شبکه های اجتماعی؛ خطر یا سرگرمی؟

به گزارش«وبلاگ نیوز»و به نقل از ایسکانیوز از ویژگی های دیگر این فضا، ارتباط با هر جا و هر شخص است برخی هم آزادانه تصاویری از خود منتشر میکنند و عده ای هم بدون اینکه مطلع باشند قربانی انتشار عکسها و فیلم های خصوصی میشوند اما موضوع دیگر ساختن صفحات گروهی در شبکه های اجتماعی است که بیشتر آنها هم حاشیه های زیادی دارند درست است این صفحه ها شخصی نیستند و هر کدام برای خودشان تبدیل به فن پیج (صفحات طرفداران)شده اند. زمانی که این صفخات را پشت هم ورق می زنی غمی در دلت تازه می شود، فکر می کنی نگاه جنسی به زن تا چه زمان ادامه پیدا خواهد کرد؟ چه کسانی قربانی جدید هستند ؟ آبروی چه کسانی در معرض حراج قرار داد؟ آِا صاحبان این تصاویر میدانند از عکسهای خصوصی آنها سو استفاده شده است ؟

هر که لایکش بیش شهرتش بیشتر
شاید شما هم از فیس بوک و شبکه های اجتماعی استفاده میکنید و حتما دیده اید این شبکه های اجتماعی صفحات مختلفی را به شما پیشنهاد می دهد. وارد که می‌شوید اول تصویر پروفایل با آن آرایش غلیظ، لبهای بر آمده، بینی عملی و عکسی که با فتوشاپ ادیت شده توجه تان را جلب می‌کند.تا همین ۴-۵ سال قبل چه کسی تصور می‌کرد که یک جوان ۱۹ ساله بتواند هزار نفر مخاطب داشته باشد؛ هزار نفر را کنار بگذارید، ما در سال ۹۳ با ۵ هزار، ۱۰ هزار، ۲۰ هزار و حتی ۶۰-۷۰ هزار نفر مخاطب سر و کار داریم.برخی ها می گویند تعداد طرفداران این صفحات به دلیل منتشر کردن عکس خاص زیاد هستند اما واقعیت چیست ؟

در شبکه های آنلاین، حوزه هایی وجود دارد که بسیار در میان جامعه طرفدار دارد اما به ندرت، جنبه خبری پیدا می کند. مثلا وبلاگ هایی وجود دارد که بسیار پرطرفدار و پر گفت و گو هستند و درباره برخی مسائل روزمره و زندگی های شخصی زنان و مردان است. در این وبلاگ ها افراد با یکدیگر مشورت می کنند و تجربیات شخصی شان را با یکدیگر به اشتراک می گذارند و عده ای هم حتی به دیگران مشاوره می دهند. ویژگی این فروم ها گسترده و فعال بودن آنهاست، اما هیچ گاه از این بخش شبکه های آنلاین، گزارشی تهیه نمی شود. در حالی که می تواند مورد توجه جامعه و مخصوصا جامعه شناسان قرار گیرد. با این حال کم نیستند صفحاتی در شبکه های اجتماعی متعلق به دختران جوانی که تعداد طرفداران آنان از تیراژ یک روزنامه سراسری بیشتر است .

۶۲ هزار و ۸۶۷ نفر(البته اگر تا بحال ۶۳ هزار نشده باشد) اینها ۶۲ هزار نفر کاربری هستند که پشتشان ۶۲ هزار نفر آدم نشسته، آدم هایی که به صورت بالقوه می‌توانند تحت تاثیر نوشته های این فرد قرار بگیرند. آنها مثل بقیه جاهای دنیا حرفه شان مدل بودن نیست، آنها فقط «دختر» هستند، به فعالیت غیر اخلاقی نمی توان متهمشان کرد اما چه خطراتی در کمین آنهاست ؟

خطر ابتلا به افسردگی و اعتیاد
اگر از آن دسته افرادی هستید که از اینترنت ساعتها استفاده میکنید بدانید خطر اعتباد به اینترنت واقعاً بسیار جدی است و در بعضی موارد کشنده بوده است. ماهیت اعتیاد بسیار فراگیر است. هنگامی که صحبت از اینترنت باشد، این اعتیاد می‌تواند به چیزهای زیادی پیدا شود. از تایپ کردن گرفته تا بازدید از اتاق‌های گپ‌زنی، خرید آنلاین یا بازی‌های چند نفره.
اعتیاد به اینترنت آنقدر جدی و واقعی است که مراکز بازپروری برای آن به وجود آمده است. به طور مثال، بر اساس مقاله‌ای که در نیویورک تایمز منتشر گردیده، مراکز بازپروری معتادان اینترنت در کره جنوبی با استفاده از مدرسان نظامی به معتادان تمرین‌های بدنی نسبتا شدید شبیه تمرین‌های نظامی می‌دهند، نشست‌های گروهی با مشاور برگزار می‌کنند و کارگاه‌های روان درمانی برای معتادان ترتیب می‌دهند. مساله اعتیاد به اینترنت در کره جنوبی در سال‌های اخیر به صورت یک مساله ملی در آمده و میزان مرگ و میر ناشی از خستگی و از پا افتادگی پس از انجام بازی‌های آنلاین روز به روز در حال افزایش است. بر اساس گزارشی که در روزنامه دیلی‌میل چاپ شده است، فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی، دختران نوجوان را در معرض ابتلاء به اضطراب و افسردگی قرار می‌دهند. این‌گونه وب‌گاه‌ها علاوه بر امکان نامه‌نگاری و پیام‌رسانی، این امکان را برای نوجوانان به وجود می‌آورند که درباره یک چیز، بارها و بارها و بارها صحبت کنند. بر اساس این مقاله، بحث مکرر در میان دختران نوجوان، به ویژه درباره ناکامی‌های عشقی، حال آن‌ها را بدتر می‌کند و هیجانات منفی در آن‌ها به وجود می‌آورد.
این گزارش، نتیجه پژوهشی است که از سوی دانشگاه استونی بروک نیویورک روی ۸۳ دختر نوجوان صورت گرفته است. توصیه یکی از پزشکان به نوجوانانی که به طور دائم درباره یک مشکل صحبت می‌کنند این است که «موضوع بحث را عوض کنند.»

چه کسی قربانی می شود؟
قرائی مقدم با اشاره به اینکه دخترانی که تصاویر خود را بدون ملحظه در فضای مجازی منشتر میکنند اول از همه با این اقدام دختران زندگی خودشان را به آتش می کشند، عنوان کرد: اولین نفری که در این ماجرا ضربه می بیند دختر است چرا که او خودش را معرض روایط جنسی نا امن قرار می دهد و برخی از مردان بیمار هستند از آن ها سواستفاده می کنند. در حقیقت آن مردی که می رود و پیج آن دختر را لایک می کند بی شک انسانی فاسد است و واژه ی ناموس برایش اهمیتی ندارد.
چه کار باید کرد؟
چگونه می توان مقابل چنین آسیبی را در جامعه گرفت؟ آیا فیلتر شدن چنین صفحاتی تمام ماجرا را حل می کند و یا باید اینبار با روش جدیدی به سراغ مبارزه با آن رفت؟
قرائی مقدم، محدودیت در میان جوانان را علل اصلی چنین واقعه هایی دانست و در این باره گفت: در راستای بهبو این ماجرا صدا و سیما بی شک باید برنامه های جذاب تری را روی آنتن ببرد و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد جوانان ما جذب سریال های ماهواره ای می شوند و از سوی دیگر نباید برای جوانان محرومیت و محدودیت ایجاد کنند چرا که هر چقدر محدودید در میان افراد بیشتر شود آنها ترغیب می شوند تا آن کار را با جدیت بالاتری انجام دهند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول