فهم دقیق تغییرات آینده نیازمند توجه به دو جهان واقعی و مجازی است

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان اینکه اکنون دو جهان واقعی و جهان مجازی وجود دارد، گفت: فهم دقیق تغییرات آینده جهان نیازمند توجه جدی به وجود این دو جهان موازی است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از مهر، همایش بین‌المللی “هویت اسلامی و جهانی‌شدن” صبح یکشنبه 30 بهمن از سوی مؤسسه مطالعات ملی و با مشارکت جمعی از مراکز علمی و پژوهشی در دانشگاه تربیت مدرس آغاز شد.

حجت الاسلام دکتر سعیدرضا عاملی در مراسم آغاز همایش گفت: پارادایم دو جهانی‌ شدن، نگاهی است که در درجه اول به تبیین و متمایز نمودن دو جهان موازی و در عین حال مرتبط و درهم‌ آمیخته در یکدیگر می‌ پردازد و در درجه بعدی جهانی ‌شدن ‌های متکثری را در درون این دو جهان مورد‌ توجه قرار می‌دهد.

وی افزود: اساسا مهم ترین تغییر جهان معاصر که بنیان تغییرات آینده جهان را می‌سازد، رقابتی شدن جهان واقعی و جهان مجازی است. ظهور جهان جدید یعنی جهان مجازی بسیاری از روندها، نگرش و ظرفیت ‌های آینده جهان را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. این جهان در واقع به موازات و گاه مسلط بر جهان واقعی ترسیم و عینیت واقعی می یابد، این دو جهان از یک رابطه انعکاسی هندسی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه فهم دقیق تغییرات آینده جهان نیازمند توجه جدی به وجود این دو جهان موازی است، اظهار داشت: دو جهانی ‌شدنها، فرایندهای جهانی است که در عین حال منعکس ‌کننده دو جهانی ‌گرایی نیز هست. دو جهانی‌ شدن ها بیان‌ کننده فرایندهای جهانی در دو فضای متفاوت است و دو جهان ‌گرایی ‌ها اشاره به شکل ‌گیری معرفت‌های جدید جهانی نسبت به جهان واقعی و جهان مجازی است.

عاملی در ادامه با طرح این پرسش که هویت چیست، عنوان کرد: اندیشمندان بسیاری معتقد به نسبی بودن هویت و یا هویت‌ها هستند. به دیدگاه برخی هویت نسبی است و افراد از حیث ‌های متفاوت، دارای هویت ‌های متفاوت هستند. هر فرد می تواند یک هویت شغلی، هویت فامیلی و هویت دینی داشته باشد.

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اظهار داشت: هویت‌ های فردی، مربوط به احساس فرد نسبت به خود و تمایزاتی است که با مؤلفه ‌هایی مثل اسم، ملیت، قومیت و یا تمایلات شخصی، فکری، ارزشی و یا ایدئولوژیک، هویت یک فرد را از دیگری متمایز می ‌کند. هویت اجتماعی، به احساس مشترک یک جمع باز می‌ گردد. این احساس منابع مشترک دارد که همه افراد آن هویت مشترک را به هم وصل می‌ کند.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت آینده هویت از ابعاد مختلف قابل مطالعه است. هویت فرد و جامعه، هویت فرهنگی یک منطقه که نماد فرهنگی و هویتی مجموعه‌ای از کشورها را در بردارد. با توجه به پارادیم دو جهانی‌ شدنها، می‌ توان گفت هویت‌ های ثابت پیشینی که ساخته ‌شده جهان اول یعنی جهان واقعی بودند در مواجهه تعاملی با جهان دوم یعنی جهان مجازی، پایه هویت‌های جدیدی را می‌گذارند که ظرفیت تضادهای گسترده بین زندگی، فرهنگ و هویت در جهان واقعی و جهان مجازی را خواهد گذاشت.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول