«خرید» و «رویدادهای ورزشی» ورد زبان کاربران فیس‌بوک

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از نارنجی، طبق تعریف ویکیپدیا، شبکه اجتماعی، پلتفرمی است برای افراد که با افکار و آرای گوناگون، با یکدیگر به اشتراک ایده ها، تصاویر، پست ها، رویداد ها و علایق می پردازند.

حال نتایج یک تحقیق نشان داده که انسان ها بیش از آن چه که تصور می شود کلیشه ای هستند. به عبارت دیگر اغلب انسان ها دیدگاه های ثابت و محدودی دارند، یا حداقل در فضایی نظیر فیسبوک اینطور به نظر می رسند.

در بزرگترین مطالعه زبانشناسی که توسط پژوهشگران دانشگاه های کمبریج و پنسیلوانیا در مورد الگو های زبانشناختی شبکه های اجتماعی صورت گرفت، بیش از ۷۰۰ میلیون کلمه، عبارت و موضوع از میان پست های ۷۵۰۰۰ کاربر فیسبوک استخراج شد. سپس پژوهشگران کلمات، عبارات و موضوعاتی را پیدا کردند که بیشتر به طور اختصاصی توسط مردان یا زنان استفاده می شد. نتایج تحقیقات شگفت آور بود: زنان اغلب در مورد خرید و موهای شان صحبت می کردند، مردان هم در مورد رویدادهای ورزشی و بازی های ویدئویی.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که زنان بیشتر از کلمات احساسی شدید استفاده کرده و شکلک قلب را بسیار به کار می برند، مردان هم به شدت از ضمایر ملکی استفاده می کنند و در صحبت های شان اشاره به اشیایی نظیر اکس باکس یا خودرو، و همچنین کلمات رکیک به وفور یافت می شود.

گرچه این مطالعه در مورد پست های انگلیسی زبان صورت گرفته، ولی به نظر می رسد ادبیات جاری در فضاهای مجازی تا حدود زیادی مستقل از زبان یا فرهنگ خاصی باشد. این کلیشه ها ممکن است از فرهنگی به فرهنگ دیگر اندکی متفاوت باشند، اما ماهیت کلیشه بودن خود، یعنی ثابت و محدود بودن، را حفظ می کنند.

شاید نتایج این تحقیق برای بسیاری از افراد که شبکه های اجتماعی را نماد روشنفکری و محلی برای تلاقی افکار می دانستند، تا حد زیادی نا امید کننده باشد و کسانی را ;i اعتقادشان بر این بود که شبکه های اجتماعی، نظیر فیسبوک، محیط های حقیقی نبوده و افراد در آنها به ایفای نقش های مورد علاقه شان پرداخته و حفظ ظاهر می کنند، به عقیده شان استوارتر کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول