استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی، به جای تهدیدانگاری

به گزارش«وبلاگ نیوز»، حمید ضیایی‌پرور، محقق شبکه‌های اجتماعی طی یادداشتی با عنوان «استفاده از ظرفیت‌های شبکه اجتماعی» در همشهری‌آنلاین، با اشاره به راه‌اندازی سامانه الکترونیک دریافت تصاویر زورگیری‌های خیابانی و جرائم‌ مشهود در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، نوشت: بهتر است به جای تهدیدانگاری شبکه‌های اجتماعی، به فکر استفاده سالم و مثبت از ظرفیت این شبکه‌ها باشیم.

ضیایی‌پرور نوشت: باتوجه به وظیفه ذاتی و اولیه این قوه که براساس مأموریت تعریف‌شده در قانون اساسی، پیشگیری از جرم مهم‌ترین وظیفه قوه قضاییه تعریف شده است به مسئولان این قوه به‌ویژه مدیر فناوری اطلاعات این قوه که یکی از آشنا‌ترین خبرگان حوزه فناوری اطلاعات در ایران است پیشنهاد می‌شود که با راه‌اندازی این شبکه اجتماعی، اقدام به دریافت گزارش‌های مستند مردمی از جرائم کنند و بعد از بررسی‌های کارشناسی و فنی اولیه، با دستور قضایی، آن را به مقامات انتظامی ذی‌ربط برای پیگیری‌های اجرایی جدی ابلاغ کنند. این قوه می‌تواند از خردجمعی حاکم در شبکه‌های اجتماعی برای مطالعه، تحلیل محتوا، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی به مردم و دریافت گزارش‌های مستند مردمی استفاده کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه الکترونیک دریافت تصاویر زورگیری‌های خیابانی و جرائم‌ مشهود، به نقل از رئیس مرکز آمار فناوری اطلاعات قوه قضاییه اضافه کرد: براساس اطلاعات منتشره، تک‌تک مردم و همه آنهایی که موفق به گرفتن فیلم یا عکس از صحنه‌های وقوع جرم شده‌اند، می‌توانند به سامانه ۱۲۹  وارد شده و در بخش «دریافت تصاویر زورگیری‌های خیابانی»، فایل مورد نظر را ارسال کنند.

ضیایی‌پرور در ادامه نوشت: بسته به اینکه موضوع ارسال شده تا چه حد حساس و ضرورت پیگیری آن تا چه حد ضرب‌الاجلی باشد، کارشناسان مرکز ۱۲۹ظرف ۲۴تا ۷۲ساعت موضوع را پیگیری می‌کنند، البته به این شرط که فرستنده اطلاعات همراه با فایل ارسالی، بنویسد که این اتفاق در چه تاریخی و در چه مکانی رخ داده است.

این پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی تأکید کرد: باید دانست که شبکه‌های اجتماعی چیزی جز مردم نیستند و قدرت این شبکه‌ها از قدرت مردم ناشی می‌شود کما اینکه در چندین مورد زورگیری که فیلم آنها توسط موبایل‌های مردم یا دوربین‌های مداربسته ساختمان‌ها ضبط شده بود و به پلیس و دستگاه قضایی ارائه شد، برخورد جدی با مجرمان صورت گرفت.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه این اقدام قوه قضاییه کاملا جنبه پیشگیرانه داشته و خود به عاملی بازدارنده برای مجرمان و متخلفان تبدیل خواهد شد. در واقع موبایل و اینترنت و فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی به ابزاری برای تأمین امنیت عمومی تبدیل خواهد شد. واقعیت این است که این فناوری‌ها و شبکه‌ها قابلیت‌های بی‌نظیری برای ارتباط تعاملی بین مردم و دولت و سازمان‌های دولتی دارا هستند.

ضیای‌پرور در خصوص اهمیت شبکه‌های اجتماعی در مواقع بحرانی نوشت: مکانیسم خردجمعی که در این شبکه‌ها حاکم است به‌سرعت می‌تواند به دماسنجی برای سنجش افکارعمومی تبدیل شود. در مواقع بحرانی نیز از قابلیت این شبکه‌ها برای اطلاع‌رسانی بی‌واسطه و کندویی استفاده شده است مثلا در بحران‌هایی مانند زلزله یا سیل در کشورهای اندونزی و پاکستان از این شبکه‌ها برای اطلاع‌رسانی رخدادها و نقاط آسیب‌دیده استفاده شد.

دبیر علمی کانون وبلاگ نویسی جشنواره «شکوفا»، که در سطح محلات شهر تهران درحال برگزاری است، در پایان یادداشت خود خاطرنشان کرد: از سال گذشته در تهران نیز برخی سازمان‌ها مانند شهرداری تهران به بومی‌سازی‌ برخی شبکه‌های اجتماعی در کشور پرداخته‌اند به‌طوری که هم‌اکنون هفت شبکه اجتماعی مجازی تحت آدرس سایت شهرداری تهران راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/.

  • روح اله

    سلام آقای دکتر مقاله شما را مطالعه نمودم بسیار جالب بود با توجه به اینکه حقیر دانشجوی کارشناسی ارشد هستم و شما متخصص در شبکه های اجتماعی ممنون می شوم منبع و یا مطلبی در خصوص موضوع سمینارم با عنوان معیارهای ارزیابی شبکه های اجتماعی در بستر ایمیل معرفی نمایید.توضیح اینکه ایمیل بستری برای ایجاد یک شبکه اجتماعی بوده که بابررسی معیارهای آن می توانیم در موقع ضروری آنها را در اختیار بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول