دقتی که رهبری به «فضای مجازی» داشته‌اند مثال‌زدنی است

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از مهر، مهدی اخوان بهابادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در نخستین همایش محتوای ملی در فضای مجازی گفت: از زمان تشکیل این شورا، انرژی و دقتی که مقام معظم رهبری شخصاً به این موضوع تخصصی داشته‌اند، مثال زدنی است.

وی این توجه را «نعمتی برای فضای مجازی» دانست و در ادامه با اشاره به سه سطح فعالیت در حوزه فضای مجازی افزود: سطح اول سطح فنی و زیرساختی و موضوع دوم امنیت و تامین آن است، اما مهم‌تر از هر دوی اینها محتواست.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: حضرت آقا بارها و بارها تاکید فرموده‌اند که اصل محتوا است و نسبت به همه موارد دیگر اولی است و هدف از تحقق مسائل دیگر، رسیدن به محتوا است و اگر به محتوای صحیح نائل نشویم، در کار خود موفق نبوده‌ایم.

اخوان بهابادی اضافه کرد: ما برخلاف غربی‌ها که به دنبال توسعه هستند، به دنبال پیشرفت هستیم. توسعه بدون تحقق آرمان‌های انقلاب، مطلوب کشور نیست. این تفاوت اصلی ماست با نظام‌های غربی و قرار نیست حاکمیت روی این نوع توسعه انرژی بگذارد.

وی با بیان اینکه «جغرافیای مجازی در دنیا در حال ترسیم است» گفت: مرزهای کشورها در حوزه واقعی یا همان فضای فیزیکی قبلاً ترسیم شده و این مرزها مشخص است، ولی مرزبندی‌های جدید در حوزه فضای مجازی در حال شکل‌گیری است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: اگر در ترسیم مرزهای مجازی ضعیف وارد شویم، مرزهای ایران کوچک خواهد شد و همان انتقادی که به حکومت‌های چندصدساله و چندهزارساله وارد می‌شد، وارد خواهد بود. همین که الان می‌گوییم فلان شاه خیانت کرد و ایران که قبل از او کشوری پهناور بود، کوچک کرد و فلان بخش‌اش را واگذار کرد.

اخوان بهابادی تاکید کرد: باید حواسمان باشد که در آینده درباره ایران مجازی هم همین قضاوت‌ها اتفاق خواهد افتاد.

وی سپس گفت: میدان (فضای مجازی)، میدان خوبی است و اگر ما قوی وارد شویم، می‌توانیم جهان را در اختیار بگیریم؛ البته منظورم افکار عمومی جهان است؛ چیزی که الان تحت عنوان بیداری اسلامی شاهد آن هستیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان اینکه «قدرتی که افکار عمومی دارد، به هیچ وجه مسائل نظامی ندارد» در عین حال تاکید کرد: متاسفانه الان شاهد هستیم که کفه ترازو در فضای مجازی به نفع ما نیست.

اخوان بهابادی ادامه داد: ما هم محتواهای ملی داریم و هم محتواهای عمومی که البته هر دوی آنها نیاز است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور افزود: انتقادی که ما به شبکه‌های اجتماعی داریم، این است که برخلاف ادعای غربی‌ها که می‌گویند هیچگونه ممیزی بر این شبکه‌ها اِعمال نمی‌شود، معتقدیم این یک دروغ بزرگ است؛ این ممیزی دارد اتفاق می‌افتد، اما آنقدر هوشمندانه انجام می‌شود که در اذهان عمومی کمترین حسِ محدودسازی درباره آن وجود ندارد.

وی خطاب به حضار گفت: می‌توانید امتحان کنید؛ یک مطلب علیه اسرائیل بنویسید و آن را در این شبکه‌ها آپلود کنید. ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اضافه کرد: ما در داخل کشور تا حدودی در راه‌اندازی این سرویس‌ها نقص داشته‌ایم، ولی با راه‌اندازی کنسرسیوم‌هایی مثل کنسرسیوم محتوای ملی، اینها قابل رفع است.

اخوان بهابادی همچنین گفت: اکثریت مردم ایران در فضای مجازی علاقه دارند که مطالب و محتوای ایرانی ببینند. این حدس و گمان من نیست و من بر اساس اطلاعات رسمی این را می‌گویم؛ اگر ما این محتوا را برای مردم تامین کنیم، آنها به صورت اتوماتیک مراجعه خود را به خارج از کشور کم می‌کنند.

وی افزود: اما متاسفانه طوری حرکت شده که همین سایت‌های ایرانی را به سختی می‌توانیم متقاعد کنیم که محتوایشان را که ایرانی است، به داخل کشور بیاورند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در پایان از ایجاد مکانیزمی برای تسهیل در دسترسی به محتواهای ایرانی خبر داد و گفت: ما به صورت جدی به دنبال این هستیم که دسترسی به محتواهای ایرانی و اسلامی برای عموم مردم نسبت به محتواهای خارجی، راحت‌تر شود. این برنامه جدی ماست و به زودی آن را به مرحله اجرا خواهیم گذاشت و هزینه دسترسی به این محتواها را کاهش می‌دهیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول