به نتایج جلسات مرکز پژوهشها درباره طرح صیانت خوشبین نیستیم
مجازیست–روز گذشته سومین جلسه استماع نخبگانی طرح صیانت با هدف دریافت نظرات کارشناسان و کسبوکارها به میزبانی مرکز پژوهشهای مجلس برگزار شد. نمایندگان بخش خصوصی در این جلسه ضمن اعلام مخالفت با کلیات طرح صیانت، پیشنهادات و انتقادات خود در این زمینه را بیان کردند.
عادل طالبی، دبیر انجمن کسبوکارهای اینترنتی:
- تشکلهای حاضر در این جلسه از جمله نصر تهران، انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی، انجمن صنفی ناشران دیجیتال و … به شدت با کلیت طرح صیانت مخالفت کردند. این طرح و اصلاحات چندین باره آن نشان میدهد با طرحی ناقص رو به رو هستیم و با گذشت زمان و با وجود همه تلاشی که برای توجیه طرح میشود، عملا ایرادات و اهداف پشت پرده تدوین آن بیش از پیش نمایان میشود.
- اجرای طرح صیانت به کسبوکار مردم به خصوص کسبوکارهای کوچک و متوسط صدمه میزند. از همین روی نباید با عجله درباره آن تصمیمگیری شود: «عجله نمایندگان برای تصویب این طرح سوال برانگیز است در حالی که ناپختگی آن مشخص است.
- اتحادیه اروپا برای تصویب مقررات عمومی حفاظت از داده به مدت ۶ سال، با حضور همه کارشناسان و به صورت علنی روی این قانون تحقیق و بررسی انجام داد.
- قانون GDPR حدود ۲۶۰ صفحه است. اما برای توجیه طرح ۵ صفحهای صیانت از GDPR مثال میآورند. در تدوین GDPR تمام جلسات تدوین اولیه از ۲۰۱۲ علنی بوده است. در حالی که ما هنوز نمیدانیم اسامی تدوین کنندگان طرح صیانت چه بوده است، چه برسد به مستندات جلساتی که ادعا میشود وجود داشته است.
- پیشنهادی از سوی سازمان نظام صنفی رایانهای در این جلسه مطرح شده تا طرح صیانت به کلی کنار گذاشته شده و سه طرح «صیانت از دادهها»؛ «حقوق شخصی افراد» و «زیرساخت» جایگزین آن شود: «همچنین پیشنهاداتی درباره حذف برخی از مواد طرح صیانت ارائه کردیم تا در کنار پیشنهاد ارائه شده از سوی «رضا الفتنسب» عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی اعمال شود»
- به نظرم و بنا بر تجربهای که در این شش ماه داشتهایم، این جلسات بیشتر نمایشی است. چرا؟ چون همان تیر ماه هم که ما برای اعتراض به طرح و اعلام مشکلات بی شمار آن به مرکز پژوهشها رفتیم؛ بعدا اعلام کردند «نظر کسبوکارها هم لحاظ شده است». یا زمانی که به مجلس رفتیم برای اعتراض به طرح بعده ها گفتند کسبوکارها موافق طرح و اصل هشتاد و پنجی شدن آن هستند. به نظرم این بار هم باز همان برنامه است.
- شما دقت کنید به دفاعیاتی که از طرح میشود. وقتی به ایجاد رانت با برخی از مواد طرح صیانت اشاره میکنیم، در پاسخ به ما از لزوم کنترل فضای مجازی و حمایت از برخی محتواها سخن به میان میآید. زمانی که به محدود سازی و مسدود سازی توسط طرح اشاره میشود به حمایت از کودکان در فضای مجازی اشاره میشود. یک بازی است. همین موضوعات نشان میدهد این طرح برای حمایت از حقوق مردم نبوده و هدفش چیز دیگری است.
- چهارشنبه هفته گذشته پیشنویس جدیدی درباره طرح صیانت از سوی طراحان آن و رئیس کمیسیون مشترک آماده شده است که در نشست خبری که داشتند به آن اشاره میشده است، به همین دلایل من معتقد هستم برگزاری جلسات مرکز پژوهشها و دعوت از تشکلهای صنفی نمایشی است تا توجیهی برای تصویب طرح پیشنهادی که هنوز منتشر هم نشده است، داشته باشند.
- هیچ نسخهای از پیشنهاد وزیر ارتباطات، به ما و حاضرین جلسه گذشته استماع نخبگانی مرکز پژوهشهای مجلس ارائه نشده است.
این در حالی است که عضو مرکز پژوهشهای مجلس روز گذشته اعلام کرد دولت با رسانهای شدن طرح پیشنهادیاش موافق نیست. همین موضوع از نظر طالبی عاملی است تا نگرانیها پیرامون طرح صیانت باقی بماند:
- زارعپور وزیر مردم و کسبوکارهاست و طرحی که نظامی و امنیتی نیست دلیلی برای محرمانه بودن آن وجود ندارد. مگر برنامه موشکی یا هستهای است که محرمانه باشد؟ طرحی است که مستقیما روی مردم و کسبوکارها تاثیر میگذارد.
- نمایندگان انجمنهای صنفی کسبوکارهای اینترنتی، اتحادیه کسبوکارهای مجازی، نظام صنفی رایانهای تهران، انجمن صنفی ناشران دیجیتال، اتحادیه صادرکنندگان نرمافزار، اتاق بازرگانی تهران و ایران از جمله حاضرین جلسه سوم استماع نخبگانی طرح صیانت بودهاند.
تفسیرپذیری؛ یکی از مشکلات اصلی طرح صیانت
مصطفی امیری، مدیرعامل و همبنیانگذار زرینپال از دیگر حاضرین جلسه روز گذشته مرکز پژوهشهای مجلس بود:
- اعضای حاضر، بر اصلاح ناپذیری طرح صیانت تاکید کردند.
- محدوده و قلمرو طرح صیانت مشخص نیست. اگرچه اعلام شده تمرکز آن روی خدمات پایه کاربردی است اما با توجه به عدم شفافیت لازم درباره گستره دربرگیری خدمات پایه کاربردی، این نگرانی وجود دارد که پس از تصویب طرح صیانت، هر نهادی به دلخواه آن را تفسیر کند.
- با توجه به شرایط موجود، ثمرات و مشوقهای در نظر گرفته شده در طرح صیانت شامل بخش خصوصی واقعی نخواهد شد و تنها تنبیههای تعبیه شده نصیب آنها خواهد شد؛ موضوعی که میتواند ضربه بزرگی به تمامی کسبوکارهای آنلاین خصوصی وارد سازد.
- ماده ۱۹ طرح صیانت، بانک مرکزی را موظف ساخته است تا ظرف مدت ۴ ماه پس از تصویب طرح صیانت، مقررات ارائه انواع خدمات پرداخت الکترونیکی اختصاصی در بستر خدمات پایه کاربردی اثرگذار داخلی را تعیین و ابلاغ کند. در حالی که تعریف درست و واضحی از عبارت «اثرگذار» در این طرح وجود ندارد.
- یک تبصره مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره عدم ارائه خدمات بانکی در پیامرسانهای غیرمجاز باعث فیلتر پرداختیارها در آن زمان شده است به دیجیاتو گفت چنین موضوعی در یک سطح بزرگتر با طرح صیانت به وقوع خواهد پیوست که بخشهای تفسیرپذیر بسیاری دارد.
- در حال حاضر مجلس اعلام کرده است اینماد اجباری مخالف قانون است. کسبوکارها نیز بارها بر سختتر شدن فضای کسبوکار با این تصمیم تاکید کردهاند. اما نتیجه چه شده است؟ شاهد این هستیم که جذب پذیرنده جدید در پرداختیارها تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کند.
- در چنین حالتی با تصویب طرح صیانت، انتقاد از مصوبات کمیسیون تعبیه شده در این طرح و قابل تجدید پذیر بودن این مصوبات تا حدود زیادی غیرممکن خواهد بود: در واقع تصمیمگیریها به سمت شورایی شدن حرکت میکند اما با توجه به عدم شفافیت احتمالی آرا در این کمیسیون در کنار وجود یک قانون کاملا تفسیرپذیر، کسبوکارها آسیب خواهند دید.
- نسخهای که در جلسه دیروز در اختیار حاضرین قرار گرفت نسخه ۲۶ تیرماه بود و هیچ سخنی از حذف بند مسدودسازی ماده ۱۷ به میان نیامد.
- هنوز برای قضاوت زود است اما شواهد حاکی از آن است که انگیزه کافی برای تغییر، مسکوت شدن طرح یا جایگزینی با طرح دیگر وجود ندارد. موضوعاتی که خواست فعالین بخش خصوصی بوده و در این جلسات به آن اشاره شده است.
- پیشنهاد می دهم برای طرح صیانت اهداف واضحی تعیین شده و در صورت اینکه طی بازه مشخص شده، اهداف مورد نظر محقق نشدند بازنگری جدی در این طرح دیده شود. طرحی که به اعتقاد وی کاملا سلبی نوشته شده و نتیجهای جز ضعیف شدن کسبوکارهای داخلی نخواهد داشت.
- کسبوکارهای موفق فعلی هیچکدام با حمایت خاص یا صیانت رشد نکردهاند و بهتر است مسئولان به سرنوشت کسبوکارهای ایرانی در اوایل دهه ۹۰ نگاه کنند که چگونه با تصمیمات غلط حاکمیتی، نابود شدند.
/دیجیاتو/