فیلترینگ نرم‌افزارهای پیام رسان، از آغار تا اخطار!

 به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از تابناک نشانه های شروع موج جدید فیلترینگ در اظهارات برخی از افراد همانند مسئول بسیج جامعه زنان که گفته بود «پشت پرده شبکه اجتماعی جدید وی چت صهیونیست است که از این شبکه های مخرب حمایت می کند. شبکه های اجتماعی جدید مانند وی چت و همچنین فیس بوک حیازدایی و ترویج اباگری را به دنیال دارد در واقع این شبکه های برای خانواده ها و جوانان مخرب هستند.» مشخص بود.

همچنین لاله افتخاری از نمایندگان مجلس در گفتگویی درباره فیلتر نرم افزار تلفن های همراه بیان کرده بود که «ابزار هایی که به نظام ضربه می زند باید فیلتر شود و ابزار هایی از این قبیل به غیر از مسائل جاسوسی ، مسائل اخلاقی نیز ایجاد می کند و در کمیسیون مدتی است بحث فیلترینگ انها مطرح است فقط منتظر هستیم به یک نظر جمعی برسیم و برای قطعی کردن فیلترینگ این برنامه های تلفن همراه اقدام کنیم و در آینده نزدیک حتما اقدامات لازم در این خصوص انجام خواهد شد»

موج جدید فیلترهای اندرویدی در حالی آغاز شدکه دولت حسن روحانی به طور جدی برای رفع فیلتر فیس بوک تلاش کرده و برای فضا سازی بیشتر در این زمینه وزاریی همچون محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به طور رسمی در این شبکه اجتماعی فعالیت می کند. و یا علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرده است که «به نظر من فیسبوک از مصادیق مجرمانه به شمار نمی‌رود و کسانی که عضو آن هستند، ارتباطات سالم و درستی دارند.»

در هر حال نکته اینجا بود که با وجود این سخنان، در هر حال مسئول فیلتر و رفع فیلتر تمام سایت ها و یا شبکه های جدید اجتماعی و یا اندرویدی «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» است و با توجه به این که نیمی از این کارگروه ۱۲ نفره وزرای دولت یا نمایندگان آنها هستند و نیمی دیگر از قوا و نهادهای دیگر، می توان فیلتر وی چت را اولین فیلتر رسمی گسترده در دولت یازدهم دانست که با مسئولیت دولت جدید انجام شده است.

بعد از آن بود زمزمه های فیلترینگ واتس آپ با کمک حسن روحانی به واقعیت تبدیل نشد و حالا نوبت فیلترینگ تانگو و وایبر رسیده است و زمزمه های آن در جامعه مطرح شده است.

اواخر شهریور ماه بود که زمزمه های فیلتریگ تانگو و وایبر با نامه محسنی اژه ای به وزیر ارتباطات جدی تر شد.

ماجرا از این قرار بود که معاون اول قوه قضاییه با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات ضمن این‌که خواستار فرآهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های اجتماعی نظیر وآتس آپ، وایبر و تانگو ظرف یک ماه آینده شد، اعلام کرد که در غیر این صورت قوه قضائیه نسبت به این امر اقدام خواهد کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اما در پاسخ به نامه معاون اول قوه قضائیه به این وزارتخانه جهت حذف مصادیق مجرمانه از سامانه ارتباطی اینترنتی عنوان کرد:  ما در این رابطه قطعا کار کرده‌ایم و هم‌اکنون نیز کار می‌کنیم.

محمود واعظی افزود: درباره محتوای مجرمانه به طور جدی اعتقاد داریم که حذف شود و این حرف درستی است .

با این حال اوایل مهر ماه بود که عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اظهار کرد: برای اعمال فیلترینگ بر سایت ها و شبکه های اجتماعی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه باید آن را به تصویب برساند و در آخرین جلسه کارگروه هیچ صحبتی از فیلترینگ وایبر مطرح نبود.

رمضانعلی سبحانی فر با بیان اینکه فیلترینگ واتس آپ به تصویب اعضای کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رسیده است، گفت: فیلترینگ این نرم افزار از گذشته مطرح بوده و به تصویب اعضای کارگروه رسیده است اما دو شبکه تانگو و وایبر هیچگاه مطرح نشده بودند.

به تازگی نیز، معاون وزیر ورزش و جوانان در تازه‌ترین اظهارات خود با اشاره به احتمال فیلترینگ برخی از شبکه‌های اجتماعی، گفته: دولت ازجمله رئیس‌جمهور بارها اعلام کرده‌اند که شبکه‌های اجتماعی واقعیتی هستند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. ما نتایج مقابله با ماهواره و ویدیو را دیده‌ایم. لازم است برای استفاده بهینه افراد از شبکه‌های اجتماعی فرهنگ‌سازی کنیم.

محمود گلزاری بیان کرد: شبکه‌های اجتماعی مانند پارک‌ها هستند، همانگونه که در این مکان‌ها امکان آرامش و تفریح وجود دارد، امکان دارد موادمخدر نیز پخش شود.آیا می‌توان به علت وجود آسیب‌هایی در این مکان استفاده از آنها را ممنوع کرد؟

حالا باید منتظر روزهای آینده بود و دید بالاخره تکلیف فیلترینگ در دولت یازدهم چه می شود و آیا قوه قضاییه خودش برای فیلترینگ دست به کار خواهد شد یا خیر؟

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول