درد دل با غریبه‌ها در «زندگی دوم»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» جوان‌آنلاین نوشت: در عصری زندگی می کنیم که به لطف بروز، ظهور و پیشرفت تکنولوژی و همچنین با ورود فضای مجازی و اینترنت در سطحی گسترده به اوقات فراغت نسل جوان جامعه، شاهد این مسئله هستیم که جوانان هم از این دنیای شگفت انگیز و به اصطلاح آوار اپلیکیشن های گوناگون استقبال شدید و بی بدیلی دارند و به نوعی تمام اوقات، زمان و شرایط کاری، تحصیلی و زندگی خود را با فضای مجازی مچ کرده و وفق می دهند تا از میزان حضورشان در این فضا کاسته نشده و از اتفاقاتی که در آن رخ می دهد و حرف ها و حدیث هایی که توسط کاربران به یکدیگر منتقل می شود غافل نباشند.

گاهی اوقات جوانان در این فضاها به رقابت در زمینه های مختلف با یکدیگر پرداخته و این نوع زیستن را زندگی دوم خود می دانند. این زندگی دوم روز به روز گسترده تر شده و همین امر باعث ایجاد ابعاد مختلف در فضای مجازی می شود. در کل باید به این نکته توجه داشته باشیم که حضور دائم کودکان، نوجوانان و جوانان کشور ما در این شبکه ها و فضاهای مجازی به وجود آورنده تأثیرات مثبت و منفی مختلفی بر سبک زندگی آنهاست.

ایجاد برخی اختیارات و فرصت های آموزشی و ارتباطی درسی و تحصیلی از جمله موارد مثبت، مفید و ثمربخش این گونه فضاها   است اما حضور در این فضا امکان بروز و ظهور آسیب های خانوادگی و در نهایت اجتماعی را به همراه دارد.

در این بین، بدیهی است که با بالا رفتن بی سابقه رشد تکنولوژی و بروز شبکه هایی همچون وایبر، وی چت، نیمباز، تانگو و واتس‌اپ و… و همچنین پیشرفت وسایل ارتباط جمعی، ورود به این وادی ها باعث نمایان شدن تضادها و همچنین آسیب های بی شمار شده که در نتیجه، آن را متوجه شخصیت جوانانمان می کند. این گونه مسائل تا جایی پیش می رود که در کنار همه کاربردها و خصوصیات منحصر به فرد، شاهد ظهور چالش های زیادی در جوامع و به ویژه در جامعه امروزی خودمان نیز باشیم، چالش ها و دغدغه هایی که حتی در جوامع کشورهایی همچون امریکا هم ضعف ها و دردسرها و نگرانی های خاص خود را در پی داشته است.

تغییرات حاصل از ورود به دنیای تکنولوژی
ورود به هزاره سوم تقریباً با آغاز شبکه های اجتماعی مجازی همراه و مقارن شده و شبکه هایی که هر آنچه را جوان در زندگی طبیعی در پی آن است در خود نهفته دارد.

زندگی مجازی تحولات و تغییرات طبیعی سبک زندگی را از نوجوانی به جوانی از مسیر طبیعی خود خارج کرده و این دو قشر در حالی این سنین حساس را سپری می کنند که نمی توانند به خوبی از آن بهره گیرند. وقتی در رابطه با این مسائل با دکتر تهمینه شاوردی صحبت می کنم او نیز حرف های مرا تأیید می کند و می گوید: مهارت های اجتماعی در سنین نوجوانی و جوانی و در بطن خانواده و پس از آن در جامعه واقعی فرا گرفته می شوند اما فاصله ای که برخورداری از سواد رسانه ای میان نسل والدین و فرزندان ایجاد کرده، مانع از پرورش مهارت ها به طور کامل شده است بلکه باعث شده مرحله جامعه پذیری آنها به صورت کامل شکل نگیرد. رفتار خارج از نرم اجتماعی، عدم تعامل با اعضای خانواده و خویشاوندان و تمایل به تکروی نتیجه عبور از این گذار نامناسب است. به این خاطر است که شاهد رفتار انزواگرایانه و فرد گرایانه جوانانمان و همچنین گرایش روزافزون آنها به فضاهای مجازی به اصطلاح اجتماعی و درد دل کردن با غریبه های مجازی هستیم.

آمار افراد تحت پوشش شبکه های اجتماعی

دکتر شاوردی می افزاید: طبق آمار جهانی هر ثانیه چهار نفر به شبکه های اجتماعی افزوده می شوند و تنها فیس بوک بیش از یک میلیارد نفر را تحت پوشش خود دارد. طبق آمارهای جهانی حدود ۲۳ میلیون نفر از کاربران فیس بوک در خاورمیانه زندگی می کنند که ۴۶ درصد آنها یعنی حدود ۱۱ میلیون نفر ایرانی هستند و با توجه به اینکه قشر جوان بیشترین کاربران شبکه های اجتماعی را معمولا به خود اختصاص می دهند می توان دریافت که درصد قابل توجهی از جوانان ما بخشی از اوقات خود را در این شبکه های سپری می کنند.

در کنار مزایایی که شبکه های اجتماعی مجازی دارند همچون خدمات به اشتراک گذاری عکس و فیلم و فایل، ایجاد انسجام جمعی میان گروه های قومی، مذهبی، سیاسی و… انتقال یافته ها و تجارب شخصی هنری و علمی، تقویت حرکت ها و جریان های داوطلبانه و انسان دوستانه، می توان به یکی از مهم ترین معایب یعنی اتلاف وقت مفید در میان قشر وسیعی از کاربران اشاره کرد.

حضور جوان در کلاس اما فکرش در جای دیگر
دکتر شاوردی تصریح می کند: آنلاین بودن و در دسترس بودن یکی از ویژگی های این شبکه هاست و این امر باعث شده در هر مکانی کاربر خود را با این شبکه ها مرتبط سازد. گاهی دانشجویان یا دانش آموزان حتی در کلاس درس قدرت تمرکز خود را از دست داده و درگیر خواندن یا پاسخگویی به پیام های دوستانشان می شوند. انجام این مسئله در مهمانی ها، حین مطالعه، صرف غذا و درس خواندن نیز برای آنها اجتناب ناپذیر شده است. این در حالی است که اکثر جوانان به این مسئله معترف هستند و مطالعات نیز نشان داده است که نزدیک به ۳۰ درصد کاربرانی که فیس بوک را ترک کرده اند دلیل ترک خود را اشتغال بیش از حد در این شبکه ها و اتلاف وقت ذکر کرده اند.

فقط درد دل با غریبه ها
به گفته این دکترای جامعه شناسی ، وقتی در رابطه با این شبکه ها بیشتر دقت می کنیم متوجه این قضیه می شویم که این روزها فضاهای مجازی، فضاهایی با عنوان Second Life «زندگی دوم» نامیده شده و به راحتی و سهولت در اختیار و استفاده کودک، نوجوان و جوان قرار گرفته اند تا آنها دقیقا همانند جامعه بیرونی با یکدیگر در ارتباط، تعامل، همکاری، درد دل کردن و… بوده و به وسیله همفکری با افراد ناشناسی که تاکنون حتی آنها را ندیده اند همچنان در رؤیاپردازی برای ساختن فرداها و آینده ای بهتر و بی دغدغه غرق باشند. باید به این باور رسیده باشیم که شبکه های مثلاً اجتماعی و حضور متداوم در آنها اثرات سوئی در زندگی فرد می گذارند.

حضور در این شبکه ها نیاز به مدیریت دارد
دکتر تهمینه شاوردی با بیان این مطلب که به نظر می رسد تأثیر گذاری رسانه های مدرن از همه ابعاد آن قابل تأمل است همچنین یادآور می شود: تا دستیابی به یک وضعیت مناسب و پایدار جوانان باید بکوشند زمانی را که در شبکه های اجتماعی حضور دارند مدیریت کنند. ایجاد گروه های خانوادگی در این شبکه ها نیز می تواند تعامل میان دو نسل را افزایش دهد که البته لازمه آن افزایش سواد رسانه ای نسل والدین است.
با توجه به اینکه جریان کاربران طی دو، سه سال اخیر به طرف تلفن های همراه هوشمند پیش رفته است استفاده از برنامه های کاربردی همچون آموزش زبان نیز می تواند کیفیت استفاده از این وسیله را افزایش داده و به گسترش مهارت های کاربران بیفزاید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول