رسانه ظریف در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از خبرآنلاین، جواد افتاده در وبلاگ خبرآنلاین نوشت:

در این مقاله می‌خواهیم، فعالیت ظریف در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که چرا وی در این شبکه‌ها فعالیت می‌کند و چگونه چنین جایگاهی کسب کرده است؟

  1. وزیر اجتماعی: ظریف دیپلمات است اما با مردم دیپلماتیک سخن نمی‌گوید. به قول خودش 8 سال است که «خانه‌نشین» بوده اما حال با داشتن 337 هزار لایک در فیس‌بوک و 36 هزار دنبال‌کننده در توییتر، «اجتماعی‌ترین» وزیر ایران است.
  2. گزارش به مردم: ظریف به معنای واقعی کلمه، مردم را «ولی نعمت» خود می‌داند. به آنها جواب پس می‌دهد یا به قول خودش «گزارش می‌دهد» و وظیفه خود می‌داند. با زبان مردم حرف می‌زند. قدر دان نقد آنهاست و با حمایت آنها انگیزه می‌گیرد. به آنها گزارش عملکرد می‌دهد و از مردم برای پیشرفت ایران عزیز یاری و دعا می‌طلبد.
  3. تغییر سبک زندگی: ظریف در حال «تغییر» یک الگو است و آن الگوی «سبک زندگی» مسوولان است. به جای تغییر رفتار در حال تغییر رویکردهاست و به آنها گوشزد می‌کند که چقدر می‌توان با مردم نزدیک و راحت بود.
  4. هم‌زمانی و فرامکانی: ظریف در نیویورک است اما گویی در میان ماست. زیرا چنان حرف می‌زند که فاصله‌ای نمی‌بینیم. در کمترین زمان ممکن گزارش می‌دهد، ظریف به دنبال حذف فاصله‌ها و نزدیک‌کردن دل‌هاست.
  5. چندوجهی: ظریف در فیس‌بوک فقط متن نمی‌گذارد. عکس از عظمت دماوند می‌گذارد بیتی از حافظ یا مولانا روی آن می‌نویسد. احساس را با عکس ادغام می‌کند، گویی که در جان آدمی جریان دارد.
  6. شبکه محور: ظریف در فیس‌بوک با کاربران فارسی حرف می‌زند و همانطور که خودش گفته بود در حساب کاربری رسمی توییتر خود انگلیسی توییت می‌کند. به عبارتی براساس مختصات هر شبکه فعالیت می‌کند و درک درستی از ساختار هر شبکه دارد.
  7. اعتماد شبکه‌ای: شبکه‌های اجتماعی امروز مهد مردم بخصوص جوانان هستند. فیس‌بوک بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر کاربر دارد. ظریف فهمیده است که رسانه امروز اجتماع و شبکه است نه رسانه‌های جمعی و رسمی! با درک اینکه اینکه در شبکه‌های اجتماعی امروز «محتوا» پادشاهی می‌کند. وی با ایجاد محتوای «محلی» و بومی، اعتماد بسیاری را در بین ایرانیان داخل و خارج کشور در سطح «جهانی» کسب کرده است.
  8. افزایش آستانه مسوولان: ظریف با قراردادن کاریکاتور طنزش در صفحه شخصی خود نشان می‌دهد که آستانه مسوولان کشور بالا رفته است یا اینکه باید بالا برود. با همه چیز نباید جدی «برخورد» کرد. راحت می‌توان، فقط «لبخند» زد.
  9. انتقادات و شنیدین صدای مردم: فعالیت رسمی ظریف در شبکه‌های اجتماعی باعث انتقادات بسیاری از سوی برخی از افراد و مسوولان در داخل کشور شد، وی بدون جبهه‌گیری نسبت به این انتقادات به فعالیت اجتماعی خود ادامه داد و روز به روز نسبت به «مسوولیت اجتماعی» جدید خود حساس‌تر و پاسخ‌گوتر شد.
  10. جزئی از مردم نه بیش از آن‌ها: ظریف در شبکه‌هایی فعالیت می‌کند که کاربران ایرانی بسیاری حضور دارند. شبکه‌هایی که در ایران فیلتر هستند اما کاربر ایرانی در آنها حضور دارد. وی با این نگاه خود را جزئی از مردم می‌داند و برای «هم‌نشینی» با آنها در این شبکه‌ها فعالیت می‌کند.
  11. برند ظریف: «ظریف» امروز یک برند در فضای آنلاین و آفلاین است. برندی که سرلوحه دولت تدبیر و امید در فعالیت در رسانه‌های اجتماعی شده و نشان دهنده این است که وی درک و نگاه درستی نسبت به اصول و ظرفیت این رسانه‌ها دارد.

ظریف، امروز یک رسانه است. رسانه‌ای که چشم سایر رسانه‌ها به اوست تا با کوچکترین فعالیتی او را شکار کنند. اما ظریف به دنبال آن هم نیست. ظریف «با» مردم و «برای» مردم است.

انتهای پیام/.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.