از «وحشت فیس‌بوکی» در کاخ سفید تا «فیس‌بوک بازی» در کاخ سعدآباد

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از رجانیوز، میشله اوباما، همسر رئیس‌جمهور ایالات متحده استفاده از فیس بوک را برای دختران خود ممنوع کرده است. روزنامه روسی اوترا در این زمینه می‌نویسد: میشله اوباما، بانوی اول ایالات متحده آمریکا به دختران خود اجازه نمی دهد از شبکه محبوب اجتماعی فیس بوک استفاده کنند. همسر اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان- بی- سی گفته است: من خیلی طرفدار استفاده کودکان از اینترنت نیستم. شما هم می دانید این چیزی نیست که آنها به آن احتیاج داشته باشند. اکنون نیازی به این کار نیست.

وی همچنین گفت که خانواده اش از این نظر شانس آورده اند که از طرف نیروهای امنیتی محدودیت های عینی در این زمینه دارند. همسر اوباما می گوید: علاوه بر آن، مالیا 12 ساله و ساشا 9 ساله به خاطر محدودیت های سنی نیز که در این سایت در نظر گرفته شده است، نمی توانند از فیس بوک استفاده کنند. ثبت نام در فیس بوک از 13 سالگی به بعد ممکن است.

این شدت حساسیت بر روی نحوه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در حالی از سوی مقامات ارشد کاخ سفید اعمال می‌شود که ورود ناشیانه و به دور از بررسی‎های کارشناسی اعضای دولت جدید در شبکه‎های اجتماعی، هر روز حاشیه‎های جدیدی را برای این سیاستمداران بوجود آورده است به نحوی که این حضور غیرفنی موجبات تمسخر فعالان این شبکه‎ها را نیز به دنبال داشته و این انتظار جدی را برای ساماندهی و پایان دادن به این روند غیرقابل قبول رسانه‎ای از سوی دولت به وجود آورده است.

در آخرین مورد در این زمینه، پنج روز پس از آنکه روشن شد صفحه فیس بوکی که به عنوان صفحه شخصی سخنگوی وزارت امور خارجه تبلیغ شده است، توسط یکی از عناصر ضد انقلاب خارج نشین ایجاد و اداره می‎شود، نوبت به مقام عالی این وزارت خانه نیز رسید تا به گفته وزیر امور خارجه، صفحه وی نیز توسط شخصی ناشناس مورد سو استفاده قرار گیرد.

از سوی دیگر، به نظر نمی‎رسد دیپلماسی عمومی دولت تدبیر و امید با تنزل سطح دیپلماسی عمومی از یک تاثیر گذاری جهانی و مردمی به حضور در شبکه‎های اجتماعی که فعالیت در آنها منع قانونی دارد، و توئیتر بازی با دختر نانسی پلوسی و تغییر ادبیات برای ارسال پالس مثبت به چند میلیون مردم اسرائیل، به بهای ارسال پالس‎های ناخوشایند به نزدیک به دومیلیارد مسلمان و مستضعف جهان، چندان امیدوار کننده باشد، رویکردی که اگر به این منوال به پیش برود، عوارض غیرقابل جبرانی برای کشور خواهد داشت و اعتراضات جدی‎تری بوجود خواهد آورد.

به نظر می‌رسد رفتار خانواده رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان کشوری که خود مبدع و میزبان فیس‌بوک است، باید به یک کلاس آموزشی برای برخی وزرای کابینه آقای روحانی تبدیل شود تا آنان نیز متوجه خطرات و حاشیه‌هایی که فعالیت در این شبکه‌ها دارند، شوند.

خانواده اوباما از محصول خودش هم می‌ترسد؛ وزرای ایرانی نه!

اوباما ابتدای سال جاری در یک سخنرانی در کاخ سفید، در پاسخ به انتقادهایی که از عملکرد اقتصادی‌ دولتش توسط جمهوری‌خواهان مطرح شد، گفت: “گوگل و فیس‌بوک بدون کمک دولت هرگز نمی‌توانستند وجود خارجی داشته باشند. من بر اساس اطلاعات و آمار دقیق می‌گویم که اگر فعالیت‌های دولت من نبود، شاهد بسیاری از تحولات جهانی نبودیم. خدمات ما به گوگل و فیس‌بوک سبب شد تا بتوانیم در بسیاری از زمینه‌ها تاثیرگذاری داشته باشیم.”

اما ماجرای جاسوسی برخی شبکه‌های اجتماعی برای دولت امریکا محدود به سخنان انتخاباتی اوباما نیست. سال گذشته، جولین آسانژ مؤسس ویکی‌لیکس در مصاحبه با شبکه خبری راشا تودی گفت که به اعتقاد وی، فیس‌بوک عظیم‌ترین پایگاه داده است که حاوی اسامی و سوابق مردم مختلف جهان بوده و در آن کاربران به صورت داوطلبانه اطلاعات خود را ارائه می‌دهند اما غافل از اینکه این شبکه اجتماعی برای استفاده سازمان‌های جاسوسی آمریکا ایجاد شده است.

وی اضافه کرده بود: همه باید بدانند که وقتی آن‌ها اسامی خود، آدرس، محل سکونت، شغل، و دوستان و اقوام خود را به فیس‌بوک اضافه می‌کنند، در واقع به صورت رایگان برای سازمان‌های جاسوسی آمریکا کار کرده و برای آن‌ها دست به ساخت پایگاه داده‌های حاوی اطلاعات شخصی خود می‌زنند. عقیده ندارم که این شبکه اجتماعی توسط سازمان‌های جاسوسی آمریکا اداره می‌شود، اما واضح است که این سازمان‌ها می‌توانند به آسانی بر آن‌ها تأثیرهای قانونی و فشارهای سیاسی داشته باشند و از این اطلاعات استفاده کنند.

چندی پیش هم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در «نیوزیم» (Newseum) یا‌‌ همان موزه خبر و روزنامه‌نگاری واشنگتن، درباره آزادی اینترنت سخن گفت و تاکید کرد که وزارت خارجه آمریکا برای آزادسازی وب‌سایت‌هایی که علیه کشورهای دشمن سلطه آمریکا، فعالیت می‌کنند، تلاش می‌کند.

او همچنین با یادآوری فعالیت‌های اینترنتی در ایران، تاکید کرد که جنبش سبز با کمک توئیتر موثر‌تر از تحریم‌ها برای براندازی است. کلینتون سال گذشته در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی نیز با تأکید بر اینکه «در آشوب‌های سال 88 ایران هر کاری از دست‌مان بر می‌آمد، برای مخالفان کردیم»، به‌ عنوان نمونه اظهار داشت: «توئیتر در همان روزها قصد به‌روز رسانی داشت که در اثر این عملیات، 24 ساعت فعالیت‌های آن مختل می‌شد اما وزارت‌خارجه از توئیتر خواست که این عملیات را به تعویق بیاندازد.»

حالا باید منتظر ماند و دید آیا فیس‌بوک بازی وزرای دولت تدبیر و امید کماکان ادامه خواهد داشت یا آنان نیز بالاخره متوجه مخاطرات این مساله می‌شوند و سریعا اقدام به جبران رویکرد نامناسب خود در این زمینه می‌کنند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول