تقریبا صفر است.

به نظر می‌رسد تداوم شیوع کرونا و تغییر فرهنگ مردم و روی آوردن به خرید آنلاین باعث شده معاملات واحدهای تجاری در سراسر ایران کاهش یابد.

وضعیت بازار رهن و اجاره

گزارش شیپور از بازار رهن و اجاره املاک مسکونی در شش ماهه اول امسال نشان می‌دهد منطقه یک تهران گران‌ترین و مناطق ۱۵ تا ۲۰ ارزان‌ترین مناطق پایتخت برای اجاره نشین‌ها هستند. آمارها از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی اجاره بها در مناطق ۹ و ۲۰ تهران خبر می‌دهند. اجاره بها در منطقه ۱۷ تهران نیز کمترین رشد را به نسبت سال گذشته داشته است.

طبق این گزارش حدود ۴۵درصد از آگهی‌های رهن و اجاره تهران به خانه‌های ۶۰ تا ۱۰۰ متری اختصاص داشته و همچنین رهن کامل حدود ۴۰ درصد از خانه‌های تهران بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است.

استان هرمزگان به علت وجود جزیره کیش و استان‌های البرز و گیلان، گران‌ترین استان‌ها بعد از تهران برای اجاره نشین‌ها هستند. خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری نیز ارزان‌ترین استان‌ها برای اجاره نشین‌هاست.

رهن کامل حدود ۴۰درصد از خانه‌های استیجاری در سایر استان‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است.

وضعیت خرید و فروش باغ و زمین در شمال کشور

بحث خرید باغ و زمین در استان‌های شمالی کشور داغ شده است. با توجه به آب‌وهوای بهتر این مناطق و همچنین نگرانی از بحران آب در کشور، شاهد افزایش تقاضای خرید باغ و زمین در سه استان گلستان، مازندران و گیلان هستیم.

از همین روی شیپور در گزارش خود به بررسی وضعیت باغ و زمین در این استان‌ها پرداخته است. استان مازندران با متوسط قیمت هر متر مربع ۴ میلیون و ۷۹۳هزارتومان گران‌ترین استان بوده و گلستان نیز با میانگین قیمت هر متر مربع ۲ میلیون و ۴۷۲هزار تومان ارزان‌ترین استان است.

با وجود آنکه استان مازندران بیشترین عرضه باغ و زمین را در مقایسه با دو استان دیگر داشته است اما با وجود عرضه بیشتر باز هم به علت رشد تقاضا، قیمت هر متر مربع در مازندران ۹۸ درصد افزایش داشته است که بازدهی مناسبی برای افرادی است که با هدف سرمایه‌گذاری در این استان، باغ و زمین خریداری کرده‌اند.

لازم به ذکر است میزان عرضه باغ و زمین در شمال کشور طی نیم سال اول در مقایسه با سال گذشته ۳۳.۳ درصد رشد داشته است.

شما می‌توانید گزارش جامع شیپور از بازار املاک ایران در نیمه اول ۱۴۰۰ را از اینجادریافت و مطالعه کنید.

/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول