حاشیه‌های «فرا» هم‌چنان ادامه دارد

به گزارش «وبلاگ نیوز» حاشیه‌های اعلام موجودیت مجمع “فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی” هم‌چنان ادامه داد.

پس از گذشت حاشیه‌های منتشر شده درباره روند قانونی تشکیل این مجمع، صبح روز دوشنبه 25 اردیبهشت، علیرضا شیرازی، مدیر سرویس‌دهنده وبلاگ “بلاگفا” با انتشار نوشته‌ای در وبلاگ شخصی خود، شروع حاشیه‌ای جدید از این مجمع را کلید زد. حاشیه‌ای که در فضای شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت.

ماجرا از کجا شروع شد؟

پنج‌شنبه 21اردیبهشت ماه، پایگاه خبری “وب خبر” از برگزاری جلسه هم‌اندیشی مدیران رسانه‌های کاربرمحور خبر داد. جلسه‌ای که مدیران سرویس دهنده‌های پرشین بلاگ، بلاگفا، میهن بلاگ، بلاگ اسکای و چند رسانه کاربرمحور دیگر در آن حضور داشتند.

“وب خبر” در این گزارش می‌نویسد:

قرار است طی این جلسات نظرات، دغدغه ها و خواسته های فعالان فضای مجازی گردآوری شده و در جلسه دیگری که با دعوت از ۱۲۰۰ نفر از فعالان فضای مجازی در حوزه های مختلف و با حضور اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی فضای مجازی روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت برگزار خواهد شد، مطرح شود.

علیرضا شیرازی، مدیر بلاگفا درباره این جلسه می‌نویسد:

در همان ابتدا مشخص شد که مدیر جلسه جناب آقای مومن نسب است که ایشان در مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد کار میکنند و همچنین یکی از مسئولین دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق نیز هستند بطوریکه نامه های ارسالی برای مسدود سازی وبلاگها معمولا توسط ایشان ارسال می شود.

مدیر بلاگفا در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار «وبلاگ نیوز» در تشریح این موضوع می‌گوید: در مقدمه و در طول جلسه بارها اشاره شد که مسائل مطرح شده در این هم اندیشی در اختیار شورای عالی فضای مجازی قرار خواهد گرفت و آقای مومن نسب گفتند که قرار بوده که یکی از اعضا شورا هم اینجا باشند که نتوانستند حضور داشته باشند. تلقی اکثر مدیران سایت های حاضر در جلسه این بود که این جلسه با اطلاع شورای عالی فضای مجازی و در راستای شکل گیری آن و یا حداقل وزارت ارشاد هست.

محمدجواد شکوری، مدیر سرویس دهنده “میهن بلاگ” هم در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در این زمینه گفت: فقط با لفظ “جلسه هم اندیشی مدیران رسانه های کاربرمحور” به آنجا رفتیم و چون شخصی منتسب به وزارت ارشاد با ما تماس گرفته بودند کاملا برداشتمان این بود که این جلسه از جانب آن وزارتخانه تشکیل شده است.

انتقاد مدیران سرویس دهنده ها برای چیست؟

این‌طور که پیداست عدم اطلاع‌رسانی مدیران مجمع “فرا” به حاضران این جلسه درباره برگزار کننده این جلسه، محل انتقاد مدیران سرویس دهنده‌های وبلاگ است. مشکلی که با اعلام موجودیت مجمع “فرا” و برگزاری نخستین همایش آن در روز سه شنبه 27 اردیبهشت، جدی‌تر شده است.

شکوری در این زمینه می‌گوید: مشکل اصلی درخواست و دعوتی بود که آنجا شفاها از همه انجام شد و به هیچ وجه با دعوت نامه ارسال شده در روزهای بعد مطابقتی نداشت. در آن جلسه گفته شد برای کمک در درک بهتر فضای مجازی و ایجاد حس دقیق تر و واقعی تر برای اعضای شورای عالی احتیاج به یک گردهمایی داریم و دعوت شد که همه در آن شرکت کنند. در حالی‌که گفته نشد این دعوت از طرف مجمع جدید تاسیس و مدیریت آقای صرامی است.

با این همه، هنوز هیچ گزارشی از این جلسه در سایت رسمی مجمع “فرا” منتشر نشده است و این یعنی احتمالا مجمع “فرا” قصد بهره‌برداری رسانه‌ای از این جلسه را نداشته است.

البته شیرازی در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید:در آنجا عکس برداری شد و حتی اقدام به فیلمبرداری کردند که با اعتراض برخی از حاضران جلسه متوقف شد. اما در نظر بگیرید که در طول جلسه صحبتی از مجمع نبوده و اعتبار جلسه و صحبتهایی که مدیران سایتهای مختلف مطرح کردند به خاطر شورای عالی فضای مجازی بوده است.

مدیر بلاگفا ادامه داد: مشخصا شماره ای که پیامک های مربوط به این مجمع با آن ارسال می شود همان شماره ای هست که دعوت نامه اول جلسه هم اندیشی با آن ارسال شده است. البته در همان جلسه هم اندیشی سخن از یک همایش بزرگتر نیز بود که اواخر اردیبهشت برگزار می شود و حالا مشخص شده که آن همایش همین همایش مجمع فعالان مجازی است که اصولا ارتباط مستقیمی با شورای عالی فضای مجازی یا حتی وزارت ارشاد ندارد.

شیرازی درباره دلیل ناراحتی خود از این اقدام گفت: مسئله ناراحت کننده این است که یک مجمع خصوصی و تازه کار از هویت و اعتبار کارمندان وزارت ارشاد و کمیته فیلترینگ و هم چنین اطلاعات مدیران سایت ها که در سایت ساماندهی ثبت شده است استفاده کرده است و در واقع با ادعاهایی که داشته در مورد ارتباط با شورای عالی مجازی و اینکه این جلسات در راستای اهداف شورای عالی مجازی است به دنبال عضوگیری و کسب اعتبار بوده است.

مدیر بلاگفا ادامه داد: جالب آنکه تا پایان جلسه اول نیز هیچ صحبتی از این مجمع نشده بود و در واقع هم مدیران سایت های حاضر در جلسه با این تصور جلسه را ترک کردند که در یک جلسه مقدماتی و در راستای اهداف شورای عالی مجازی شرکت کرده اند در حالی که برگزار کننده اصلی جلسه اصولا چنین جایگاهی نداشته اند.

البته مدیر میهن بلاگ در این زمینه کمی صریح‌تر و البته ناراحت‌تر اظهارنظر می‌کند و می‌گوید: اشکال دقیق بنده به کل دوستان و افراد دست اندر کار این گونه امور، عدم صداقت و شفافیت است. هر جا پیشرفتی حاصل شده تنها و تنها به دلیل مدیریت راست گو و راست کردار بوده و هست از اول تاریخ تا امروز، از آمریکا تا آفریقا.

شکوری در ادامه می‌گوید: مگر ما چه هیزم تری به این دوستان محترم و همکارانشان فروخته ایم و مگر ما را کم فهم و خام تصور کرده اند که برای ما طرح می ریزند و دور هم جمع می کنند و برای هدف جدیدی نشانه می روند؟

این مدیر سرویس دهنده حضور خود در همایش سه شنبه 27اردیبهشت را منتفی اعلام می‌کند و می‌گوید آماده است با تشکل‌هایی که صادقانه در این زمینه فعالیت می‌کنند همکاری کند.

این در حالی است که مهدی صرامی، مدیرعامل این مجمع پیش از این در گفت‌وگو با «وبلاگ نیوز» پاسخ به انتقادها را به همایش روز سه شنبه 27اردیبهشت موکول کرده است و گفته است که به انتقادها در این همایش پاسخ‌های قانع کننده ای خواهد داد.

افراسیابی جایگزین یک مدیر دیگر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، محمدصادق افراسیابی در حکمی از سوی دکتر حسن علیزاده، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، با حفظ سمت به عنوان مسئول واحد رصد فضای مجازی منصوب شد.

گفته می شود پیش از این، مسئولیت این واحد به عهده “روح الله مومن نسب” بوده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول