طلبه‌ها برای مقابله با روابط نامحرم در فضای مجازی مورد حمله قرار می‌گیرند

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز»، در دومین پنل تخصصی «همایش وبلاگ‌نویسان تهرانی» که با عنوان «وبلاگ‌نویسی و توسعه فرهنگ دینی» برگزار شد، حجت‌الاسلام سیدعباس سیدنژاد، نویسنده وبلاگ آب و نان، به سخنرانی پرداخت.

سیدنژاد در خصوص لزوم حضور در رسانه‌های گرم نظیر اینترنت، گفت: بسیاری از اندیشمندان دین در سال‌های قبل که بحث رسانه گرم مطرح شد، به دلیل حضور روح مدرنیته، نیهلیسم و اومانیسم در اینترنت که با نگاه دینی ناسازگاری دارد نسبت به فعالیت در این فضا مشکوک بودند، هرچند هم‌اکنون امکان حضور در این فضا برای فعالین دینی و مذهبی فراهم است.

وی در ادامه به منشاء و مبداء سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود:البته در جاهایی نظیر فیس بوک نمی‌شود وارد شد، چرا که زمین بازی حریف است و به راحتی از اطلاعات ما سوء استفاده می‌کند.

دغدغه‌های دینی در فضای مجازی

نویسنده وبلاگ «آب و نان»، با طرح این سوال که «از نظر شرعی آیا کسی اجازه دارد عقیده خودش را زیر نظر کسی بنویسد»، ادامه داد: وبلاگ نویسی مظلوم است و کسی این مطلب را انکار نمی‌کند، اما سؤالاتی از این دست مواردی است که باید به صورت تخصصی درباره آن‌ها بحث و بررسی صورت بگیرد.

وی ارتباط با جنس مخالف را از دغدغه‌های کاربران در فضای اینترنت برشمرد و با رد این مطلب که این دغدغه‌ها نگاه سطح پایین محسوب می‌شوند، افزود: اگر به وجدان خود مراجعه کنید می‌بینید که این مشکل وجود دارد؛ افراد بسیاری در رسانه وارد شده، ارتباط برقرار کرده و زندگی‌شان بهم ریخته‌است.

تقید دینی، کلید رهایی از انحراف

این استاد حوزه داشتن تقید دینی را ابزار بازدارنده از انحرافات در فضای مجازی معرفی کرد و گفت: گزینه‌هایی که در این فضا وجود دارد و فضای حاکم بر آن، نیهلیسم است، اینکه خدا وجود ندارد و ما می‌توانیم هرکاری برای خوشی خودمان انجام بدهیم، اگر کسی قدری تقید دینی نداشته باشد خود را می بازد.

نویسنده وبلاگ «آب و نان» در ادامه با بیان این مطلب که فضای مجازی محل ظهور و بروز باطن انسان است، افزود: به عنوان مثال، در پاسخ به سؤال نامحرم در فضای مجازی، پاسخ کوتاه،بلند،خصوصی و… دارای پیام‌های مختلفی است که ما از آن غافلیم.

وی همچنین انتقاد کرد: امروزه ما طلبه‌ها در خصوص مقابله با موضوعاتی از این دست معمولا مورد حمله قرار می‌گیریم.

سیدنژاد با بیان ین مطلب که در فقه شیعه ملاک مطرح شده، و جزئیات و مصادیق بر عهده فرد است، افزود: ضرورتی ندارد که علماء اهل چت و اینترنت باشند، آن‌ها ملاک ارتباط با نامحرم را بیان می‌کنند، به عنوان مثال آیت‌الله مکارم شیرازی و رهبر معظم انقلاب معتقدند استفاده از ارتباط مجازی و چت برای آشنایی و ازدواج بلامانع است.

وی تاکید کرد: اینجا یک نگاه زیبایی وجود دارد که یعنی از این فضا برای ازدواج هم می‌شود بهره برد.

به هر حرف خوبی نباید گوش کرد

نویسنده وبلاگ «آب و نان»، در بخش پایانی سخنرانی خود بحث حیا را مطرح کرد و ارائه این بحث را برعهده حضار گذاشت.

وی در پاسخ به سؤال یکی از حضار در خصوص اعتماد به محتوای ارائه شده در فضای مجازی، گفت: بعضی از سایت‌ها مطالب جالبی می نویسند که در انتها نتیجه ناصواب از آن می‌گیرند، و مخاطب هم توجهی به این امر ندارد

وی در انتها تأکید کرد: البته باید توجه داشت که حرف خوب را باید شنید، اما نه از هر کسی.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول