نظام دانشگاهی کشور باید به سمت مدل سکویی حرکت کند

مجازیستدکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در دیدار با معاونین دانشگاه علمی کاربردی با بیان این مطلب افزود:

  • عصر امروز با انقلاب چهارم که در دنیا اتفاق افتاده و پسا صنعتی نامیده می شود، عصر صنعت چهار و به تبع آن دانشگاه چهار بوده که مبتنی بر فضای مجازی است و این فضا دارای خصوصیاتی از جمله جهانی شدن، شبکه ای بودن، کلان داده و هوش مصنوعی است که در واقع آینده دنیا با این خصیصه ها ترسیم خواهد شد.
  • در این عصر با ادغام کالا و خدمات، اقتصاد خدماتی در سطح جهانی شکل گرفته، پیشتر دانشگاه به دنبال تعلیم بود اما امروزه نگاه دانشگاه باید اقتصادی نیز باشد و برهمین اساس نقش دانشگاه های علمی کاربردی دراین دوره بسیار مهم است.
  • دانشگاه پیشتر فناورانه و مبتنی بر تکنولوژی بوده و نظام آموزشی دارای سیستم نوآوری بود اما امروز در دانشگاه های نسل چهار مباحث استارتاپی و شرکت های کوچک زودبازده مطرح است که در این حوزه در کشور بیشتر مهاجرت صورت می گیرد.
  • از خصوصیات این نظام آموزشی تطابق پذیری آن است و دانشگاه ها باید به دنبال رصد تحول مشاغل در کشور باشند تا بتوانیم نسلی تربیت کنیم که بتواند در اقتصاد سکویی در فضای مجازی قلمروسازی کند.
  • باید نت وندان بر روی سکوهای ایرانی افزایش یابد، صاحبان سکوهای ایرانی اگر بتوانند فعالیت خود را در سطح جهانی گسترش دهند ما شاهد قلمروسازی خواهیم بود.
  • سیاست دنیا به سمت ایجاد بازارهای جدید و اشتغال زایی در کنار افزایش جمعیت است، جوامع امروز به دنبال اقتصاد خدماتی، نوآورانه با مدل استارتاپی است به شکلی که بازاریابی هدفمند برای اقوام، سنین و ذائقه های متفاوت در سطح جهانی وبه صورت شبکه ای شکل می گیرد.
  • اقتصاد سکویی به دنبال کاهش نقش دولت ها و مدیریت بی واسطه بر بازار جهانی است و در دانشگاه های دنیا نظام آموزشی سکویی شکل گرفته بنابراین نظام دانشگاهی کشور نیز باید به این سمت حرکت کند.
  • مرکز ملی فضای مجازی آمادگی دارد تا با دانشگاه ها برای نیازسنجی و ایجاد رشته های کاربردی همکاری کرده و در صورت نیاز سندی به تصویب نهایی شورای عالی فضای مجازی کشور برساند.

گفتنی است، درپایان این نشست مقرر شد تاکارگروهی تشکیل و مباحث مورد نظر جهت اعمال در نظام آموزشی کشور در این کارگروه بررسی کارشناسی شود.

/سیتنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول