حضور 400 استاد در همایش «فضای مجازی و سیاست» در تبریز

دبیر علمی همایش ” فضای مجازی و سیاست” و مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد تبریز از حضور بیش از 400 کارشناس و استاد در این همایش در تبریز خبر داد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» دکتر جعفر جمشیدی راد در گفت‌وگو با مهر با اشاره به برگزاری این همایش در 12 آبان ماه جاری در تالار شهریار دانشگاه آزاد تبریز، اظهار داشت: در این همایش استادان برجسته دانشگاههای دولتی و آزاد کشور از جمله محمود سریع القلم، سید حسین سیف زاده، حمیدرضا ضیایی پرور، ابراهیم متقی، دکتر قاسم افتخاری، دکتر علیرضا غفاری و دیگر پیشکسوتان دانش سیاسی کشورمان در این همایش حضور خواهند داشت.

دکتر جمشیدی راد با اشاره به اهمیت این همایش گفت: گروه علوم سیاسی همگام با پیشرفت هایی که حوزه عمومی سیاست را تحت تاثیر قرار می دهد، در صدر تحولات دانش سیاسی قرار داشته و این همایش نیز برخی از دغدغه های فراروی رشته علوم سیاسی را پاسخ خواهد داد.

دبیر علمی همایش ” فضای مجازی و سیاست” با اشاره به تاثیر فضای مجازی در عرصه سیاست و عصر انفجار اطلاعات و مباحثی همچون جنگ نرم، یاد آور شد: معمولا یکی از مولفه های جنگ نرم و قدرت نرم رسانه ها، اطلاعات و ارتباطات ابزاری است؛ از این رو فضای مجازی عملا بستر اتفاق و رخداد قدرت نرم در میان ملل و جوامع مختلف دنیاست.

وی ادامه داد: لذا اهمیت این مفهوم برای همگان واضح و روشن است که بخش اعظم زندگی بشر امروزی از طریق فضای مجازی ترسیم می شود.

جمشیدی راد با بیان اینکه علوم سیاسی یک متغیر دوسویه در گردونه فضای مجازی است، وضعیت حاضر در ایران را یک جریان کاملا یک سویه عنوان کرد و گفت: در این همایش تلاش می کنیم تا هردو متغیر “عملی” و “علمی” سیاست در فضای مجازی ترسیم گردد.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد تبریز، رویکرد همایش را در دو بخش نگاه آکادمیک به علم سیاست و نیز ارتباط با علوم دیگر عنوان کرد و افزود: امروزه امر سیاسی جدای از اقدام و کنش سیاسی قابل تصور نیست و از این رو تلاش برای نزدیک کردن سیاست به عرصه های فرهنگی نیز مدنظر گروه علوم سیاسی است.

دکتر جمشیدی راد وضعیت ایران را در سطح فضای مجازی ارزیابی و تصریح کرد: حوزه عمومی سیاست در ایران با ابزارهایی که در اختیار دارد یا به طریقی که انتخاب کرده است توان شکل دهی به مناسبات منطقی سیاسی و راهکار عمومی نقش چندانی ندارد.

وی تاثیر اساسی همایش “فضای مجازی و سیاست” را ایجاد ارتباط با مجموعه اساتید علم سیاست در ایران و سایر دانشگاههای مرتبط که در خط مقدم تولید دانش سیاسی هستند و عملا کانون های جمع آوری توانایی و ظرفیت های سایر دانشگاهها قرار می گیرد و عرصه های جدید را با مفاهیم نو به ارمغان می آورند، عنوان کرد.

وی پیشتازی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد تبریز در خصوص موضوعاتی که کمتر توجه محافل آکادمیک را برانگیخته از دیگر تاثیرات این همایش در ارتقای علمی گروه علوم سیاسی دانست.

به گفته جمشیدی راد، این همایش نگاه سیاسی جدیدی طرح می کند و امر سیاسی را با امر اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی که در عرصه های جدید مبتلا به سیاست هستند، مرتبط و تبیین کرده و برجستگی خاصی به دقت نظر و ارتقای کیفی علوم سیاسی می افزاید.

جمشیدی راد یاد آور شد: بیش از 130 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که این حجم قابل توجه و استقبال بی نظیر از همایش بدون ارسال فراخوان و سایر تبلیغات پیرامون آن بوده که این موضوع بیانگر اهمیت همایش از نظر متخصصان حاضر در آن است.

وی ادامه داد: این همایش یک روزه بوده و 20 نفر در چهار نشست قبل از ظهر و بعد ازظهر به ارائه مقاله خواهند پرداخت.

جمشیدی راد با بیان اینکه این همایش رویکرد ایرانی به دانش سیاست دارد، اظهار داشت: بزرگانی مانند محمود سریر القلم، مهدی محسنیان راد، ناصر فرشاد گهر، محسن مدیر شانه چی، سید حسین سیف زاده، شمس آفاق یاوری و ابراهیم متقی در این همایش حضور خواهند داشت.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول