باید کم‌کم منتظر محصول تلاش‌های جوانان در فضای مجازی باشیم

یکی از تعبیرهایی که رهبری در عرصه جنگ نرم به‌کار بردند، تعبیر افسران جوان جنگ نرم برای جوانان، به‌ویژه دانشجویان بود. عنوانی که تقریبا 2سال بعد نامی شد برای سایتی تازه تأسیس که اتفاقا موسسین آن هم دانشجویان جوان دانشگاه‌های مختلف بودند. سایت “افسران جوان جنگ نرم” شبکه‌ای خبری اجتماعی برای بازنشر اخبار توسط هر کاربر و انتخاب آن توسط سایر کاربران است که افتتاح آن با استقبال گسترده فعالان فضای مجازی همراه شد و اکنون نیز یکی از پایگاه‌های تجمع سایبری‌های حامی انقلاب است.

برای تکمیل آگاهی‌مان به گفت‌وگو با “قاسم صفایی‌نژاد” عضو شورای سیاست‌گذاری این سایت نشستیم.

اندیشه تاسیس سایت افسران از کجا به ذهن شما رسید؟

ایده اولیه افسران در ابتدا به دلیل ایجاد بستری برای تولید و بازنشر محتواهای مردمی در فضای مجازی به ذهن ما رسید. یعنی ما پس از بررسی متوجه شدیم که محتواهای مردمی در فضای مجازی، اغلب محتواهای پاکی هستند که بقیه مردم هم می توانند از آن استفاده کنند؛ اما متاسفانه فعالان فضای مجازی مخصوصا وبلاگ نویسان با مشکل دیده نشدن مطالب خود روبرو هستند.

تصمیم گرفتیم بستری ایجاد کنیم که علاوه بر هم فکری و بیان دیدگاههای فعالان فضای مجازی، شبکه ای برای توزیع محتواها به منظور بیشتر دیده شدن محتواهای تولیدی باشد.

پس از تحقیق و بررسی راجع به ابزارهای اینترنت، شبکه های خبری اجتماعی (social news) را متناسب ترین ابزار برای این امر یافتیم؛ این شبکه ها به افراد اجازه میدهد تا محتوا، ایده و یا خبر خود را سریع منتشر کنند و به رای مردم بگذارند.

پیش زمینه تمام موضوعات مورد بحث ما هم این بود که از این بستر برای توانمندسازی افسران جوان جنگ نرم، برای مقابله با جنگ نرم دشمن استفاده کنیم. بنابراین نیاز داشتیم تا در فرم اصلی شبکه های خبری اجتماعی، متناسب با فرهنگ اسلامی-ایرانی نوآوری هایی لحاظ کنیم که احتمالا در سوالات بعدی عرض خواهم کرد.

چند نفر هیات موسس بودید؟

ما جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتي شریف، علامه طباطبایی، خواجه نصیرالدين طوسي و تربیت مدرس بودیم که هسته اصلی مان حدود 5 نفر بود. البته در زمان اجرا دوستان دیگری به ما اضافه شدند.

اگر بخواهید بدون تعارف بگویید، آیا کمک مالی خاصی از نهادهای دولتی و حاکمیتی هم دریافت کرده اید؟

بعد از اینکه طرح “شبکه خبری اجتماعی افسران” تکمیل شد، این طرح مورد توجه گروه های زیادی قرار گرفت؛ منتهی در نهایت کار برای حمایت مالی با “مجتمع رسانه ای اطلس” به توافق رسیدیم که البته این مجتمع به لحاظ حقوقی کاملا خصوصی است. البته هیئت مدیره و مدیرعامل این مجتمع از علاقه مندان به جمهوری اسلامی هستند که دغدغه جنگ نرم دارند و خوشبختانه اشراف خوبی هم به فضای مجازی دارند.

یک انتقادی که نسبت به بسیاری از سایت های ارزشی ما وجود دارد این است که نوآوری در آنها کمتر دیده می شود ، به عنوان مثال همین سایت شما را الگوبرداری شده از یکی سایت ضدانقلاب می دانند ، نظر شما چیست؟

سوال خوبی پرسیدید. چون این انتقاد را ما از چند نفر دیگر هم شنیدیم، منتهی اگر به مسئله درست نگاه کنیم، می بینیم که این انتقاد لااقل به افسران وارد نیست.

اولا نوآوری تعریف خاص خود را دارد. گاهی اوقات ابزاری ساخته می شود ولی تکمیل آن ابزار و یا حتی تغییراتی که در آن ایجاد می شود نوآوری محسوب می شود.

ثانیا سایت ضدانقلاب مدنظر شما، یک چیز جدید در فضای مجازی نبود. شبکه های خبری اجتماعی قبل از آن سایت در فضای مجازی دنیا فعال بودند و طرفداران خاص خود را داشتند. یعنی ما همانطور که شبکه اجتماعی (social network) داریم، شبکه خبری اجتماعی (social news) هم وجود دارد. منظورم این است که آن سایت ضدانقلاب، خود یک نمونه ای از شبکه های خبری اجتماعی بود و ایده جدیدی به دنیا عرضه نکرد که حالا ما بخواهیم از آن الگوبرداری کنیم.

ثالثا درست است که ما از ایده شبکه های خبری اجتماعی روز دنیا که مثالهای فراوانی از آن وجود دارد استفاده کردیم، اما تیم افسران، نوآوریهای فراوانی را به آن افزوده است. به طور مثال “سرویس مهمان افسران” که چند هفته قبل از آن رونمایی شد، تا به حال در فضای مجازی فارسی اجرا نشده بود.

تا آن جایی که ما جستجو کردیم حتی در دنیا تا به حال مصاحبه ای وجود نداشته که کاربران به صورت آنلاین در پخش زنده ویدئویی سوال بپرسند و به سوالات دیگر رای بدهند و سوالی که بیشتری رای را آورد توسط مهمان پاسخ داده شود. خب این نوآوری مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفت و کاربران زیادی از ما تشکر کردند.

ان شاءالله اگر کمی صبر داشته باشید، سرویسهای جدید و جذاب دیگری به افسران افزوده خواهد شد.

انتقاد دیگری که نسبت به سایت های مدافع نظام و از جمله سایت افسران وارد است این می باشد که در اینگونه پایگاه ها ، فقط کسانی که وفادار به نظام هستند حضور دارند و به همین دلیل تاثیرگذاری خاصی بر افرادی که مخالف نظام و یا اقشار خاکستری هستند گذاشته نمی شود، نظر شما چیست؟

بنده در مقامی نیستم که بخواهم راجع به مابقی سایتها صحبت کنم اما راجع به افسران باید بگویم که یکی از اهداف اصلی افسران، توانمندسازی افسران جوان جنگ نرم است. بنابراین طبق این هدف، ما باید تمرکز بیشتری روی نیروهای وفادار به نظام داشته باشیم.

البته مخاطب هدف ما فقط نیروهای ارزشی نیستند و عامه مردم بخصوص کسانی که در فضای مجازی، تولید محتوا میکنند میتوانند بیشترین بهره را از افسران ببرند. هر کس که بخواهد میتواند با درخواست عضویت به افسران بپیوندد، منتهی هر سازمان و هر سایتی قوانینی دارد.

شبکه های اجتماعی پرطرفدار دنیا که از طرف کشورهای غربی حمایت میشوند و با شعار آزادی و دموکراسی فعالیت میکنند برای سایتها و شبکه های خود قوانینی دارند. طبیعی است که ما هم در افسران قوانینی داشته باشیم که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی و هدف گذاری های افسران باشد.

منتهی سعی کرده ایم که کمترین اعمال نظر از سوی تیم مدیریت سایت در نظر گرفته شود. ما برای اعمال قوانین، بخشهایی مانند گزارش تخلف در نظر گرفته ایم تا عموم کاربران سایت، تصمیم بگیرند که آن محتوا نمایش داده شود و یا نمایش آن خلاف قوانین است.

در هر صورت هر مجموعه ای باید در مسیر هدف خود فعالیت کند و هدف گذاری افسران در چارچوب نظام تعریف شده است. قطعا مجموعه های دیگری در آینده برای تاثیرگذاری بر قشرهایی که شما نام بردید، ایجاد خواهند شد.

چرا کارهای نوین و بکر در جبهه خودی کمتر دیده می شود؟

ببینید برای ایده پردازی کارهای نوین و بکر در هر کاری نیازمند اطلاعات فراوان و همچنین تجربه کافی در آن زمینه و از جمله در موضوع مورد بحث ما یعنی فضای مجازی می باشیم.

متاسفانه برخی از بزرگان جبهه خودی، دغدغه جوانان مومن را در فضای مجازی درک نمیکردند و به دلیل همه گیر نبودن فضای مجازی برای مردم فکر نمی کردند که اهمیت زیادی داشته باشد و ترجیح میدادند در محیط واقعی به مردم خدمت رسانی کنند.

اما خوشبختانه پس از انتخابات سال 88 و فتنه ای که درگیر آن شدیم، بزرگان جبهه خودی به اهمیت فضای مجازی بیش از پیش پی بردند و از جوانان حمایت کردند تا رسیدن به ایده های نوین و بکر سهل الوصول شود. به این ترتیب جوانان بیشتری هم وارد فضای مجازی شدند و تجربه و اطلاعات لازم را بدست آوردند. به نظر من باید کم کم منتظر میوه و محصول این تلاشها باشیم و قطعا ایده های نو در راه هستند.

به نظر شما وضعیت ما در جنگ نرم چگونه است؟ قبول دارید که دشمن تا حد زیادی توانسته است تاثیر مد نظر خود را بر جامعه هدفش در داخل مرزهای سیاسی و عقیدتی کشور ما بگذارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم که مقام معظم رهبری از همان ابتدای زعامتشان لزوم مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن را گوشزد کردند ولی متاسفانه در ابتدا برخی آن را انکار کردند و یا بهتر بگوییم خودشان را به خواب زدند.

این تهاجم به تعبیر رهبر معظم انقلاب تبدیل به شبیخون فرهنگی و قتل عام فرهنگی شد اما پس از آن عموم مسئولین و مردم به آرایش نظامی فرهنگی دشمن پی بردند و سعی کردند تا دچار غفلت نشوند. در نتیجه اینکه دشمن تاثیر گذاشته است، قابل انکار نیست اما اینکه چقدر دشمن در جنگ نرم پیروز بوده است و چقدر ما پیروز بوده ایم قابل بحث است.

شما ببینید با وجود تهاجم فرهنگی دشمن، حماسه 9 دی شکل می گیرد اما گفتمان انقلاب اسلامی آنقدر زنده و پویاست که موج بیداری اسلامی تا قلب اروپا پیش می رود.

من فکر میکنم که اگر بخواهیم خودمان را دچار حواشی کنیم و دچار خواب آلودگی شویم و فراموش کنیم که جنگ نرم – که پیچیده تر از جنگ سخت است – نیاز به آماده سازی فکری و معنوی دارد، آنوقت احساس نگرانی خواهیم کرد اما اگر خودمان را به سلاحهای الکترونیکی روز مجهز کنیم و بصیرت و هوشیاری خود را حفظ کنیم، آینده روشنی در انتظار ایران اسلامی است. پایبندی به ارزشهای اسلامی و انقلابی قطعا ما را در این راه بیمه خواهد کرد.

انتهای پیام/.

علیرضا ملوندی، روزنامه جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول