آيا منويات مقام معظم رهبری در شورای عالی فضای مجازی محقق شده است؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) گزارش داد: ايجاد شورای عالی فضای مجازی نشان‌‌دهنده‌ اهميت موضوع فضای مجازی و فناوری نوين نزد رهبر معظم انقلاب است كه با تركيبی از مسئولان و اشخاص حقيقی بدين منظور ايجاد شده است. مركز ملی فضای مجازی در اسفند سال ۱۳۹۰ و با حكم مقام معظم رهبری به‌ عنوان نهادی بالادستی با اختيار تصميم‌گيری و اجرا با نام «شورای عالی فضای مجازی» تشكيل شد.

حضرت آيت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن دستور برای تشكيل شورای عالی فضای مجازی به رياست رئيس جمهور، اعضای حقوقی و حقيقی اين شورا را تعيين كردند. ايشان آثار چشمگير شبكه جهانی اينترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، لزوم برنامه‌ريزی و هماهنگی به منظور صيانت از آسيب‌های ناشی از آن و بهره‌گيری حداكثری از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفيد به مردم را از دلايل اصلی ضرورت تشكيل شورای عالی فضای مجازی برشمردند و تأكيد كردند اين شورا وظيفه دارد مركزی بنام مركز ملّی فضای مجازی كشور ايجاد كند.

گسترش فزاينده‌ فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به‌ويژه شبكه‌ جهانی اينترنت و آثار چشمگير آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، و لزوم سرمايه‌گذاری وسيع و هدفمند در جهت بهره‌گيری حداكثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پيشرفت همه جانبه كشور و ارائه خدمات گسترده و مفيد به اقشار گوناگون مردم و همچنين ضرورت برنامه‌ريزی و هماهنگی مستمر به منظور صيانت از آسيب‌های ناشی از آن اقتضا می‌كند كه نقطه‌‌ كانونی متمركزی برای سياستگذاری، تصميم‌گيری و هماهنگی در فضای مجازی كشور به‌ وجود آيد. به اين مناسبت شورای عالی فضای مجازی كشور با اختيارات كافی به رياست رئيس جمهور تشكيل می‌شود و لازم است به كليه‌ مصوبات آن ترتيب اثر قانونی داده شود.

اين شورا وظيفه دارد مركزی به نام مركز ملّی فضای مجازی كشور ايجاد كند تا اشراف كامل و به روز، نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصميم‌گيری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه كشور با اين موضوع از حيث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوايی در چارچوب مصوبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقيق تصميمات در همه سطوح تحقق يابد.

اين‌ها بخشی از حكم ارسال شده توسط رهبر معظم انقلاب است كه در رابطه با اهداف تشكيل شورای عالی فضای مجازی منتشر شد. مطالبی كه يك به يك دارای اهميت است و عمل كردن به آنها در جهت پيشرفت و اعتلای ارزش‌های كشور نقش خواهد داشت.

ولی آيا تاكنون اين منويات محقق شده است؟ تأكيدی كه رهبر معظم انقلاب بر اشراف كامل و به‌روز، نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصميم‌گيری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه كشور در اين موضوع از حيث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوايی در چارچوب مصوبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقيق تصميمات در همه سطوح داشته‌اند آيا تاكنون از طريق اين شورا محقق شده است؟

مسئولان اين شورا تا چه ميزان در راستای منويات مقام معظم رهبری حركت كرده‌اند؟

از زمان حكم مقام معظم رهبری و آغاز به كار شورای عالی فضای مجازی كشور نزديك به دو سال می‌گذرد و پرداختن به منويات رهبر معظم انقلاب در رابطه با فضای مجازی و تأكيد ايشان بر نظارت در اين فضا، كه بايد با نگاه ويژه‌ به آن وارد شد و در كنار آن پاسخ به اين سؤال كه بعد از تشكيل شورای عالی فضای مجازی مسئولان اين شورا تا چه ميزان در راستای منويات مقام معظم رهبری حركت كرده‌اند امری است كه بايد به آن پرداخت.

دبير سابق شورای عالی فضای مجازی كشور در توضيح بيشتر درباره عملكرد اين شورا در يك سال اول فعاليتش گفته است: طی يك سال گذشته اصل عملكرد شورای عالی فضای مجازی تمركز روی ايجاد ساختارها و تشكل‌ها بوده و در كنار اين موارد بر رصد فضای مجازی كشور نيز تمركز لازم صورت گرفته تا ارزيابی شود كه در اين بخش در چه وضعيتی قرار داريم.

وی در عين حال عنوان كرد: براساس شناخت كامل و همه جانبه‌ای كه از اين بررسی‌ها به دست آمد و تحقيقات مفصلی كه صورت گرفت در نهايت هفت طرح به تصويب شورای عالی فضای مجازی رسيد تا در دستور كار قرار گيرند.

اخوان‌بهابادی به ارتقای امنيت و توان دفاع سايبری كشور، ارتقای زيرساخت‌های فضای مجازی كشور، ارتقای خدمات فضای مجازی كشور (به عنوان مثال مواردی مانند موتور جست‌وجوی بومی، ايميل بومی، انواع شبكه‌های اجتماعی و …)، ارتقای توليد محتوای فضای مجازی (از جمله توليد بازی‌های رايانه‌ای برخط و صوت و تصوير) به عنوان چهار مورد از طرح‌های تصويب شده اشاره كرد.

وی از طرح تنظيم مقررات و ضوابط فضای مجازی، پژوهش، مطالعات راهبردی و فرهنگ‌سازی در فضای مجازی و همچنين توسعه فعاليت‌های برونمرزی در حوزه فضای مجازی به عنوان ديگر طرح‌های تصويب شده اين شورا نام برد.

وی همچنين، داشت با اعلام برنامه‌های مركز ملی فضای مجازی در سال جاری گفته بود: در شورای عالی فضای مجازی سه كميسيون وجود دارد. يكی از اين كميسيون‌ها به صورت اختصاصی به حوزه محتوای مورد استفاده در فضای مجازی می‌پردازد كه با عنوان «كميسيون عالی ارتقای توليد محتوا» در كشور از آن نام برده می‌شود. وظيفه اين كميسيون بالا بردن كيفيت، كاربر و… در حوزه توليد محتوای فضای مجازی در كشور است.

سرعت عمل و نگاه قرارگاهی و عملياتی در شورای عالی فضای مجازی بسيار مهم است

رئيس سابق مركز ملی فضای مجازی ادامه داد: يكی از فعاليت‌هايی كه مركز ملی فضای مجازی در سال جاری در حال رسيدگی و انجام اقدامات اوليه آن در حوزه قرآن و آموزش مفاهيم آن در فضای مجازی است، استفاده از تمامی اپراتورها و سرويس‌دهندگان فضای مجازی موجود در كشور برای ترويج قرآن و فعاليت‌های قرآن برای عموم و علاقه‌مندان اين حوزه است.

اما اين سوال مطرح است كه كدام يك از طرح‌های ارائه شده توسط دبير اسبق شورای عالی مجازی كشور به بار نشست؟ حتی در طرح ارتقای توليد محتوای فضای مجازی كه مواردی از جمله توليد بازی‌های رايانه‌ای برخط و صوت و تصوير بود و در دستور كار اين شورا قرار گرفته بود به طور مشهود مشخص است كه محقق نشد. اين امر از آنجا معلوم می‌شود كه در نمايشگاه بازی‌های رايانه‌ای و ديجيتال امسال كه در مصلای تهران برگزار شده بود شورای عالی فضای مجازی مقرر كرده بود كه بخشی از هزينه‌های ميليونی اين نمايشگاه را كه به همت بنياد ملی بازی‌های رايانه‌ای برگزار می‌شود تقبل كند؛اما اين امر نيز پس از سخنرانی بهروز مينايی، مديرعامل اين بنياد در مراسم اختتاميه مشخص شد كه اين قول نيز محقق نشده است.

اين در حالی است كه سرعت عمل و نگاه قرارگاهی و عملياتی به عرصه فرهنگ در شورای عالی بسيار مهم است. از دست دادن زمان، مانع از اين است كه تصميم‌گيری‌ها قاطعانه باشد و در زمان مناسب خود اخذ شود اين در حالی است كه شورای عالی فضای مجازی نيز كه قرار است همچون قرارگاهی عملياتی باشد، در معرض اين آسيب قرار دارد.

محمود واعظی، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسمی كه با حضور مديران و كارشناسان مركز ملی فضای مجازی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، برگزار شد، چنين اظهار كرد: اهميت ديدگاه مقام معظم رهبری در ارتباط با فضای سايبری و حكم معظم له برای تدبير در فضای مجازی به منظور استفاده بهينه در رشد و تعالی كشور و بهبود وضعيت موجود مهيا شده و اميد است با مشاركت همه نخبگان، اين ديدگاه رفيع و ارزشمند را در عرصه زيرساخت‌های فضای مجازی به بهترين وجه ممكن عينيت بخشيم.

تمامی دستگاه‌های كشور موظف به همكاری همه‌جانبه با مركز ملی فضای مجازی هستند

جدی‌ترين سوال از مسئولان شورای عالی فضای مجازی اين است كه به عنوان عالی‌ترين مرجع تصميم‌گير در حوزه فضای مجازی تا چه اندازه به اهداف و وظايفی كه از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده، رسيده‌اند؟ اهدافی مثل جذاب‌ و غنی‌سازی محتوا و خدمات بومی، آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی برای بالا بردن سواد اينترنتی، مقدم داشتن محتوا نسبت به زيرساخت و قالب‌ها، مشاركت حداكثری نيروها و تشكل‌های مردمی، در نظر گرفتن شرايط جنگ فرهنگی و حاكم كردن روحيه جهادی بين دستگاه‌ها، استفاده حداكثری از فضای مجازی به منظور ارتباط و همكاری با ملت‌ها و ترويج گفتمان انقلاب اسلامی و… از موارد مورد تاكيد در حكم مقام معظم رهبری بوده است.

وظايفی همچون تقسيم كار ملی و هماهنگی و هم‌افزايی در فضای مجازی كشور، مديريت تشخيص حملات سايبری به كشور، انجام مستمر مطالعات راهبردی و آينده‌پژوهی، تدوين نقشه جامع علمی فاوا، بررسی و تصويب شبكه ملی اطلاعات، IPTV و IPMedia، سيستم عامل و ضد بدافزار بومی، نظام‌های حقوقی و قضايی و امنيتی و انتظامی، تشويق و ترغيب بخش خصوصی برای ورود به فضای مجازی، نظام‌مند‌سازی پالايش محتوای فضای مجازی و… نيز از جمله مسئوليت‌هايی است كه بر عهده شورای‌ عالی فضای مجازی گذاشته شده است.

رهبر فرزانه انقلاب در حكم تشكيل شورای علی فضای مجازی يادآور شده‌اند كه انتظار دارم، ضمن تسريع در تشكيل مركز ملّی فضای مجازی، رئيس و اعضای محترم شورا تلاش بايسته را در جهت دستيابی اين مركز به اهداف تعيين شده به كار برند. تمامی دستگاه‌های كشور موظف به همكاری همه‌جانبه با اين مركز هستند.

البته فعاليت‌های اين شورا، پيش از اين هم در ديدار دانشجويان با رهبر معظم انقلاب در تابستان ۱۳۹۱ مورد اعتراض قرار گرفته بود. اما رهبر انقلاب در آن زمان از دانشجويان خواسته بودند تا فرصت بيشتری به اين شورا بدهند. به نظر می‌رسد كه با گذشت بيش از يك سال از آن روز، ديگر وقت آن رسيده كه عالی‌ترين دستگاه حاكميتی حوزه فضای مجازی نيز گزارش عملكرد 20 ماهه خود را منتشر كند تا هم افكار عمومی به روند حركت اين شورا اميدوار شود و هم شاهد توقعات بيجايی از قبيل آنچه بيان شد، در سخنان مديران طراز اول كشور نباشيم .

فراموش نكنيم كه وظيفه اصلی اين شورا، راهبری دستگاه‌های متعدد فعال در حوزه فضای مجازی و از بين بردن بخشی‌نگری حاكم بر اين نهادها بوده است. نتيجه آن‌كه بايد به‌جای اظهارنظرات متعدد در خصوص مسايل جزيی و فرعی فضای مجازی، به راهكاريی برای رسيدن به منويات مقام معظم رهبری در جهت حل مسايل ريشه‌ای و ساختاری اين حوزه رسيدگی كرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول